Egyre több a laktózmentes termék, csökken az átlagár
Szakértők szerint Magyarországon közel 3 millió laktózérzékeny él, és minden tizedik gyermek is érintett lehet. Az utóbbi időben egyre több fogyasztóban kezd tudatosulni a laktózérzékenység, így a problémára megoldást kínáló termékek iránti kereslet is fokozódik. A kínálat folyamatosan bővül, már szinte minden szegmensben megtalálhatóak a laktózmentes termékek.
Az elmúlt három évben a laktózmentes termékek iránti kereslet folyamatosan emelkedett. A lakosság egyre nagyobb része küzd laktózérzékenységgel, és egyre többen engedhetik meg maguknak, hogy laktózmentes termékeket vásároljanak.
– Figyelembe véve az egyre növekvő keresletet és fogyasztóink igényeit, folyamatosan bővítjük laktózmentes portfóliónkat – tudjuk meg Szentesi Sándortól, a Sole-Mizo Zrt. kereskedelmi igazgatójától. – Egyre inkább tapasztaljuk azt, hogy ha egy családon belül valaki laktózérzékeny, akkor az egész család étrendjében áttérnek a laktózmentes termékek használatára. Laktózmentes termékeinket úgy is hirdetjük, hogy „Egyen együtt az egész család!”.
Mindezeken túl számos olyan fogyasztóval is bővül a vásárlók száma, akik, ha nem is laktózérzékenyek, de egészségesebbnek tartják a laktózmentes termékeket.
– Sajnos még viszonylag kevesen vannak tisztában a problémájuk gyökerével, de folyamatos edukációval igyekszünk ezt a kört bővíteni. A laktózmentes tejtermékekkel pedig lehetőséget adunk a fogyasztóinknak arra, hogy a természetes, szabad étkezést választhassák, ezért is bővítjük folyamatosan a Magic Milk portfóliót – mondja Péter Katalin, a Naszálytej Zrt. kereskedelmi és marketingmanagere.
A Szega Camembert Kft.-nek több olyan terméke is van, amelyek egészségtudatos vevők számára több tulajdonságban is megfelelnek. Egyik vezető termékük ebben a kategóriában egy olyan sajt, amely nemcsak laktózmentes, de alacsony nátrium- és zsírtartalmú is.
– A laktózmentes termékek szegmensében folyamatosan százalékosan két számjegyű növekedést tapasztalunk – avat be Olasz Virág, a vállalat marketingmanagere, aki hozzáteszi, véleménye szerint itt is, mint sok más területen, a női fogyasztók vannak többségben.
A Philadelphia natúr és ízesített szendvicskrémeket gyártó White Lake Kft.-nél úgy vélik, a vásárlók főként egészségügyi okokból keresik a laktózmentes termékeiket. A vállalat szintén pozitív eredményről számolhat be.
– Az eladásainkat tekintve a közelmúltban két számjegyű növekedést értünk el – jelzi Temesvári Kornél, ügyvezető.
Szinte kötelező ilyet is gyártani
A tejszínpiacon nincs sok laktózmentes termék, főleg a habtejszín kategóriában.
– A laktózmentes főző- és habtejszín kategóriában a 200 és 500 ml kiszerelések preferáltak. A laktózmentes főzőtejszín jellemzően 10%-os zsírtartalmú, a habtejszín pedig 30%. Ugyanazt a telt, valódi ízélményt biztosítják, mint a nem laktózmentes változatok. A gyártók igyekeznek látványosan megkülönböztetni és egységesen jelölni a laktózmentes termékcsaládokat. Az árfekvés tekintetében az olcsóbb, saját márkás termékektől a márkázott, magasabb árfekvésű termékekig minden megtalálható – tájékoztat Cserepes Szilvia, a Meggle Hungary Kft. brand managere.
A tejhelyettesítő termékek mind a legnagyobb szegmenst képviselő tejhelyettesítő italokban, mind pedig a főzés alapanyagainál használatos helyettesítő termékeknél egyre növekvő értékesítéssel bírnak a hazai piacon is.
– Az elmúlt években a korábbi, „hagyományosnak” tekinthető szója- és rizsalapú termékek köréből a szegmens a különféle alternatív növényi alapú termékek körébe mozdult el. A Real Nature Kft. innovatív fejlesztéseinek, a fogyasztói igényeket megelőző kiemelkedő K+F tevékenységének köszönhetően termékköre is egyre bővül, értékesítési volumenünk is emelkedő tendenciát mutat – hangsúlyozza Strasser-Kátai Bernadett, a vállalat ügyvezetője. Hozzáteszi: fogyasztóik érzékenyek az újdonságainkra, innovációinkra, és, akár önként választott módon fogyasztják ezeket a termékeket, akár valamely betegségtípusra adott táplálkozási válaszként, mivel az elsődleges szempont az egészség számukra is, talán kevésbé árérzékenyek, mint a húspult előtt állók.
Beszálltak a diszkontok is
A laktózmentes tejtermékek az átlagosnál magasabb árfekvésű termékkategóriába tartoznak. Az utóbbi években azonban a tudatos vásárlók számának növekedésével nőtt a kategória is, ez pedig az árszínvonal csökkenését tette lehetővé.
– A laktózmentes termékek fogyasztói tudják, hogy ezek a termékek valamivel drágábbak, mint a hasonló Mizo-termékek, de ahol 15–20%-nál nagyobb különbséget tesznek a két termék között, ott a laktózmentes termékek forgalma csökkenni kezd, a fogyasztók más beszerzési forrás után néznek – jelzi Szentesi
Sándor.
A laktózmentes termékek forgalmát jelentősen növelte, hogy a diszkont hálózatok is bekapcsolódtak az értékesítésbe. Ezek a csatornák nemcsak pluszlehetőséget nyújtanak a termékek eljuttatására a fogyasztókhoz, de a többi hálózat árpolitikájára is kedvező hatást gyakorolnak.
Ma már nincs olyan kereskedelmi lánc sem, amely ne tartana ilyen jellegű tejterméket. Sok helyütt saját márkás laktózmentes termékcsaládot is kialakítottak.
– A laktózmentes tejtermékek (mint funkcionális termékek) külön kihelyezést kapnak a boltokban, a polcokon és a hűtőben is egy helyen találják meg a vásárlók a keresett termékeket. Az áru ilyen szisztéma szerinti csoportosítása és kihelyezése nagy mérföldkő volt a kategória életében – jegyzi meg Péter Katalin.
A White Lake Kft.-nél úgy látják, a fogyasztók nagyon árérzékenyek, az eladásokat tekintve jelentős különbségek jelentkeznek egy akciós időszak és egy normál áras időszak között, mint a nem laktózmentes termékek esetében.
– Sok laktózmentes termék esetén érzékeljük, hogy alacsonyabb ízélményt nyújtanak, így mondhatjuk, hogy a vevők azokat a termékeket preferálják, amelyek minősége és íze nekik a legelfogadhatóbb – fejti ki véleményét Olasz Virág.
Folyamatos kommunikáció a fogyasztókkal
A Meggle márka három termékcsoportban van jelen laktózmentes termékkel: tej, főző- és habtejszín kategóriában.
– Az elmúlt egy évben nagyon szép eredményeket értünk el mind a főzőtejszín, mind a habtejszín kategóriában. Bevezettük a Meggle Lacto-free 200 ml-es habtejszínt, a főzőtejszín kategóriában kiszerelést váltottunk (500 ml-ről 200 ml-re), melynek fogadtatása pozitív volt, hiszen mennyiségben megdupláztuk az eladásainkat – tájékoztat Cserepes Szilvia.
Az elmúlt évben jelentek meg legújabb innovációjukkal, a Meggle Creme Patisserie Decor habalap termékükkel. A termék növényi alapú, laktóz és tejfehérjementes, teljes mértékben vegán. Így nem csupán a laktózérzékenyek, de a tejfehérje-allergiában szenvedők is találnak alternatívát tejszín helyett.
– Az idei évben saját márkás portfóliónkat is bevezettük az alábbi kategóriákban: cottage cheese, túró, főzőtejszín, habtejszín, kávétejszín, tej. A jövőben bővíteni kívánjuk a márkázott laktózmentes portfóliót más kategóriákban is, így idén szeptembertől új termékkel jelentkezünk – avat be a brand manager.
A vállalat az elmúlt évben a laktózmentes habtejszín bevezetésével egy időben készítette el honlapján az edukációs aloldalt „Tejesen teljes életet a laktózérzékenyeknek is!” címmel. Fontosnak tartják a fogyasztóikkal való folyamatos kommunikációt, így a Facebook-oldalukon is tematikus posztokban adnak ötletes recepteket és segítséget azzal kapcsolatban, hogyan lehet finom és egészséges ételeket készíteni laktózmentes termékek felhasználásával.
Bővülő desszertkínálat
A Naszálytej Zrt. már a 90-es években bevezette laktózmentes tejtermékcsaládját, és ma is a téma szakértőjeként viszonyulnak hozzájuk a fogyasztók.
– A kezdetekben alapvető tejtermékekkel (tej, tejföl, joghurt, túró) keltettük életre az első magyar laktózmentes tejtermék márkát, a Magic Milket. Ezek után igyekeztünk a kényelmi/desszert kategóriában is bővíteni a kínálatot. Ennek eredményeként a 8 éve kifejlesztett Magic Milk laktózmentes túródesszert mellett ma már madártej, jegeskávé, valamint 4 különböző ízű laktózmentes gyümölcsjoghurt is színesíti a portfóliót – idézi fel Péter Katalin.
A Magic Milk márka történetét folyamatos innováció jellemzi, és máig a legszélesebb kínálatot nyújtja laktózmentes tejtermékekből. Gyakorlatilag nem telt el év új termék nélkül. A vállalatnál fontosnak tartják, hogy a vásárlók, fogyasztók folyamatos visszajelzései alapján tökéletesítsék a portfóliót, és elvárásaiknak megfelelően bővítsék a kínálatot.
– Az edukáció igen fontos ebben a kategóriában, és büszkék vagyunk arra, hogy a fogyasztók a laktózérzékenység témájának szakértőjeként tekintenek a Magic Milkre. Ennek a tevékenységnek egyes kereskedelmi láncok a kereskedelmi újságjaikban is helyt adtak, mi pedig elsősorban online felületeken állunk a fogyasztóink rendelkezésére. Facebook.com/laktozmentes.hu oldalunkon folyamatosan érdekes témákkal és sok játékkal vagyunk jelen, kifejezetten a laktózérzékeny felhasználókra fókuszálva. Célunk, hogy az emberek belénk vetett bizalmára építve, Magyarország első laktózmentes tejtermékgyártójaként, ezt a vezető pozíciót megtartsuk – mondja a kereskedelmi és marketingmanager.
Megjelent a családi kiszerelés is
A Sole-Mizo Zrt.-nél laktózmentes tejtermékeik fejlesztése során azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy lehetőleg ne csak alaptejtermékeket kínáljanak, hanem olyan választékot állítsanak össze, amely biztosítja a laktózérzékenyeknek is a változatos és kényeztető tejtermékek fogyasztását.
– Ennek érdekében a kínálatunkban az alaptermékeken túl, mint a tej, tejföl, túró és sajt, megtalálható a natúr- és gyümölcsdarabos joghurt, a kakaó, a szeletelt sajt és a túródesszert is. Az „Egyen együtt az egész család!” szlogenünk jegyében tejfölt családi kiszerelésben is forgalmazunk – részletezi Szentesi Sándor.
A cég az idei évben is nagy hangsúlyt fektet laktózmentes termékpalettájának megismertetésére. Játékos aktivitásaik során központi szerepet kapnak ezek a termékek, valamint az egészségtudatos táplálkozás, amelyet az idei évben több rendezvény keretén belül is sikeresen megismertettek a fogyasztókkal.
– Facebook-aktivitásainkban, az egyes kategóriák kommunikációjában a laktózmentes tejtermékeket külön hangsúlyozzuk. Többek között a facebook.com/szeretemamizot oldalon a fogyasztói visszajelzések hatására is hoztuk meg azt a döntést, hogy joghurt kategóriában már a gyümölcsdarabos joghurtok is elérhetőek epres, és barackos ízesítésben – mondja a kereskedelmi igazgató.
Bolti kommunikációban is igyekeznek felhívni a figyelmet a laktózmentes kategória hangsúlyozására olyan POS-anyagokkal, mint az egyedi polccsík, és a laktózmentes wobbler.
A kutatás-fejlesztés
a fő mozgatóerő
A Joya termékcsalád 2004-es magyarországi bevezetésének szakaszában is, és az azt követő években is a szójaalapú termékekre koncentrálódott.
– Hitvallásunknak, K+F tevékenységünknek, valamint növénytermesztési és gyártástechnológiai eljárásunknak megfelelően nemcsak a jogszabályi követelmények mentén biztosítjuk a termékek GMO-mentességét, hanem, mivel a vetőmagok, a földterületek, a teljes növénytermesztés és termelési folyamat folyamatos és szoros minőségi ellenőrzés alatt áll e tekintetben is, a piacon szinte egyedülállóként fokozottan biztosítjuk azt – emeli ki Strasser-Kátai Bernadett.
A termékkört jellemző változások fő mozgatóereje a K+F tevékenység, amely során a most már csökkenő piaci részesedést mutató, szójaalapú termékeket lassanként felváltja vagy kiegészíti a különféle egyéb növényi alapú termékcsalád, pl. a rizs-, a zab-, a mandula- és a kókuszalapú termékek.
– Vállalatunk a tejtermékek szegmensében szintén úttörőként szerepelt a desszertjoghurtok forgalmazásában. Joya termékcsaládunk számos újdonsággal bővült ezen a területen is, „joygurt”-jainkban kényeztetve fogyasztóinkat kókuszos, illetve Latte Macchiato-s desszertjoghurtjainkkal. A görög joghurt szerelmeseinek sem kell lemondaniuk kedvenc joghurtjukról, Joya joygurtjainkban görög típusú, nem tejalapú finomságokkal jelentünk meg natúr, mangós és epres réteges változatban. Újdonság a friss tejhelyettesítő italok piacán zabitalunk is – teszi hozzá a vállalat ügyvezetője.
A Real Nature Kft. folyamatos edukációval szolgál fogyasztói részére is, nemcsak a honlapjukon folyamatosan bővülő információkkal, akár receptúrákkal, hanem fogyasztói találkozások alkalmával, valamint marketingtevékenységük során is.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >