Egyre több 50–65 éves vásárol a modern láncokban
Az 50–65 évesek egyre nagyobb része használja ki a modern bolttípusokban kínált vásárlási lehetőségeket. Ugyanakkor csökkent a hagyományos, 400 négyzetméteresnél kisebb boltokhoz leghűségesebb 50–65 éves vásárlók aránya. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen ShopperTrends kutatása a vásárlási szokások trendjeiről.Amíg az 50–65 év közöttiek 69 százaléka költötte a legtöbb pénzt élelmiszerre, háztartási vegyi árura és kozmetikumra hiper-, szupermarketben vagy diszkontban tavalyelőtt, addig a legutóbbi, múlt év végi felmérés során már 86 százaléka. Ugyanekkora arányban csökkent a hagyományos, 400 négyzetméteresnél kisebb boltokhoz leghűségesebb 50–65 éves vásárlók aránya.
A boltláncok terjeszkedésének egyik következménye, hogy az emberek a korábbi két-három üzlet helyett most már négy-öt közül választanak, amikor vásárolni készülnek. Az idősebb fogyasztók is kihasználják, hogy lakóhelyük közelében új boltok nyílnak.
A legutóbbi kutatás során már a megkérdezett 50–65 évesek nagyobb része mondta, mint egy évvel korábban, hogy legalább egyszer vásárolt hipermarketben, szupermarketben, drogériában és diszkontban a megelőző négy hét során. A hagyományos boltokban vásárlók magas aránya változatlan maradt.
Az 50–65 éves korosztályon belül a modern bolttípusokban rendszeresen vásárlók aránya is emelkedett; leginkább a hipermarketben, majd következik a szupermarket, drogéria és diszkont. A hagyományos üzletekben alig nőtt, csökkent viszont a piacokon rendszeresen vásárló idősek aránya.
A szokások nemcsak a boltválasztásnál, de a vásárlásnál is változnak, tárta fel a Nielsen. Az 50–65 évesek körében 33-ról 20 százalékra csökkent a magukat konzervatívnak mondó vásárlók aránya. Duplájára nőtt a trendi, azaz divatot követő attitűddel rendelkezők aránya: 7-ről 14 százalékra változott. A többiek a legnépesebb vásárlói típushoz, a szokásokat követőkhöz tartoznak.
Az összes vásárló körében kisebb a konzervatív vásárlók aránya (12 százalék), nagyobb a trendi attitűd mutatója (21), míg a követők nagyjából ugyanannyian vannak, mint az 50 éven felülieknél.
Az összes megkérdezett arányához képest nagyobb az 50–65 évesek mutatója a megszokott üzletben való vásárlás szempontjánál. Viszont nincs különbség a szórólapok figyelésénél vagy a reklámok figyelembevételénél.
Összességében megnőtt egyik évről a másikra az olyan vásárlók aránya, akik váltogatják a boltokat aszerint, hogy megítélésük szerint éppen melyikben vannak a legjobb akciók vagy promóciók.
Ez a tendencia az 50–65 évesekre az átlaghoz képest nagyobb mértékben jellemző; arányuk 12-ről 25 százalékra nőtt. Szintén emelkedett (7-ről 10 százalékra) az olyan idősek aránya, akik az akciókat vagy promóciókat követve rendszerint különböző márkákat vásárolnak.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ez az év már valóban az adatmenedzsment éve lesz
Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor sikere idén nagyban múlhat az árképzés, az…
Tovább olvasom >DLA Piper Hungary/Omnibusz javaslat: szükséges egyszerűsítés vagy visszalépés a fenntarthatósági törekvésekben?
Február 26-án hivatalosan is elérhetővé vált a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségek…
Tovább olvasom >Slow Food Deutschland: nem a rovarok fogyasztása, hanem az élelmiszerpazarlás csökkentése lehet a megoldás
Kritikát fogalmazott meg a Slow Food Deutschland a rovarok Európában…
Tovább olvasom >