Elárasztanak a zacskók: 22 milliárd műanyag csomagolás jöhet divatból 2030-ig
Az online rendelt ruhák ára nemcsak a pénztárcánkat, hanem a környezetet is terheli: a DS Smith friss elemzése szerint 2030-ig közel 22 milliárd műanyag tasak érkezhet az európai háztartásokba a divattermékek csomagolásaként. A csomagolástechnikai vállalat a szabályozások szigorítását és a papíralapú alternatívák fejlesztését sürgeti.
A divatipar online térhódítása nyomán drasztikus mennyiségű műanyag csomagolóanyag kerülhet forgalomba: a DS Smith megbízásából készült felmérés szerint 2024-ben hat vezető európai ország (köztük az Egyesült Királyság, Németország és Franciaország) online divatkereskedői 2,9 milliárd műanyag zacskót használtak. Ez napi 7,8 millió darabot jelent – és a trend felfelé ível.
A prognózis szerint 2030-ra évente már 4,2 milliárd ilyen csomagolásra számíthatunk, azaz öt év alatt összesen 21,8 milliárdra. Az aggasztó adatok nemcsak a mennyiségről szólnak: jelenleg ezeknek a zacskóknak csupán 7%-a kerül újrahasznosításra, a többit lerakókban vagy égetőkben végzik – évente több mint 2,6 milliárd darab.
Lejtőn az újrahasznosítás, emelkedőn az e-kereskedelem
Míg számos ország – köztük Magyarország is – már korábban lépett a fizikai üzletekben forgalmazott műanyag zacskók szabályozásával, az e-kereskedelem csomagolásai alól sokszor kimaradnak ezek az intézkedések. A DS Smith szerint ez súlyos ökológiai következményekhez vezethet, ha nem történik gyors és határozott változás.
„A világ legnagyobb márkáival közösen már több mint egymilliárd műanyag csomagolást váltottunk ki az elmúlt években, de ez még mindig kevés. A papíralapú alternatívákból egyszerűen nincs elegendő a piacon” – nyilatkozta Szabó Levente, a DS Smith Packaging Hungary Kft. ügyvezetője.
Fogyasztói nyomás és szabályozási késlekedés
A vásárlók nemcsak készek, de egyenesen igénylik a környezetbarát csomagolást: a hat vizsgált ország fogyasztóinak 74%-a támogatja a műanyag zacskók fokozatos kivezetését ott, ahol elérhető a helyettesítő megoldás. 68%-uk szívesebben rendel olyan csomagot, amely papírból vagy kartonból készült. A fogyasztók fele bűntudatot is érez a csomagolási hulladék miatt.
A válaszadók szerint a műanyaghasználat csökkentése elsősorban a csomagolóanyag-gyártók (41%), a kereskedők (36%) és a szabályozó hatóságok (23%) felelőssége.
A Zalando példája: van kiút
Bár a helyettesítő anyagok jelenleg még nem minden esetben felelnek meg az iparági követelményeknek, egyes cégek már áttértek a fenntarthatóbb megoldásokra. A Zalando 2020 óta FSC-tanúsított, újrahasznosított papírtasakokkal szállítja termékeit – a váltás hatására a vásárlói elégedettség évente 16 százalékponttal nőtt.
„A papír csomagolások nemcsak környezetkímélőbbek, de jobban újrahasznosíthatók, és pozitív visszajelzést kapnak a fogyasztóktól is. Ugyanakkor a teljes iparágnak lépnie kell, ha valódi változást akarunk elérni” – hangsúlyozta David Fischer, a Zalando logisztikai fenntarthatóságért felelős vezetője.
Képzés és innováció a jövőért
A DS Smith az Ellen MacArthur Alapítvánnyal együttműködésben már 800 tervezőjét képezte ki a körforgásos csomagolási elvek szerint. A cél: olyan megoldásokat kínálni, amelyek egyszerre fenntarthatók, hatékonyak és piacképesek.
A vállalat szerint az iparági szereplők, a szabályozók és a fogyasztók összefogása elengedhetetlen ahhoz, hogy ne fulladjunk bele a divatipar műanyagörökségébe – a változás pedig sürgetőbb, mint valaha.
Kapcsolódó cikkeink
Brutális belépő: az Allegro már a magyar e-kereskedelmi piacon is jelen van
A lengyel Allegro e-kereskedelmi óriás fokozza nemzetközi terjeszkedését – ezúttal…
Tovább olvasom >Az employer branding és a csomagolástechnika új korszaka az Sz. Variánsnál
Az ipari digitalizáció nem csupán gépekben, hanem a gondolkodásmódban is…
Tovább olvasom >Közel 3,5 milliárd euróért veszi meg a DoorDash a Deliveroo-t
Amerikai riválisa, a DoorDash tulajdonába kerül a brit székhelyű étel-házhozszállító,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Zöldséget gyereknapra – meglepő akcióval készül a foodora
Gyümölcs- és zöldség akciót hirdet a foodora gyereknap alkalmából, hogy…
Tovább olvasom >EY: Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt,…
Tovább olvasom >Változás a Danone magyarországi vezetésében: Csaplovics Péter az új értékesítési igazgató
2025. májusától Csaplovics Péter tölti be a Danone magyarországi értékesítési…
Tovább olvasom >