Egyre magasabbra kúsznak a fogyasztói árak
Márciusban a fogyasztói árak átlagosan 3,7 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbiaknál – jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Az elemzők 3,5 százalékot vártak a februári 3,1 százalék után. A tavaly októberi 3,8 százalékos inflációs adatot leszámítva a fogyasztói árak 2013 januárja óta nem emelkedtek ilyen mértékben egy év alatt.
Egy hónap alatt 0,7 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak a januári 0,3 és a februári 0,6 százalék után.
Az egyszeri és szezonális hatásokkal érintett termékektől megszűrt úgynevezett maginfláció 3,8 százalékra emelkedett márciusban a februári 3,5 százalékot és a januári 3,2 százalékot követően.
Az első negyedévben 3,2 százalékos volt az infláció.
Kollár Beáta, a KSH munkatársa az adatok ismertetésekor elmondta: a maginfláció utoljára 2012. decemberben volt ennél magasabb, 4,9 százalék, 2018 márciusban 2,5 százalékot mértek.
Hozzátette: az alapmutató emelkedésében a szeszes italok, a dohányáruk, a járműüzemanyagok, valamint az idényáras élelmiszerek játszották a főszerepet. Az idényáras élelmiszereket és a járműüzemanyagokat nem tartalmazó maginfláció gyorsulásában a dohányáruk jövedéki adóemelésének erőteljes hatása érződik, hiszen ez a termékcsoport 10,9 százalékkal drágult tavaly március óta.
Az élelmiszerek drágulása márciusban 5,4 százalékra gyorsult a januári 4,2 és a februári 5,2 százalékról. Ezen belül az idényáras élelmiszerek ára átlagosan 21,1 százalékkal emelkedett, de például a burgonya 82,7, a friss zöldségek 36,7 százalékkal drágultak, míg a gyümölcsök 5,4 százalékkal olcsóbbak lettek. A liszt ára 12,3 százalékkal, a péksüteményeké 9,8, a kenyéré 6,7 százalékkal magasabb, a tojásé 12,5, a tejé 7,2, a cukoré 3,9 százalékkal alacsonyabb lett márciusban, mint egy éve volt.
A fogyasztói kosárban az élelmiszereknél is nagyobb, 27,7 százalékos súlyú szolgáltatások inflációja is gyorsult 3,0 százalékra a februári 2,7 százalékosról. A lakásjavítási és karbantartási szolgáltatásokért 12,4, a taxizásért 11,8 százalékkal, az üdülési szolgáltatásokért 6,0 százalékkal kellett többet fizetni.
A járműüzemanyagok ára éves összevetésben márciusban emelkedett idén először, 3,7 százalékkal, de az előző hónaphoz képest 4,2 százalékos volt a drágulás. A ruházati cikkek áremelkedése a februári 2,1 százalékosról 1,1 százalékosra mérséklődött.
A tartós fogyasztási cikkek ára 0,8 százalékkal volt magasabb a tavaly márciusinál, ám ezen belül az új autók ára 7,5 százalékkal emelkedett, a használtaké 6,0 százalékkal csökkent, a bútorok 3,5 százalékkal drágultak.
A háztartási energiaárakat a szén 7,8 százalékos és a palackos gáz 13,4 százalékos áremelkedése mozgatta.
Egy hónap alatt februárhoz képest a fogyasztói árak átlagosan 0,7 százalékkal nőttek. Az élelmiszerek ára 0,5 százalékkal emelkedett, ezen belül az idényáras élelmiszereké 2,0, a sajté 1,8, a liszté 1,7 százalékkal. A dohányáruk 1,3 százalékkal kerültek többe. A szolgáltatások ára 0,5 százalékkal nőtt, ezen belül az üdülési szolgáltatásokért 1,7 százalékkal kellett többet fizetni. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A váratlanul alacsony júniusi infláció meglepte az elemzőket
A héten megjelent magyar inflációs adat kellemes meglepetést okozott: a…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 5,2 százalékkal csökkent májusban
Májusban az ipari termelés volumene 5,2, munkanaphatástól megtisztítva 4,9 százalékkal…
Tovább olvasom >Az élelmiszerárak gyorsuló ütemben emelkedtek Németországban
Lassult a németországi infláció júniusban a szövetségi statisztikai hivatal, a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a…
Tovább olvasom >K&H: a szén-dioxid-kibocsátás magától nem csökken
Fenntarthatósági stratégia és konkrét karbonlábnyom-csökkentési tervek híján a magyar vállalatok…
Tovább olvasom >