Egyre többen vehetnek használt laptopot környezetvédelmi megfontolásból
A jelenleg használatban lévő laptopok közül minden harmadikat vagy használtan vették vagy úgy kapták ajándékba – mutatják a számítástechnikai eszközök felújításával foglalkozó Furbify friss, reprezentatív felmérésének adatai. Ez az arány emelkedhet a közeljövőben, hiszen a magyarok többsége nyitott arra, hogy second hand laptopot vegyen. Ennek legfőbb oka az ár, de a most ezt fontolgatók körében már fontosabbak a környezetvédelmi szempontok is. Nem beszélve arról, hogy a használt laptop nemcsak olcsóbb, de jobb is lehet, mint egy új.
Tízből nyolc magyar háztartásban van legalább egy laptop
A 16-59 év közti magyarok 68 százalékának van legalább egy laptopja; köztük kb. minden tizedik az, aki csak céges laptopot használ, honfitársaink 12 százaléka pedig családtagjaival közösen használ gépeket – mutatják a Furbify felmérésének* adatai. A Furbify beszédes név, a refurbish angolul azt jelenti, hogy felújítani. A használt számítástechnikai eszközök felújításával foglalkozó cég kutatása alapján a magyar háztartásokban a jelenlegi laptopok közül minden harmadikat vagy használtan vették vagy úgy kapták ajándékba.
Tudatosan választunk
A férfiak kiugró többsége böngészik online, amikor laptopra van szüksége. A nők is inkább online kutatnak, de sokkal inkább figyelembe veszik barátaik, családtagjaik ajánlását vagy mennek el fizikai boltba tanácsért. Összességében egyébként tízből hárman azok, akik úgy érzik, hogy meg kell fogniuk a laptopot mielőtt megveszik. A többség meg is vásárolja a szaküzletben, és csak kb. minden negyedik rendeli meg online a kiszemelt gépet. A Furbify kutatása alapján a magyarok nagy része tudatosan vásárol laptopot – a termékleírások, azaz a specifikációk sokkal többet számítanak, mint a külső. Sőt, 43 százalék állítja, hogy venne szépséghibás laptopot is, ha tudja, hogy egyébként tökéletes műszaki állapotban van. A tökéletes műszaki állapot vs külső megjelenés kérdésben nincs különbség a nemek között. Mi több, a dizájn ugyanannyira fontos lehet egy férfinak, mint egy nőnek (összességében a válaszadók 16%-ának nagyon fontos).
Az ár továbbra is a legfontosabb, de egyre inkább számít a környezetvédelem is
Egy új számítógép legyártása a Furbify adatai alapján a következő környezeti terhelésekkel jár: 1500 l víz, 240 kg szén és 22 kg kémiai anyag. Felmérésükben a laptopot vásárlók körében 43 százalék azok aránya, akik már vettek használt készüléket, további 19 százalék tervezi ezt és csupán 38 százalék az, aki egyelőre elzárkózik ettől. Akik már vettek second hand laptopot, vagy kacérkodnak ennek a gondolatával, döntő többségben az ár miatt tesznek így, de a környezetvédelmi megfontolások is kezdenek egyre fontosabbá válni. Míg az előbbiek körében 44, addig az utóbbiaknál már 57 százalékban szempont volt bolygónk védelme.
Az elromlott laptopot a többség elviszi szervízbe. 43 százalék ugyan csak akkor javíttatja meg, ha a javítás olcsóbb, mintha egy másik gépet venne helyette, de 39 százalék bármi áron elkerülné az elektronikus szemét termelését.
„Minden ötödik magyar úgy gondolja, hogy egy magasabb kategóriájú felújított laptop sokkal jobb, mint egy alacsonyabb kategóriájú új. Reméljük, hogy ez az arány már csak környezetvédelmi megfontolásból is növekedni fog a jövőben. Ráadásul egy felújított prémium kategóriás laptop vásárlásával akár 75 százalékot is lehet spórolni egy újhoz viszonyítva”
– emeli ki Kelemen Kristián, a Furbify társtulajdonosa.
*A kutatásról: A felmérés 1080 fő megkérdezésével készült 2024 júniusában, amely reprezentatív a magyarországi 16-59 éves okostelefonnal rendelkezőkre kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint. A kutatást a Furbify megbízásából az Opinio Institue készítette.
Kapcsolódó cikkeink
Ceres ZRt.: Fenntarthatósági mérföldkő a győri üzem tetején
A fenntarthatóságot és az innovációt tűzte zászlajára a Ceres ZRt.,…
Tovább olvasom >Megtérül a fenntarthatóság
Az EY 2024-es Fenntartható Érték Tanulmánya szerint a fenntarthatósági beruházások…
Tovább olvasom >Az élelmiszeripar jövője: a vállalatok 50%-a fenntartható megoldások bevezetését tűzi ki célul – A Tetra Pak felmérés eredményei
Az élelmiszergyártás továbbra is energiaigényes folyamatokra és fosszilis tüzelőanyagokra támaszkodik,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >