Egyre népszerűbb a Széchenyi Kártya
A vállalkozások ma már nem mernek hosszabb időre tervezni, a könnyen hozzáférhető, olcsóbb hiteleket veszik fel, amelyek belátható ideig terhelik a cégüket. Ennek megfelelően jelentősen növekedett a Széchenyi Kártyát igénylők száma – nyilatkozta Krisán László a program működtetéséért és fejlesztéséért felelős KA-VOSZ Zrt. vezérigazgatója.Mint a vezérigazgató elmondta, eddig mintegy 700 milliárd forintnyi kártyát, és ennek megfelelően hitelt igényeltek tőlük. Ennek költsége, a kamattámogatás, a garanciavállalás, illetve a bedőlő hitelek átvállalása összesen évi 3,5-4 milliárd forintjába került a költségvetésnek. Viszont – magyarázta a vezérigazgató –, ennek több mint tízszeresét generálta bevételként az áfa, az iparűzési adó, a társasági adó vagy éppen a növekvő tb-járulékok miatt. Tízszeres megtérüléssel más támogatási program aligha dicsekedhet.
Az igénylők között jelentős szerepet kapnak a kereskedelmi cégek, de gazdálkodásukat meghatározza a válság, a fogyasztók átstrukturálják a vásárlásaikat, eltekintenek a nagy értékű fogyasztási cikkek cseréjétől.
2009-ben havonta átlagosan 2 200-an igényelték a kártyát, ami 13 százalékos bővülés az előző év hasonló időszakához képest. A növekvő érdeklődés érthető, a vállalkozások elsősorban a rövid futamidejű, szabad felhasználású hiteleket keresik, melyek közül egyszerűségével és nagyon kedvező feltételeivel kiemelkedik a Széchenyi Kártya. Jelenleg a Széchenyi Kártya átlagos hiteldíja 11,3 százalék, ami jelentősen kedvezőbb a kereskedelmi bankok kkv-knak szóló szabad felhasználású hiteleinek kamatainál.
A növekedés annak is betudható, hogy beszűkültek a pénzügyi források a kis- és középvállalkozások számára, és ez igaz a Széchenyi Kártya-programban is.
A kettő eredőjeként – a növekvő számú igénylés és a csökkenő kihelyezés miatt – mára meghaladja a 10 százalékot azok aránya, akik sikertelenül igényelnek Széchenyi Kártyát.
Teljesen természetes, hogy a kockázatok növekedésével nemcsak a hitelező bankok, de maga a KA-VOSZ is különös figyelmet fordít a vállalkozások minősítésére és előminősítésére. Minden szereplőnek az az érdeke, hogy ha egy vállalkozás nem hitelezhető, az minél előbb derüljön ki. Ez nemcsak így korrekt, de el akarjuk kerülni, hogy a vállalkozásokat felesleges adminisztrációba és költségekbe verjük – mondta végezetül Krisán László.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >