Egyszámjegyű növekedésre számít idén a magyar televíziós reklámpiac
A magyar televíziós reklámpiac „korrekt, de egyszámjegyű” növekedését prognosztizálta az idei évre a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének (MEME) elnöke az MTI-nek nyilatkozva.
Kovács Krisztián közlése szerint nem számítanak a trendek jelentősebb változására, azaz folytatódhat a kábelcsatornák térnyerése és az olyan megoldások (szponzorációk, termékelhelyezések) terjedése, amelyekkel a hirdetők mind közelebb kerülhetnek a tartalomhoz.
Elmondta, hosszabb távon a reklámok fokozódó interaktivitása és a vásárlási célcsoportok mind célzottabb elérése lehet a fejlődés iránya, az interaktivitás technikai feltételei pedig már ma is adottak.
Ez lehet akár a médiafogyasztás közbeni visszajelzés, mint például regisztráció tesztvezetésre, akár a tévézés közbeni vásárlás. A vételt biztosító set top boxok pedig előbb-utóbb a tartalomfogyasztási szokások elemzése révén képesek lesznek még inkább személyre szóló reklámokat válogatni – tette hozzá az egyesület elnöke.
Kovács Krisztián szerint a tavalyi trendfordulóval véget ért a tévés hirdetési piac 2008-ban indult zsugorodása, amely e pénzek 35 százalékát elvitte, ugyanakkor a nagy csatornák reklámbevételeit nagyjából megfelezte.
Megemlítette, hogy már 2013-ban látszottak kedvező előjelek, így a nem klasszikus reklámokból származó bevételek emelkedtek, és növekedést mutatott a kábelcsatornák piaca is, ugyanakkor Európa több államához képest Magyarország piaca „többéves késéssel kezdett kikecmeregni a válságból”.
A szakember hangsúlyozta: 2014-ben viszont a teljes reklámpiac nőni tudott, egyes médiatípusok nemcsak a költések átrendezése miatt nyertek, hanem tényleg több pénz jutott hirdetésre.
A MEME elnöke arról beszélt az MTI-nek: néhány éven belül értelmét veszti a televíziós reklám kifejezés, hiszen az online piac egyik legdinamikusabban fejlődő szegmensét éppen a videohirdetések adják, amelyek valójában az interneten megjelenő szpotok.
A nagy fizetős tartalomletöltő szolgáltatások, így a Netflix Magyarországra érkezésétől nem vár gyökeres piaci változásokat a szakember. Azt mondta, „a magyar ember nem szeret fizetni a tartalomért, ugyanakkor a legtöbben megelégszenek a lineáris szolgáltatással”.
Kovács Krisztián megjegyezte, a tévéképernyő előtt töltött idő alig 1-3 százalékát viszi el a letöltött tartalom, miközben kutatások azt mutatják: a háztartások 9 százalékában található okostévé, ám ezek fele nincs is rákötve az internetre.
A február közepén publikált adatok szerint ötéves csökkenés után 2014-ben emelkedtek a magyarországi televíziós reklámköltések: a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) és az EY közös felmérésének eredményei azt mutatták, hogy 10 százalékos bővülést jelentő, 50,024 milliárdos nettó reklámbevételt könyvelhetett el a szektor.
Az országos földfelszíni sugárzású adók bevétele stagnált, és ez adta az összes bevétel 64 százalékát, míg a többi terület 28 százalékos bővülést könyvelhetett el. Ezzel az adattal a 2011-es 54,9 milliárd alatt, de a 2012-es 48,7 milliárd felett teljesített tavaly a magyar televíziós reklámpiac, amely a 2008-as csúcsévben még 78,5 milliárd forintos bevételt könyvelhetett el.
A március elején közzétett felmérés adatai szerint tavaly 189,05 milliárd forint volt a teljes magyarországi reklámköltés, ami 7,77 százalékkal múlja felül a 2013-as adatot. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A jövőnek kell dolgozni úgy, hogy ne vegyük el a fókuszt a jelenről
Kreatív szakemberből lett parfümőr, de Hídvégi Tom szerint mindkét szakma…
Tovább olvasom >A generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligencia által generált reklámokkal újít a SPAR Szlovéniában
A SPAR Szlovénia mesterséges intelligencia (AI) technológiát alkalmaz digitális csatornáin…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >