Együttműködést szorgalmazó platformot hoz létre a Tesco a menstruációs szegénység felszámolásáért
A menstruációs szegénység felszámolását zászlajára tűző platform létrehozását jelentette be a Tesco az Egyenlítő Alapítvány éves nőnapi konferenciáján. A kezdeményezés az összefogás erejével kívánja megérteni és feltárni a jelenség okait és 10 éves cselekvési program kidolgozásával tervez konkrét lépéseket tenni a megszüntetése érdekében. Az áruházlánc tavalyi reprezentatív kutatása alapján egy nő havonta átlagosan 4200 forintot költ intim higiéniai termékekre, és mintegy minden második megkérdezett szembesült már azzal, hogy nem engedheti meg magának anyagilag a termékek beszerzését a szükséges minőségben és/vagy mennyiségben. A Tesco évek óta elkötelezett az ügy mellett, és 2023 ősze óta ingyenesen biztosít női intim higiéniai termékeket női mosdóiban a munkavállalói számára, valamint 2024 nyarától kezdve minden sajátmárkás menstruációs terméke ÁFA-val csökkentett áron érhető el üzleteiben és online.
Az Egyenlítő Alapítvány március 7-én rendezett „A Te hangod mélyebb!” című nőnapi konferenciáján a Tesco bejelentette, hogy olyan platformot hív életre, amely az összefogás erejével küzd a menstruációs szegénység ellen. A vállalat az ügy iránt szintén elkötelezett jelenlévő szervezetek felkérésével indította el az egyedülálló kezdeményezést, amely az együttműködő partnerek segítségével kívánja lebontani a menstruációval kapcsolatos stigmákat, növelni a társadalmi tudatosságot a témában, valamint biztosítani, hogy mindenki hozzáférjen az alapvető menstruációs termékekhez. Ezzel összhangban céljai között szerepel országos felmérések végzése a témában az eredmények nyilvánosságra hozatalával, felvilágosító kampányok indítása a menstruációs tabuk ledöntése érdekében, valamint hosszú távon fenntartható termékelosztási rendszer létrehozása a rászorulók rendszeres ellátására.
„Munkavállalóink közel 70 százaléka nő, és visszatérő vásárlóink több mint felét is a nők képviselik, hiszen tapasztalatunk szerint többnyire ők a fő bevásárlók a legtöbb háztartásban. Ezért külön felelősséget érzünk a nők támogatása iránt. Ha azt gondoljuk, hogy a menstruációs szegénység csak a mélyszegénységben élők problémája, akkor nem is tévedhetnénk nagyobbat. A Tescónál hisszük, hogy a menstruáció nem luxus: minden lányt és nőt megillet a méltóságteljes menstruáció lehetősége. Ezért is kezdeményezzük a forprofit és nonprofit szféra szövetségét, hogy együtt még hatékonyabban és láthatóbban léphessünk a menstruációs szegénység megértése és felszámolása irányába”
– mondta Hevesi Nóra, a Tesco-Global Áruházak Zrt. kommunikációs vezetője.
Növekvő számok, csökkenő lehetőségek
Az eseményen a Tesco megosztotta a menstruációs szegénységgel foglalkozó 2024-es reprezentatív kutatásának legfontosabb eredményeit, amelyek szerint a nők havi szinten átlag 4200 forintot költenek intim higiéniai termékekre, és 49 százalékuk tapasztalta már – illetve tapasztalja jelenleg is –, hogy nem engedheti meg magának a menstruációs termékek beszerzését a szükséges minőségben és/vagy mennyiségben. A válaszadók 40 százaléka ezért más kiadások csökkentésével biztosítja a termékek megvásárlásához szükséges fedezetet, például lemond a ruházkodásról (46%), a kozmetikai termékekről (44%), a szabadidős tevékenységekről (43%) vagy olyan szolgáltatásokról, mint például a fodrász (43%).
„Saját számításaink korábban azt mutatták, hogy havonta mintegy 2000 forint kiadást jelent a nők számára az intim higiéniai termékek beszerzése. Vagyis 500 ciklussal számolva egy nő átlagosan 1 millió forintot költ élete során menstruációs termékekre. Reprezentatív felmérésünk ezt 210 százalékkal felülírta. Így nem meglepő, hogy a megkérdezettek 93 százaléka szerint támogatást kéne adni a nőknek ezen termékek megvásárlásához, 82 százalékuk szerint pedig ingyenesen kellene biztosítani őket a munkahelyeken. A Tescónál 2023 ősze óta követjük ezt a gyakorlatot: sajátmárkás menstruációs termékeink ingyenesen elérhetők irodáink, áruházaink, valamint raktáraink női mosdóiban. A kollégáinktól érkező pozitív visszajelzést követően pedig 2024. július 27-től vásárlóink kiadásainak visszaszorításához is hozzájárulunk azáltal, hogy a Tesco intim higiéniás termékeket csökkentett áron kínáljuk, elengedve azok áfatartalmát”– tette hozzá Hevesi Nóra.
Együttes esélyteremtés a szükségben lévőknek
A Tesco továbbá a tartós árcsökkentés elindításával egyidejűleg stratégiai partnerén, az Ökumenikus Segélyszervezeten keresztül egy évre elegendő termékadománnyal segítette a szervezet családok átmeneti otthonaiban élő és a biztos kezdet gyerekházakba járó családok nőtagjait.
A legnehezebb körülmények között élő családok így a menstruációs kiadásaikon megspórolt összeget egyéb alapvető szükségleteikre tudják fordítani.
„A statisztikák alapján a világon mintegy 500 millió olyan nő és lány él, akik nem férnek hozzá megfelelő menstruációs higiéniai termékekhez. Bár már Magyarországon is vannak úttörő és hatékony programok és akciók a rászoruló nők támogatására (például a Magyar Vöröskereszt Lányból nővé programja vagy a közösségi összetartást szorgalmazó #nemluxustaska kampány), társadalmi összefogás nélkül ezek nem tudnak igazán tartós és széles körű hatást kiváltani. Ezért is szeretnénk a platformhoz csatlakozó partnereinken keresztül felerősíteni a hangunkat, és nők, illetve kislányok ezreinek, tízezreinek esélyt adni arra, hogy a női intim higiénés termékek hiánya miatt ne kerüljenek hátrányba az oktatásban, illetve a munkaerőpiacon. Örömmel üdvözöljük az első csatlakozókat a #nemluxustaskát, az Ökumenikus Segélyszervezetet, a Libresse márkát is kezelő Essityt, valamint a Magyar Vöröskeresztet, és bízunk benne, hogy hamarosan újabb szervezetekkel bővül a platform”
– hangsúlyozta Hevesi Nóra.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordszinten az állásban lévő nők száma
Tavaly átlagosan 2 millió 155 ezer aktív korú nő állt…
Tovább olvasom >Női vállalkozók a főszerepben – kiemelt helyet ad a foodora a női étterem-tulajdonosoknak
Egyedi kampánnyal hívja fel a figyelmet a női vállalkozók fontosságára…
Tovább olvasom >2,3 millió szavazat juttatta célba a Tesco újonnan startolt, 57 millió forintos programját
Több mint 2,3 millió voksot adtak le a Tesco vásárlói…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Több mint ezermilliárd forintot kapnak a magyarok
Az elmúlt hónapokban a Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) a lakossági…
Tovább olvasom >A Borsodi Sörgyár és a Hydro Fehérvár AV19 lettek az Év Sportmarketing Nagykövetei
Március 5-én, szerdán a DIGITAL FORUM keretében adták át a…
Tovább olvasom >A takarítás 2025-ben már nem női feladat, hanem közös felelősség
Vajon ma is női feladat a takarítás? Valóban ez lenne…
Tovább olvasom >