Egyre több 50–65 éves vásárol a modern láncokban
Az 50–65 évesek egyre nagyobb része használja ki a modern bolttípusokban kínált vásárlási lehetőségeket. Ugyanakkor csökkent a hagyományos, 400 négyzetméteresnél kisebb boltokhoz leghűségesebb 50–65 éves vásárlók aránya. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen ShopperTrends kutatása a vásárlási szokások trendjeiről.Amíg az 50–65 év közöttiek 69 százaléka költötte a legtöbb pénzt élelmiszerre, háztartási vegyi árura és kozmetikumra hiper-, szupermarketben vagy diszkontban tavalyelőtt, addig a legutóbbi, múlt év végi felmérés során már 86 százaléka. Ugyanekkora arányban csökkent a hagyományos, 400 négyzetméteresnél kisebb boltokhoz leghűségesebb 50–65 éves vásárlók aránya.
A boltláncok terjeszkedésének egyik következménye, hogy az emberek a korábbi két-három üzlet helyett most már négy-öt közül választanak, amikor vásárolni készülnek. Az idősebb fogyasztók is kihasználják, hogy lakóhelyük közelében új boltok nyílnak.
A legutóbbi kutatás során már a megkérdezett 50–65 évesek nagyobb része mondta, mint egy évvel korábban, hogy legalább egyszer vásárolt hipermarketben, szupermarketben, drogériában és diszkontban a megelőző négy hét során. A hagyományos boltokban vásárlók magas aránya változatlan maradt.
Az 50–65 éves korosztályon belül a modern bolttípusokban rendszeresen vásárlók aránya is emelkedett; leginkább a hipermarketben, majd következik a szupermarket, drogéria és diszkont. A hagyományos üzletekben alig nőtt, csökkent viszont a piacokon rendszeresen vásárló idősek aránya.
A szokások nemcsak a boltválasztásnál, de a vásárlásnál is változnak, tárta fel a Nielsen. Az 50–65 évesek körében 33-ról 20 százalékra csökkent a magukat konzervatívnak mondó vásárlók aránya. Duplájára nőtt a trendi, azaz divatot követő attitűddel rendelkezők aránya: 7-ről 14 százalékra változott. A többiek a legnépesebb vásárlói típushoz, a szokásokat követőkhöz tartoznak.
Az összes vásárló körében kisebb a konzervatív vásárlók aránya (12 százalék), nagyobb a trendi attitűd mutatója (21), míg a követők nagyjából ugyanannyian vannak, mint az 50 éven felülieknél.
Az összes megkérdezett arányához képest nagyobb az 50–65 évesek mutatója a megszokott üzletben való vásárlás szempontjánál. Viszont nincs különbség a szórólapok figyelésénél vagy a reklámok figyelembevételénél.
Összességében megnőtt egyik évről a másikra az olyan vásárlók aránya, akik váltogatják a boltokat aszerint, hogy megítélésük szerint éppen melyikben vannak a legjobb akciók vagy promóciók.
Ez a tendencia az 50–65 évesekre az átlaghoz képest nagyobb mértékben jellemző; arányuk 12-ről 25 százalékra nőtt. Szintén emelkedett (7-ről 10 százalékra) az olyan idősek aránya, akik az akciókat vagy promóciókat követve rendszerint különböző márkákat vásárolnak.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >