Egyre népszerűbb a kapszulás kávé
Egyre népszerűbb Magyarországon is a kapszulás kávéfőzés: részaránya a teljes piacon belül ugyan még minimális, de mind az eladható kapszulamennyiség, mind a készülékek száma egy év alatt több mint a duplájára nőtt. Bővül a piaci szereplők száma is, a versenybe mára már beszálltak az olcsóbb készülékeket és kávékapszulákat kínálók is.
Jó pár éve még a bécsi Kärtner Strasse-ig is elmentek a különféle kávékapszulákért azok a magyarok, akik akkoriban már a kávékészítés e módját is preferálták. A hozzá való kávégépet ugyanis jóval előbb lehetett Magyarországon kapni, mint a belevaló tartalmat – idézi a korabeli emlékeket Jécsy Norbert, a Miele Magyarország Kft. vezetője. (A német márka dobta piacra nálunk az első beépíthető kapszulás kávégépeket, a beépíthető kategóriának azóta is egyedüli forgalmazója, a szabadon álló változatokat először a Nespresso hozta be az itteni piacra.) A kezdeti felemás helyzet azonban, ahogy a piac fejlődése is mutatja az évek során egyáltalán nem tántorította el a kávézás új formáinak a szerelmeseit, igaz, azóta a kapszulaforgalmazás is egyszerűsödött.
A GFK legfrissebb kimutatása szerint a kávé kiskereskedelmi forgalma az elmúlt egy évben 3 százalékkal ugyan csökkent, de így is meghaladta a 45 milliárd forintot. Ebből kerekítve ugyan ma még alig egy százalék jut a kapszulás szegmensre, de ez utóbbi növekedése egy év alatt 77 százalékos volt. Mennyiségben a teljes kávéforgalom 4 százalékkal csökkent, de még így is közel 25 millió kilogrammnyi babkávét vásárolunk. Ebből fél százalék a kapszulás kategória, de ez kétszer annyi, mint egy éve.
Ami a készülékekkel kapcsolatos helyzetet illeti. 2010-ben hozzávetőleg 150 ezer kávéfőzőt adtak el Magyarországon, ebbe valamennyi kávéfőző gép kategória beleértendő, még a kotyogó is. A teljes kávéfőző gép szegmensből csak egyetlen kategória volt képes növekedni előző évhez képest, ez pedig a kapszulás gépeket magában foglaló zárt rendszerű kávégépek kategóriája. Az előző évhez képest ezek értékesítése több mint 70 százalékkal nőtt, megközelítőleg 15 ezer darab talált gazdára.
A zárt rendszerű eszpresszó kávéfőzőkkel a Nespresso 2006 januárjában jelent meg Magyarországon – mondja Flesch Gábor, a Nespresso magyarországi vezetője, aki az elmúlt öt évet rendkívül sikeresnek minősíti, éves szinten kétszámjegyű volt ebből a termékből a növekedés. A jövőben is hasonló ütemű fejlődésre számít. A zárt rendszerű kávégépek piaca tapasztalatai szerint igen erősen növekszik: míg a teljes espresso kávégép kategória három egymást követő évben most először mutatott növekedést, addig kapszulás kategória az elmúlt három évben folyamatosan növekedni tudott. Bővül a kávégépek országos értékesítési hálózata is, 2009 őszén jelent meg az első exkluzív értékesítési pont, a Nespresso Corner Budapesten. Azóta ezen egységek száma tizenegyre bővült, idén már a fővároson kívül is nyílt három Nespresso Corner Székesfehérvárott, Győrben és Debrecenben.
A Nespresso vezetője szerint ma már fontos „a gépek és tartalom” egységes kezelése. A kapszulákat a vevők klubrendszerben, többféle formában, akár az interneten is megrendelhetik. Mi sem bizonyítja szemléletesebben az elmúlt évek fejlődését, mint az, hogy aktuálissá vált az Andrássy úti Boutique bővítése is, amely augusztusra várható megduplázódott vevőtérrel. További Boutique-ok megnyitása is aktuálissá válhat, ennek pontos idejét azonban még nem határozták meg.
Az utóbbi időben egyre több új szereplő is megjelenik a kapszulás kávéfőzők magyarországi piacán. A Tchibo mellett az utóbbi időben vitte be a magyarországi áruházláncolatába az első kapszulás kávégépeket az egyik diszkont lánc is. Székács Tibor, az Aldi Magyarország Bt. ügyvezető igazgatója ennek kapcsán elmondta, a cég választása a Martello márkájú gépekre esett, nemcsak azért mert könnyen kezelhetőek, hanem a kedvező áruk miatt is. Így szerinte már egy új vevői réteget is be tudnak vonni a fogyasztásba, azokat, akik eddig nem nagyon engedhették meg maguknak sem a kávéfőző beszerzését, sem a kapszulák megvásárlását. Az ALDI a piaci áttörést ez utóbbiak árától is reméli, amely jóval olcsóbb a piacon kapható egyéb márkákénál. Az ügyvezető fontos versenyelőnynek tartja a hároméves jótállást, az egyszerű szervíz- és cserelehetőséget, valamint a pénz-visszafizetési garanciát, ha a vevő mégsem elégedett a termékkel a cég visszavásárolja a készüléket.
A diszkontlánc meglehetősen ambiciózus terveket is fontolgat, az ügyvezető elmondása szerint nem kisebb a cél, minthogy egy éven belül a magyarországi kapszulás kávégépek piacán piacvezető szerepet töltsenek be. A hazai piac több mint az egyharmadát kívánják lefedni. Az Aldi jelenleg három országban – Magyarország mellett Ausztriában és Szlovéniában – forgalmazza a kapszulás kávéfőzőket – írja a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >A Molson Coors lett Dwayne Johnson energiaitalának többségi tulajdonosa az USA-ban
Többségi részesedést szerzett a Molson Coors Beverage Co. a Dwayne…
Tovább olvasom >ProVeg: Németországban a Lidl kínálja a legkedvezőbb árú vegán kosarat
Az árparitás egy évvel ezelőtti bevezetését követően most a német…
Tovább olvasom >