Egyre közelebb a nullához, avagy fenntarthatósági jó gyakorlatok a Tescónál
A jelenlegi úton haladva bolygónk hőmérséklete az évszázad végére közel 3 fokkal emelkedhet, ami súlyos következményekkel jár az emberiségre nézve. A klímaváltozás hatásai veszélyeztethetik az élelmiszer-ellátást, valamint megváltoztathatják a vásárlók étkezési és vásárlási szokásait is. A Tesco nemrég egy Fenntarthatósági tanösvényt szimbolizáló áruházi sétán keresztül is bemutatta, milyen lépéseket tesz a fenntartható működés irányába.
A klímaváltozás a bolygónk előtt álló legnagyobb kihívások egyike, így a Tesco számára is az egyik legfontosabb megoldandó probléma. A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében a Tesco már a tettek mezejére lépett, és célul tűzte ki, hogy 2035-ig saját működésében karbonsemlegessé váljon, 2050-ig pedig az ellátási láncban is elérje a nettó zéró kibocsátást.
„A jövőbeni karbonkibocsátás csökkentése érdekében lépéseket teszünk folyamataink és működésünk átalakítására. A járművek kapacitásának maximalizálásával, útvonaltervezéssel és üzemanyag-hatékony vezetési módszerek használatával mérsékeljük a származó emissziót. 2021 óta Magyarország első, szériában gyártott elektromos Volvo teherautója szállítja az Unilever-termékeket a Tesco áruházaiba, 2023 év vége óta pedig a Mars-termékek kizárólag a Waberer’s elektromos kamionjaival érkeznek a Tesco logisztikai központjába, így évente 4790 kilogrammal kevesebb üvegházhatású gáz jut a levegőbe. Emellett 2022-ben Magyarországon elsőként vezettünk be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásunkban” – mondja Hevesi Nóra, a Tesco Magyarország kommunikációs vezetője.
Hatékonyság kimaxolva, energia minimalizálva
Tanúsítványokon keresztül 2020 óta a Tesco minden áruházában 100%-ban megújuló energiát használ. Üzleteikben továbbá átálltak a LED-es világításra, és a hűtőszekrényekben zárható ajtókat használnak, hogy elkerüljék az energiapazarlást. Többek között ezen intézkedések eredményeként 2016 óta a vállalat 63%-kal csökkentette CO2-kibocsátását. Az áruházlánc a közelmúltban elindította a hátsó területek, valamint a kiemelő világítások LED-esítését is. Ezzel több mint 10 millió kWh megtakarítást ér el évente, ami közel 4000 háztartás fogyasztásának megfelelő mennyiség. 2024 év elejére pedig 25 áruháza tetején épített ki napelemparkot, amelyek az üzletek energiafelhasználásának átlagosan 26%-át képesek fedezni.
Egyetlen falat élelmiszer se vesszen kárba
Felmérések szerint mintegy 702–828 millió ember éhezik, miközben a világon megtermelt élelmiszer 40%-a végzi a kukában, és az élelmiszer-hulladék felel a világ üvegházhatású gázok kibocsátásának közel 10%-áért.
„Kiskereskedelmi vállalatként elkötelezettek vagyunk aziránt, hogy csökkentsük az élelmiszer-hulladék mennyiségét a termőföldtől az asztalig terjedő értéklánc teljes hosszában. Arra törekszünk, hogy többek között forgalom-előrejelző és rendelési eljárásokkal vagy a közeli lejárati idejű termékekre beállított árkedvezményekkel minimalizáljuk az el nem adott élelmiszerek és ezáltal az élelmiszer-felesleg mennyiségét. Ha az élelmiszert nem tudjuk értékesíteni, elsősorban karitatív szervezeteknek és helyi közösségeknek adjuk tovább. A maradékot pedig állatmenhelyeknek adományozzuk, illetve biogázüzemben hasznosítjuk. Csak az ezután megmaradó termékek kerülnek a hulladéklerakóba” – mutatja be a folyamatot Hevesi Nóra.
A Tesco 2014 óta működteti élelmiszermentő programját, melynek keretében a Tesco-áruházak több mint 90%-ában a már nem eladható, de emberi fogyasztásra még alkalmas élelmiszereket a rászorulóknak adományozzák. Ebben stratégiai partnerük a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, együttműködnek továbbá a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel és tavaly óta a Munchcsal is.
Hazánkban a Tesco az egyetlen olyan kiskereskedelmi lánc, amely évek óta önkéntesen közzéteszi a saját működésében keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét. A legfrissebb eredmények magukért beszélnek: a vállalat 2016/17 óta 74%-kal szorította vissza az élelmiszer-hulladék mennyiségét, ezzel pedig 2020 óta túlteljesíti az ENSZ 12.3-as fenntartható fejlődési célját, amely az élelmiszer-hulladék 2030-ig történő megfelezéséről szól. A 2023/24-es pénzügyi évben az áruházlánc 3415 tonna élelmiszer-felesleget ajánlott fel adományként, ami az emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszer-felesleg 86%-a. Ez több mint 8,1 millió adag ételnek felel meg, amellyel a rászorulók élelmiszer-ellátását segítette. A 2016/17-es bázisévhez képest így több mint 120 000 tonnányi csökkenést ért el a károsanyag-kibocsátásban az élelmiszer jótékony célú mentésével.
Új helyett újra
A csomagolási hulladék (különösen a műanyag), amellett, hogy megóvja a termékeket, súlyos környezeti problémát okozhat, ha nem használják fel vagy hasznosítják újra. A Tesco vállalta, hogy 2025-re minden saját márkás termékének csomagolását teljesen újrahasznosíthatóvá teszi, három teljes termékkategóriában pedig már meg is valósította ezt (háztartási, rizs- és tésztatermékek, előre csomagolt zöldség és gyümölcs). Szállítóival közösen továbbá eltávolítja a felesleges csomagolóanyagokat, és ahol csak lehetséges, a termékeket csomagolás nélkül forgalmazza, illetve részt vesz egy zárt láncú rendszer létrehozásában is.
„Megszüntettük például a zöldség-gyümölcs osztályon korábban ingyenesen elérhető, eldobható műanyag zacskók használatát. Helyettük biológiailag lebomló zacskó vagy újrazsák kapható, így évente 500 tonnával csökkentjük a műanyag hulladékot. F&F ruházati márkánk vállfáit újak gyártása helyett ismételten felhasználjuk, így egy vállfára vetítve 34%-kal csökken a szén-dioxid-kibocsátás és 86%-kal a vízfelhasználás. A frissáru szállításához újrahasználható és 100%-ban újrahasznosítható, összehajtható rekeszeket használunk, melyek a logisztikai központunkból az áruházak vásárlóterébe kerülnek, majd kiürülés után visszajutnak szállítónkhoz. A rekeszekkel 86%-kal növelhető a helykihasználás, körforgásban tartásukkal pedig 2019 óta 17 050 tonnával szorítottuk vissza a kibocsátásunkat, ami kb. Pákozd teljes lakosságának éves CO2-kibocsátásával egyenértékű” – teszi hozzá a kommunikációs vezető.
Hulladék újragondolva
Az áruházlánc a működésében keletkező másodlagos csomagolási hulladékot központi egységében válogatja szét, majd a műanyagot és a papírt feldolgozókhoz továbbítja, akik a nyersanyagból például bevásárlótáskákat készítenek. Az elmúlt egy évben 672 tonna fóliát használtak fel tescós műanyag szatyrok gyártásához. Ezenkívül több Tesco-üzletnél is le lehet adni a használt sütőolajat, melyet biodízelgyártásra használnak fel. 2023-ban 8 üzletből összesen 7345 kilogramm használt étolaj hasznosult újra a zárt láncú rendszerben.
(x)
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Akár már 250 forinttal is segíthetünk a rászorulókon – ismét kuponos adománygyűjtés a Tesco áruházakban
15. alkalommal csatlakozott a Tesco az Ökumenikus Segélyszervezet Adventi Adománygyűjtéséhez.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kiberbiztonság = üzleti érdek
A digitalizáció mindennapjaink szerves részévé vált, ám a technológiai fejlődés…
Tovább olvasom >Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >