Egyre magasabbak a német diszkontok állatjóléti követelményei
A németországi Aldi német eredetű címkét vezet be a friss árukra. Mint a rivális Lidl, a diszkont is szigorúbb állatjóléti előírásokat vezet be saját márkás hús- és kolbásztermékeire. A lépés elébe megy az új állatjóléti jogszabályoknak, és nyomást gyakorol kereskedelmi versenytársaira és a márkagyártókra.

“A tudatos vásárlásért” – a Lidl húsosztályán kihelyezett felirat a különböző állatjóléti szintjeit mutatja be
A magasabb állatjóléti normák betartására vonatkozó ambiciózus célokat tűzött ki németországi frissáru-kínálatában a Lidl és az Aldi. A diszkontok célja, hogy szigorúbb előírások révén különböztessék meg saját márkáikat a szupermarketek márkás termékkínálatától.
Az Aldi jelenleg az év elején az egész iparágra vonatkozó, országos tanúsítási szabványként indult „Gutes aus deutscher Landwirtschaft” mottó alatt egy állatjóléti címke bevezetésén dolgozik és az első, új címkével ellátott termékek már kaphatók is az Aldi Süd üzletekben. A tanúsítványra az a termék jogosult, amely Németországban született, nevelkedett, hizlalt, levágott, darabolt, feldolgozott és húskészítményként csomagolt állat húsát tartalmazza.
Az Aldi arra törekszik, hogy 2026-ra hús- és kolbászáru-kínálatának egyharmada 3-as vagy annál magasabb szintű tanúsítvánnyal rendelkezik majd, míg 2030-ra a teljes friss hús-, felvágott- és kolbászkínálatának átalakítását tervezi a Lidlhez hasonlóan. Piaci becslések szerint a 3-as és 4-es szintű gazdálkodási formában előállított friss hús értékesítéséből az Aldi Süd részesedése jelenleg 50%. Tavaly az Aldi Süd a becslések szerint megduplázta az e magasabb tartási formából származó frisshús-értékesítés generálta részesedését. A diszkont már 2021-ben elindította az állattartásimód-váltásra irányuló stratégiai átalakítási projektjét saját márkái vonatkozásában.
A Lidl saját márkája, a Metzgerfrisch esetében az év végére növelné 30%-kal a magasabb szintű tartásból származó termékek arányát és jövő év végére a termékkínálat felét már a márka adná. E célok elérése érdekében a Lidl 2022-ben teljes mértékben átállt a német eredetű húsok feldolgozására a friss sertés-, marha- és baromfihús-, valamint kolbásztermék-gyártásban. Az „5xD” (5x Németország) kezdeményezés keretében a diszkont saját Metzgerfrisch márkája alatt kizárólag olyan hústermékeket forgalmaz, amelyek Németországban született, nevelkedett, hizlalt, levágott és feldolgozott állattól származnak.
Németországban a friss, feldolgozatlan, fűszerezett vagy pácolt sertés-, marha- és baromfihús esetében a tartási módot (németül: „Haltungsform”) jelölő címke önkéntes feltüntetése 2019 tavasza óta lehetséges. A nyolc élelmiszer-kiskereskedelmi lánc által a fogyasztók vásárláskori tájékozódását megkönnyítendő kifejlesztett négyszintű rendszer a meglévő állattartási programokat 1-4. osztályokba sorolja, és használata önkéntes. Az 1. állatjóléti szint a legalacsonyabb, amely az állattartók számára a törvényben előírt egy állatra vonatkozó minimális helyigényen alapul, míg a 4. szint a lehető legmagasabb minősítést jelenti és magába foglalja a biotermékeket is.
A kormányzat 2023 augusztusában fogadta el az állatjóléti címkézésről szóló törvényt, amely öt különböző állatjóléti szintet ír elő a Németországban előállított friss sertéshústermékek vonatkozásában és ebben a hónapban lépett hatályba, 2025 augusztusától pedig minden kiskereskedő számára kötelező érvényű lesz. A jogszabályt a későbbiekben más húsfajtákra, például a marhahúsra és a baromfihúsra is kiterjesztik.
Kapcsolódó cikkeink
Futással, adományokkal a közösségért: a Bátor Tábort támogatja az ALDI
Az ALDI Magyarország megfizethető, minőségi termékei széles választékával járul hozzá…
Tovább olvasom >Csendes offenzívában a sajátmárkák az európai élelmiszerboltok polcain
A sajátmárkák lassan, de biztosan lépnek ki a másodhegedűs szerepből:…
Tovább olvasom >Eladná olaszországi vállalatát a Carrefour
A francia Carrefour kiskereskedelmi óriás fontolgatja olaszországi üzletágának eladását, és…
Tovább olvasom >További cikkeink
2,75 milliárd dolláros beruházást jelentett be a Heineken Mexikóban
A Heineken mintegy 2,75 milliárd dollár értékű beruházást hajt végre…
Tovább olvasom >Megnyílt a Żabka 100 Froo üzlete
A lengyel Żabka csoport megnyitotta 100. Froo márkájú kényelmi boltját…
Tovább olvasom >