Egyre több okoseszközt használnak a fiatalok fizetésre is
Ha lassan is, de csökken a készpénz népszerűsége a fiatalok körében a legújabb K&H ifjúsági index szerint. 58 százalékuk már igyekszik inkább digitálisan letudni a vásárlási tranzakcióit. Az okoseszközös fizetések egyre nagyobb szerepet kapnak, a QR-kódos megoldás még marginális szerepet játszik, ám ezen a téren is változás jöhet.
A magyar fiatalok továbbra is párhuzamosan fizetnek készpénzzel és elektronikus módszerrel az üzletekben – derült ki a K&H ifjúsági index felméréséből, amely a 19-29 évesek elektronikus fizetési magatartását vizsgálta. A készpénzt 42 százalékuk, az elektronikus fizetést 58 százalékuk részesíti előnyben. Az arányok fokozatosan tolódnak el az utóbbi irányába: 2022-ben még 49–51 százalék volt ez az arány, míg 2023-ban már 47–53 százalék. A különbségek ugyan nem lépték át a változás statisztikai hibahatárát, de a készpénz visszaszorulásának tendenciája érzékelhető, a megkérdezett fiataloknak csupán a 15 százaléka fizet kizárólag, csak készpénzben.
Rákapcsolhatnak a QR-kódos fizetések
Az elektronikus fizetési módok Budapesten népszerűbbek az átlagosnál, itt 68 százalék a használati arányuk szemben az 58 százalékos országos átlaggal. Ebben szerepet kaphat az is, hogy a fővárosban arányaiban több az elfogadóhely. Azok aránya, akik, ha csak lehet, elektronikusan fizetnek, 23 százalék. Ez utóbbi az átlagnál erősebben igaz a nőkre, esetükben ugyanis 29 százalékos eredmény született. Mellettük a fővárosiakra és a diplomásokra igaz ez: előbbieknél 34, utóbbiak táborában 33 százalékos a mutató.
Tovább hódít az okostelefon az elektronikus fizetéseken belül: az idei második negyedévben a fiatalok 59 százaléka fizetett már mobilja érintésével a pénztáraknál, míg egy évvel ezelőtt arányuk még csak 52 százalékot, 2022-ben pedig 42 százalékot tett ki. Azok aránya, akik nem próbálták ki ezt a fizetési módon, miközben telefonjuk alkalmas lenne rá, 25 százalékról 16 százalékra csökkent. A QR-kódos, az okosórás és az okoskarkötős fizetések jóval elmaradnak a mobilos tranzakciók gyakoriságától: QR-kóddal csak a megkérdezettek 30 százaléka próbálkozott, míg az okos kütyükkel csak 29 százalékuk fizetett. A QR-kódot rendszeresen használók aránya csak nagyjából tíz százalék, ami arra utal, hogy ez a fizetési mód nem igazán nyerte el a fiatalok tetszését.
A férfiak nagyobb arányban próbálták ki a QR-kódos fizetést, a nőknél azonban nagyon magas azok aránya, akik azt mondják, hogy mobiltelefontjuk nem alkalmas a QR-kódos fizetésre. Pedig ezeknek a kódoknak a beolvasására gyakorlatilag minden kamerás mobil alkalmas, így az elutasító válasz vélhetően tájékozatlanságra utal. Egy éve még sokkal többen hitték azt, hogy telefonjuk nem alkalmas a QR-kódos fizetésre.
“A QR-kódos fizetés elterjedésének lökést adhat, a Magyar Nemzeti Bank által fejlesztett, Qvik néven, szeptemberben elinduló QR-kódos azonnali fizetés, melyhez nem szükséges bankkártya használata. A QR kódot mobiltelefonunkkal olvassuk le, amely elindít egy azonnali átutalást a mobilbanki alkalmazásunkon keresztül. Ezzel az új fizetési alternatívával, azazonnali fizetési rendszer is szintet léphet”
– mondta Rammacher Zoltán, a K&H lakossági ügyfél szegmens marketing vezetője.
Hozzátette: “A digitális fizetési megoldások fejlesztését és térnyerését stratégiai célként meghatározó K&H-nál ma már 639 ezer digitálisan aktív lakossági ügyfél van, ők havonta legalább egyszer használják az e-bankot vagy a mobilbankot. Az okoseszközös tranzakciók száma pedig az idei első félévben 43 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.”
Utóbbi növekedés köszönhető annak is, hogy egyre több fiatal rendelkezik okosórával, okoskarkötővel. A K&H kutatása szerint a megkérdezetteknek már 63 százaléka rendelkezik ilyen eszközzel, arányuk tavaly még 50 százalék, 2021-ben 37 százalék volt. A nők 47 százalékának nincs okosórája vagy okoskarkötője, míg a férfiaknál csak 28 százalék ez az arány.
További 20 százalék azok aránya, akinek van ilyen kütyüje, de fizetésre még nem használta, viszont egyre többen használják ezeket az okoseszközöket fizetésre is. Az idei felmérésben 29 százalék volt azok aránya, akik legalább kipróbálták már ezt a lehetőséget, míg tavaly 21, tavalyelőtt 13 százalék volt ez az arány. Az idei adaton belül a válaszadók 14 százaléka nem csupán kipróbálta, hanem rendszeresen fizet is okosórával vagy okoskarkötővel.
Jönnek fel a fintech megoldások
Újdonság a K&H idei felmérésében, hogy rákérdeztek a fintech vállalatok kártyáinak használatára is. Ezeket a válaszadók 32 százaléka használja szívesen, miközben további 15 százalékuk már próbálkozott vele. A két csoport együttesen 47 százalékos arányánál a kisebb városokban alacsonyabb, 39 százalékos érték adódott, míg a megyeszékhelyeken 50 százalék, Budapesten pedig 55 százalék.
A megkérdezettek 47 százaléka használta már fizetésre úgynevezett fintech kártyáját, 10 százalékuk sikertelenül próbálkozott. A keleti országrészben az átlagosnál nagyobb azok aránya, akiknek nincs fintech-kártyájuk.
K&H ifjúsági index
A 19-29 éves fiatalok elégedettségét és jövőbeli várakozásait – többek között a lakhatással, munkával, előrelépési lehetőségekkel, oktatással, egészséggel, családdal kapcsolatban – vizsgálja a K&H ifjúsági index, amely a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére készült. A minta összetétele reprezentálja a magyarországi 19-29 éves városi lakosság összetételét nem, korcsoport, régió, településtípus, befejezett iskolai végzettség, gazdasági aktivitás alapján. A felmérésben 300 fő vett részt, a hibahatár maximuma +/- 5,7 százalék. Az adatfelvétel 2024. április 25. – május 8. között történt.
Kapcsolódó cikkeink
Kétéves összevetésben 180 százalékkal nőtt az okostelefonos fizetésekhez köthető forgalom
Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok…
Tovább olvasom >Kétéves összevetésben 180 százalékkal nőtt az okostelefonos fizetésekhez köthető forgalom
Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok…
Tovább olvasom >K&H: a fiatalok tízből hatszor okoseszközzel fizetnek
A K&H-nál 130 ezer fölé nőtt a fiatalok által nyitott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >