Egységes választék egységes polcokon a Coopban
A Coop Gazdasági Csoport gazdasági eredményei, stabil 10-12 százalékos piaci részesedése jól mutatja, hogy sikeres válaszokat ad az állandóan változó kereskedelmi körülményekre. A cégcsoport üzleti stratégiájának fókuszában a kezdetektől az innovációk és a versenyképesség növelése áll. Az elmúlt években a technológiai fejlesztések mellett, az üzletlánc elindította választékoptimalizáló és merchandising tevékenységének hatékonyságát növelő üzletfejlesztési programját.
A kereskedelem a leggyorsabban változó gazdasági ágazat, szinte napról napra új trendek és mind tudatosabb fogyasztói igények jelennek meg. Napjainkban egyre inkább felértékelődik a kényelmi bevásárlás lehetősége, vagyis, hogy egy szép, átlátható bolti környezetben minél több terméket, minél rövidebb idő alatt megtaláljanak a vásárlók. A tisztán magyar tulajdonú Coop Gazdasági Csoport több mint két évtizedes eredményes működése jól mutatja, hogy sikeres válaszokat tud adni a megváltozott körülményekre. Az üzletlánc ma 10-12 százalékos részesedésével stabil dobogós szereplő a szektorban, aminek hátterében az az üzleti stratégia áll, amely a kezdetek óta az innovációkra, a versenyképesség és a hatékonyság növelésére alapoz. Utóbbi kulcskérdés a Coop esetében, hiszen mintegy 2400 üzletével a láncok között a legnagyobb lefedettséggel és a legnagyobb boltszámmal rendelkezik. Az elmúlt években zajló fejlesztéspolitika a technológia mellett a merchandising tevékenység megújítására is fókuszál, ami elsősorban az áruválasztékot és annak kihelyezését érinti.
A 2016-ban elindult üzletfejlesztési, választékoptimalizálási program kiemelt célként határozta meg, hogy egyre több üzletben a kihelyezett árucikkek folyamatosan elérhetőek legyenek a vásárlók számára, a boltok polchelyein növekedjen a forgalom, illetve a gazdálkodás kiszámíthatóbbá, hatékonyabbá váljon – mondta Malich Kornél. A CO-OP Hungary Zrt. üzletfejlesztési igazgatója hozzátette, hogy a vásárlók komfortérzetének erősítése, vásárlásra ösztönzése érdekében a régiós sajátosságok figyelembevétele mellett központi és vevőközponti szintű polcképtervezési, illetve szabálysztenderdizálási folyamatokat indított el a cégcsoport, ami segít, hogy rövid idő alatt a lehető legtöbb terméket megtalálják a vásárlók.
Először a termékkategóriák tesztelésére került sor, amely során kiderült, mekkora mértékű forgalomnövekedés érhető el a polcfelületeken, illetve milyen választékkal lehet a polcfelületeket a optimálisan kihasználni. A tesztelésben részt vevő 12 vevőközpont bolti tapasztalatai alapján aktualizálták az üzletlánc kihelyezési kézikönyvét is.
A program második szakaszában a termékkategória-elemzéssel megvizsgálták a legjobban teljesítő kategóriákat, és hogy azok milyen optimális kihelyezés mellett szolgálják ki leginkább az ízigényeket. A kategóriák aktuális teljesítményének felülvizsgálatával meghatározhatók a fókuszkategóriák, a top szegmensek, sőt egy márka termékköre is. Egyben a termékkategóriák elemzése a nem kielégítően teljesítő szegmensek és termékek felkutatását és finomhangolását is lehetővé teszi.
– Ami a tesztelt kategóriák forgalmi részarányát illeti, a 2017-es év szárazáru-forgalmából 47 százalékot tettek ki az ásványvíz, állateledel, fűszer, energiaital, gyümölcslé, szénsavas üdítő, jegestea, kávé, tea, cereália, sör, édesség, vegyi háztartási, papíráru kategóriák. A már lezárt kategóriák – ásványvíz, állateledel, fűszer, energiaital, gyümölcslé, jegestea, papíráru, tea – a Coop Csoport összes kiskereskedelmi forgalmának 18 százalékát adják. A folyamatban lévő tesztek pedig a szárazáruélelmiszer-forgalom (szénsavas üdítő, cereália, sör, édesség, kávé) 21, míg a teljes vegyi forgalom (mosószer, mosogatószer, öblítő, légfrissítő) 32 százalékát jelentik – hangsúlyozta Malich Kornél.
A programban kiemelt szerepet kap a munkatársak oktatása, valamint az egységes kategóriaelemzési szemlélet kialakítása. A projekt részeként technológiafejlesztések is zajlanak annak érdekében, hogy minél gyorsabban, minél rövidebb válaszidővel lehessen reagálni a vásárlói igényekre.
– A program összességében „a kevesebb, néha több” elv alapján optimális és letisztult, egyben a boltkategóriák szerint egységes választékkihelyezést tesz lehetővé. Ezzel együtt gyorsul a készlet forgási sebessége, nem kötnek le forrásokat a „felesleges” termékek, valamint beszerzési és akciózási fegyelem mellett javulnak a polcképpel rendelkező termékkategóriák mutatószámai – emelte ki Malich Kornél (x)
Kapcsolódó cikkeink
Pesszimista kereskedelmi szektor, a bővülés szándékával
Milyen hatások befolyásolják jelenleg a magyar kiskereskedelmi vállalatok működését? Hogyan…
Tovább olvasom >Izgalmas duális képzőhely
Kereskedelem, vendéglátás és gasztronómia keresztmetszetének területén kínált szakmai gyakorlatszerzési lehetőséget…
Tovább olvasom >Szeptember 11-én rajtol a XVIII. Coop Rally
Az idei Coop Rally egy olyan időszakban kerül megrendezésre, amikor…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >