Egyre látványosabb az Y és Z generáció térnyerése
A fiatalabb – Y és Z – generációk térnyerése egyre növekszik, ellentétben a csökkenő cégtrenddel, súlyuk folyamatosan emelkedik. A Baby boom és az X generációs vállalkozók száma 2022-ben 16,5 ezerrel csökkent. Ezzel szemben a nagyvállalati körben az X generáció nemcsak a tulajdonosok között, hanem a vállalatok vezető beosztásaiban is növelte jelenlétét.
A járvány előtti időszakban az OPTEN adatai alapján az látszik, hogy a generációváltás lényegében egyenletesen zajlott, évről évre jöttek fel a fiatalabb korosztályok. A járvány hozott egy kisebb törést a folyamatban egy rövid időre, azonban a trend mára visszaállt. Ugyan még mindig az X generáció a meghatározó a tulajdonosi körben – 50 %-ot képvisel, ami közel 325 ezer főt jelent –, azonban számuk, ha kis mértékben is, de folyamatosan csökken, átadva helyüket az Y és Z korosztálynak.” – mondta Alföldi Csaba, az OPTEN céginformációs szakértője. Az Y generáció térnyerése egyre látványosabb, a járványt követően a Baby boom generációt megelőzve a második legnépesebb kört képviselik a tulajdonosok között.
Általánosságban elmondható, hogy a fiatal generációk először a tulajdonosi körben játszanak nagyobb szerepet, később azonban a vállalati szféra menedzselésében, a cégjegyzési jogokkal rendelkezők körében. Ez a folyamat különösen észlelhető az Y generációnál és az őt követő generációknál, akik már belenőttek vagy nőnek a vállalkozások világába. A digitalizáció szerepe a hatékonyság növelésében is indokolja ennek a generációnak a nagyobb szerepvállalását, hiszen számukra a digitalizáció már lételem. Az OPTEN adatai alapján ezek a generációk a 20-as éveik közepétől kezdve egyre markánsabb szerepet vállalnak a cégvezetésben. A milliárdos árbevételű cégeknél például a menedzsmentben háromszor annyi képviselőjük található, mint a tulajdonosi körben.
A nagyvállalati körben az X generáció szerepe és súlya 2022-ben ismét észrevehető mértékben nőtt – a tulajdonosi körben több mint 11%-kal növelte jelenlétét, míg a menedzsmentben közel 7%-kal emelkedett. Az idősebb generációk előretörésének látszólagos oka részben annak is köszönhető, hogy sok korábbi vállalkozás növelte árbevételét, amikor ezen kategóriába lépett be.
2022-ben országosan csökkent a cégalapítások száma, amihez hozzájárult az X és Y generáció képviselői cégalapítási kedvének visszaesése valószínűsíthetően a gazdasági bizonytalanság miatt is. Ugyanakkor a fiatalok elkötelezettsége a vállalkozások iránt már megállíthatatlan. Az Y generáció képviselői már megelőzték az X generáció tagjait a cégalapítások terén, és a Z generáció tagjai is jelentős számú céget hoztak létre 2022-ben, hasonlóan az azt megelőző évhez.
„Az új alapítású cégeknél elmondható, hogy mára bekövetkezett a generációváltás, azaz a fiatalabb vállalkozók – Y, Z generáció – felé billen a mérleg. A „meccs” a járvány ideje alatt zajlott, de 2022-ben már magabiztosan 1:0-ra áll a fiatalabb generáció.”
– mondta Alföldi Csaba, céginformációs szakértő.
Kapcsolódó cikkeink
Vállalkozásból kevesebb, különbségből több – így alakult a cégszám vármegyénként 2022 és 2024 között
Miközben a vállalkozások száma országosan csökkent, a háttérben teljesen eltérő…
Tovább olvasom >Csökkenő cégszám, lassuló megszűnések – merre tart a magyar vállalkozói szektor?
A társas vállalkozások száma idén már több mint kétezerrel csökkent.…
Tovább olvasom >Árrésstop Magyarországon: Kik az érintettek, és valóban indokolt a kormányzati beavatkozás?
A magyar kormány március 17-től – egyelőre május 31-ig –…
Tovább olvasom >További cikkeink
A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági…
Tovább olvasom >Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >Megnövelt kapacitással segíti a húsvéti visszaváltást a MOHU
Az ünnepek közeledtével várhatóan a boltok forgalma növekedni fog, így…
Tovább olvasom >