Egyre nő a drogériák szerepe a légfrissítők piacán
A GfK Hungária háztartások privát fogyasztását mérő ConsumerScan adatbázisából származó információk szerint az idei év első négy hónapjában stagnált a háztartások által megvásárolt légfrissítő-mennyiség, ám a forgalom értékben csökkenést mutat. A saját márkás termékek súlya ebben a kategóriában is növekszik. Az értékesítési csatornák közül a hipermarketek és diszkontok a legjelentősebbek, ám a drogéria szerepe is egyre erőteljesebb.Az idei év első harmadában a magyar háztartások lényegében változatlan mennyiségű légfrissítőt vásároltak az előző év azonos időszakához képest, míg értékben 3 százalékos csökkenés tapasztalható. Ennek az értékbeli változásnak a hátterében a termékkategória átlagárának 3 százalékos mérséklődése áll. Míg 2007 első négy hónapjában egy darab légfrissítőért 354 forintot fizettek a fogyasztók, addig 2008 ugyanezen időszakában már 345 forintért lehetett hozzájutni.
Nyitódó árolló
A vizsgált időszakokban a háztartások közel 30 százaléka vásárolta a kategóriát. Az egy vásárlásra jutó mennyiség 3 százalékkal emelkedett, míg a vásárlásonként elköltött összeg változatlan a két időszakot tekintve. Mindazonáltal a vásárlási gyakoriság 2 százalékkal csökkent. Ebből következik, hogy az egy vásárló háztartás által négy hónap alatt összesen megvásárolt mennyiség változatlan, míg az egy háztartás által a kategóriára költött összeg tekintetében 2 százalékos visszaesés mutatkozik.
A saját márkás termékek aránya folyamatosan növekszik. Mennyiségi részesedésük 2007 január–áprilisában 22 százalék volt, 2008 azonos időszakában azonban már 28 százalékra emelkedett, forgalmuk pedig 12 százalékkal bővült.
A saját márkás termékek átlagára 12 százalékkal esett vissza. Amíg 2007 első négy hónapjában a saját márkás termékek ára 56 százaléka volt a márkázotténak, addig 2008 azonos időszakában ez az arányszám 48 százalékra süllyedt.
Csökken a kereslet az elektromos iránt
Az elektromos szegmens forgalma éppúgy, mint eladott mennyisége, közel 20 százalékkal mutatkozik kevesebbnek. Az idei év első harmadában 7 százalékkal kevesebb háztartás költött elektromos légfrissítőre az előző év azonos időszakához képest. E szegmenst tovább elemezve megfigyelhető, hogy mind a tranzakcióméret (mennyiségi alapon –10 százalék; értékben –8 százalék), mind a vásárlási gyakoriság (–5 százalék) csökken, ebből kifolyólag a vásárlási intenzitás is mérséklődik (mennyiségi alapon –14 százalék, értékben –13 százalék).
A nem elektromos szegmens esetében a különböző formák közül az aeroszol a legnépszerűbb, hiszen 2008. január–áprilisban úgy mennyiségi, mint értékbeli részesedése 77 százalék a szegmensen belül. A vásárló háztartások 23 százaléka választja a légfrissítők e fajtáját.
Visszaeső diszkont
A kereskedelmi csatornák közül legjelentősebb a hipermarket és a diszkont. Utóbbi esetében viszont a forgalom 19 százalékos visszaesést tükröz, a magyar háztartások által e csatornában megvásárolt mennyiség pedig 17 százalékkal esett vissza. A drogéria szerepe a kategóriában egyre jelentősebbé válik − mennyiségi részesedése 16 százalékról 18 százalékra emelkedett −, így a rangsorban közvetlenül a diszkontokat követi.
A légfrissítőket vásárló háztartások aránya az országos átlaghoz viszonyítva magasabb a több mint 3 fős, 39 évnél fiatalabb háziasszony vezette, gyermekes, kisvárosban élő és a közepes vagy inkább magasabb jövedelemmel rendelkező háztartások körében.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >