EKÁER: hasznos, de plusz teher
Kemény éven vannak túl a logisztikai cégek. Az útdíj változására, az EKÁER rendszer bevezetésére vagy a vasárnapi zárva tartással kapcsolatos kihívásokra sikerrel reagáltak, de az évnek még közel sincs vége.
Dr. Karmazin György, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság alelnöke szerint a piacot három fő mozgatórugó határozta meg.
– 2015-ben az alacsony üzemanyagárak és a változó ellátásilánc-stratégiák miatt az egy megrendelésre eső fuvardíjak 10-15% százalékkal csökkentek, ugyanakkor növekedtek az adminisztrációs terhek, jelentős a hiány futárokból, kamionsofőrökből és targoncavezetőkből. Az elmúlt évekhez hasonlóan a fentiek miatt továbbra is megfigyelhető a hazai szállítmányozói, logisztikai szolgáltatói paci koncentrálódása.
A gyorsan változó fogyasztói igények kiszolgálása ugyanakkor a gyártó-termelő vállalatokat is nagy kihívások elé állítják. Egyre rövidebbek a termékéletciklusok, előtérbe kerül az időalapú verseny, ezért egyre rugalmasabb termelési, készletezési és logisztikai teljesítményt kell felmutatniuk a cégeknek. Az informatikai fejlesztések egy irányba mutatnak: egyszerűsödnek a folyamatok, egyrészt a mobilitásnak, másrészt a magasabb felhasználói élménynek köszönhetően.
EKÁER: hasznos, de plusz teher
Az EKÁR rendszer legnagyobb problémájának azt tartja, hogy jelentős plusz költséget ró a piac szereplőire:
– Megbízó és a logisztikai szolgáltató vállalatok szempontjából is megnövekedtek az adminisztrációs terhek a bevezetését követően. A jogszabályban nem tükröződik a mértékletesség elve, ugyanis nincs pontosan lefektetve, milyen mértékű bírságot szabhat ki az állami adó- és vámhatóság, ha például adminisztrációs hiba, elírás miatt következett be a hibás adatrögzítés, vagy már eleve hiányoznak a bejelentésre köteles adatok.
Az Európai Unió tagállamai által alkalmazott protekcionista eljárások is váratlan kérdéseket vetnek fel. Az elmúlt hónapokban a német minimálbér kérdése kavart nagy port a logisztikai szakmán belül. A jövő egyre sürgetőbb kérdései között Dr. Karmazin György az Uber itthoni szabályozásának kérdését, a dróntechnológia logisztikai alkalmazását emelte ki.
– Ezek mellett az Európai Unió pedig a teljes ellátási lánc elektronikus követhetőségéről és a minél szélesebb körű adatmegosztásról kezdett szakmai egyeztetésbe. Várhatóan nagyon gyors változások előtt állunk. A társaság elsősorban információszolgáltatással és kapcsolatépítési lehetőségekkel támogatja a tagságot. Terveink szerint a Beszerzési Menedzserindex kutatásunk például az első magyar fejlesztésű ERP alapokon működő üzletiintelligencia-alkalmazásnak köszönhetően hamarosan elérhető lesz egy sokkal felhasználóbarátabb formában is – zárja gondolatait az alelnök.
Régióban gondolkozva
Varga Bálint, a Gebrüder Weiss Szállítmányozási és Logisztikai Kft. értékesítési osztályvezetője elmondta, hogy hazai forgalmukban nagyobb súllyal szerepel az export, mint a környező országok leányvállalatai esetében.
– Ez azzal magyarázható, hogy több nagyvállalat – kihasználva az ország központi elhelyezkedését – ide telepítette disztribúciós központját. Ebből fakadóan sikerességünk nagymértékben függ külföldi hálózatunktól. Figyelmünk a kaukázusi régió felé irányul, véleményünk szerint középtávon komoly potenciállal rendelkezik a térség. Kicsit bealudtuk Törökország gyors felzárkózását Európához, ezt a hiányosságot egy isztambuli fuvarozó vállalat év eleji felvásárlásával pótoltuk. További cégakvizícióknak köszönhetően a tavaly megnyitott Tbiliszi (Grúzia) mellett Moszkvában, Naberezsnije Cselniben (Oroszország) és Asgabadban (Türkmenisztán) is rendelkezünk már irodával.
Az EKÁR rendszer bevezetésére a cég megfelelően felkészült, a nemzetközi piac miatt azonban számos problémával kellett megbirkózniuk.
– Sokat küzdöttünk a dinamikusan változó rendszámadat bejelentéstől való elválaszthatóságáért, így a januári szállítmányozói státusz létrehozásával szinte egyidejűleg tudtuk ügyfeleink felé kínálni jelképes áron, felelősség vállalása mellett 0-24 órában végzett rendszámmendezsment-szolgáltatásunkat. Nemzetközi hálózat részeként platformszerepet töltünk be a régióban, forgalmunk 15-20%-át adják a külföldi feladóval, partnereinktől hozzánk érkezett küldemények, melyeket napi indítású gyűjtőjáratainkkal továbbítunk elsősorban dél- és kelet-európai irányba. A minisztérium és a NAV rugalmasságának köszönhetően sikerült elérni, hogy ezen átrakodási tevékenység ne tartozzon az egyéb célú behozatal kategóriába, és ezáltal mentesüljön az EKAER bejelentési kötelezettség alól. Kizárólag olyan nemzetközi egységrakományok esnek ebbe a kategóriába, melyek esetében már az országba lépéskor egyértelmű a rendeltetési hely, nincs átcsomagolás, címkézés vagy egyéb értéknövelő tevékenység.
EKÁER a gyakorlatban
A Raben Trans European Hungary Kft. legnépszerűbb szolgáltatásai között szerepel a közúti gyűjtő és komplett szállítmányozás (mind belföldön, mind nemzetközi viszonylatban), raktárlogisztika, illetve teljes körű vám- és jövedéki szolgáltatás. Bolyki Ágnes, PR és marketing szakértő kérdésünkre elmondta, hogy a belföldi közúti szállítmányozás tekintetében egyértelműen az EKÁER bevezetése az idei legjelentősebb esemény.
– A március 1-jei éles indulást követően egy-másfél hónappal később találkoztunk sűrűbben ellenőrzésekkel, melyek segítettek folyamataink tökéletesítésében. Szállítmányozóként felkészültek vagyunk ügyfeleink támogatására az EKÁER-es küldeményeikhez kapcsolódó teendők elvégzésében, és tapasztalatunk szerint ügyfeleinknél is kialakult a megfelelő rutin. A Raben Group felvállalja az integrátor szerepét az ügyfél teljes ellátási láncának logisztikai műveletei során, a nyersanyagok szállításától egészen a végfelhasználóhoz történő végső disztribúcióig.
Az ügyfelek elégedett visszajelzései mellett díjak is bizonyítják, hogy a cég magas színvonalon kínálja szolgáltatásait.
– 2014-ben a Raben Groupot két kategóriában is jelölték a logisztikai és szállítmányozási ágazat egyik legnagyobb információszolgáltatója, az eyefortransport által kiosztott díjakra. A vállalatcsoport mindkét kategóriában nyert: Legjobb 3PL fogyasztási cikkekkel foglalkozó ellátási lánc és Legjobb 3PL friss élelmiszer termékekkel foglalkozó ellátási lánc. Az ügyfelek által odaítélt díjak rendkívül fontosak számunkra. Invesztálunk az eszközök, a rendszerek és az infrastruktúra fejlesztésébe, hogy ezáltal növelni tudjuk a velünk együttműködő vállalatok versenyelőnyét. Emellett kiemelt jelentőséget tulajdonítunk a társadalmi felelősségvállalásnak is, odafigyelünk a társadalomra, védjük környezetünket és hangsúlyozzuk a logisztikai szakma fontosságát a jövő generációjának fenntarthatósága érdekében.
Hidegre teszik
A Nagel Hungária Kft. kifejezetten élelmiszerek hőmérséklet-kontrollált logisztikájával foglalkozik, a cég a Nagel-Group része. Petromárkó Miklós, a cég értékesítési vezetője kiemelte, hogy olyan gyűjtőhálózattal rendelkeznek, amely az egész Európát lefedő zárt hűtőlánc minden szakmai és jogi feltételét megvalósítja.
– Szolgáltatási palettánkon belül megtalálható a raktározás, belföldi disztribúció, gyűjtő-, rész-, illetve komplett kamionos szállítás. Számos hazai élelmiszer-ipari nagyvállalatot tudhatunk partnereink között. Szolgáltatásaink több hőmérséklet-tartományban érhetők el valamennyi jelenlegi és jövőbeni partnerünk részére, úgy a friss, mind a mélyfagyasztott, vagy éppen csak temperálást igénylő megoldások széles skáláján. Raktári szolgáltatásainkon belül kiemelném értéknövelő szolgáltatásainkat, amelynek keretében belül többek között vállaljuk a speciális árukihelyezésekhez, promóciókhoz kapcsolódó egyedi displayek összeállítását, feliratokkal való ellátását.
Petromárkó Miklós úgy véli, hogy az EKÁER rendszer első tesztelése óta a körülményekhez képest sikerült egy jól működő rendszert kidolgozniuk.
– Nekünk szállítmányozóként feladatunk, hogy az EKÁER számokon belül biztosítani tudjuk a szállítójármű rendszámát. A rendszámokat azonban nem elég egyszer rögzíteni az esetek jelentős részében. Szolgáltatói oldalról továbbra sincs lehetőség arra, hogy ezeket a rendszámfrissítéseket rendszertámogatással, vagyis gyakorlatilag egy adatcserén keresztül el lehessen végezni. Ezért adminisztrátorokat alkalmazunk, akik azon partnereink részére, akik igényelték ezt a szolgáltatást, manuálisan elvégzik a frissítést az EKÁER rendszerben. Azon partnereink részére pedig, akik nem igényelték ezt a szolgáltatást, email üzenetben küldött riportban adunk információt az EKÁER-köteles szállítmányokhoz kapcsolódó rendszámmódosulásról.
Disztribúciós hálózatukon keresztül Magyarország teljes területét lefedik.
– Azonban azon cégeknek, akik régiós értékesítésben gondolkoznak, vagy akár európai méretű piacot céloztak meg, tudunk megoldást. Import tevékenységgel kapcsolatos fontos információ, hogy élelmiszer uniós tagállamból történő behozatala esetén azt csak a 3/2010 (VII. 5.) VM rendelet alapján bejelentett első magyarországi tárolási helyen lehet kirakodni. A Nagel Hungária Kft. engedélyezett első kirakodási hely, az aktuális importbeérkezéshez kapcsolódó bejelentési kötelezettségeket pedig elvégezzük partnereink részére.
Új utakon
Az FM Logistic számos élelmiszeripari, gyártó és kereskedelmi cég logisztikai partnereként a nemzetközi logisztikai piac egyik meghatározó szereplője Európában, Ázsiában és Brazíliában. Csiszár Zsolt kereskedelmi igazgató elmondta, hogy üzleti stratégiájuk középpontjában a raktározás, belföldi- és nemzetközi szállítmányozás van, valamint co-packing szolgáltatások során olyan megoldásokat kínálnak, amelyek segítenek ügyfeleinknek ellátási láncuk optimalizálásában.
– Személyre szabott komplex megoldásokat nyújtunk a beszállítástól kezdve a raktárlogisztikai és csomagolási szolgáltatásokon át az áruelosztásig, biztosítva az ellátási lánc optimalizálását. Ügyfeleink között élelmiszer-feldolgozó, higiéniás és kozmetikai termékeket, csúcstechnológiai és fogyasztási cikkeket gyártó cégek találhatók, de megtalálhatóak jó néhányan a legnagyobb kiskereskedelmi cégek közül is. Havonta megjelenő elektronikus hírleveinkben, sajtócikkeinkben az innovációra és a fenntarthatóságra, a témára fókuszálunk. Szívesen veszünk részt fórumokon, konferenciákon, hogy megoszthassuk szakmai tapasztalatainkat.
Az idei év számos kihívást állított a logisztikával foglalkozó cégek elé.
– Az FM Logistic folyamatosan nyomon követi a piaci és a törvénybeli változásokat. Kiemelném az útdíj változását, a kiskereskedelmi szektorban az ügyfelek vasárnapi zárva tartására való operatív átállást, illetve EKAER bevezetését, melyek mindegyikét partnereinkkel közösen sikeresen implementáltuk. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy az EKAER adminisztráció milyen többletköltséget ró a szereplőkre, illetve jelentős erőforrást köt le, és időt vesz el az érdemi munkától. Változatlanul azt tapasztaljuk, hogy a törvényhozók nem vonják be döntéseikbe a szakma képviselőit, ugyanis a június 1-jén bevezetett módosulás nem a várt egyszerűsítést eredményezte.
Csiszár Zsolt úgy látja, hogy nagy gyártók FMCG termékeinek szállítói között éles verseny alakult ki, a különbséget az ellátási lánc rugalmasságában és megbízhatóságában lehet tapasztalni.
– Megoldásaink az ellátási lánc fejlett folyamatát és magas szintű teljesítését garantálják. Az FM Logistic a „Pooling” koncepcióban kifejlesztette referencia értékű válaszát az érintettek legfőbb kihívásaira. A „Pooling” egyesíti az ugyanarra a disztribúciós csatornára szánt több gyártó kompatibilis késztermékének szállítását, ideális esetben egyazon telephelyről indítva. Az összevonásnak köszönhetően gyakoribb a nagykereskedelmi raktárakba való kiszállítás, mely biztosítja a termékek folyamatos polcra kerülését, egyben az üzletek készletigénye csökken.
Mizsei K.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >Szkeptikusak a fogyasztók a vállalatok fenntarthatóságával kapcsolatban
2022 óta folyamatosan növekszik a vállalatok fenntarthatóság terén mutatott érettsége.…
Tovább olvasom >