Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a karácsonyi bevásárlást, ami jól mutatja a vásárlói szokások folyamatos változását. Az ajándékválasztáskor a legfőbb szempont az ár-érték arány, valamint az akciók kihasználása. Az infláció által gerjesztett bizonytalanság az európai kiskereskedelmi piac egészére hatással van, ezért a fogyasztók egyre tudatosabban döntenek – mutat rá a Pénzcentrum.
Tudatosabb vásárlás: spórolás és tervezés
A ShopFully és az Offerista Group nyolc országban végzett kutatása szerint a fogyasztók fele csökkentette kiadásait az elmúlt évben, különösen az utazás, ruházat és éttermi költések terén. Az áremelkedések miatt már novemberben megkezdődik a karácsonyi ajándékok beszerzése, hogy a legjobb árajánlatokat ki lehessen használni.
Black Friday jelentős szerepet játszik az ünnepi szezonban: az idei évben 12 százalék mondta, hogy ezen a napon kezdi meg a bevásárlást, ami 3 százalékpontos növekedést jelent az előző évhez képest. Az akciók vonzereje kiemelkedő: a kutatásban részt vevők 51 százaléka az ár-érték arányt tartja legfontosabb szempontnak, míg 23 százalék az akciókra helyezi a hangsúlyt. Ezzel szemben a termékválaszték és a helyszín csupán 8-8 százaléknak lényeges, a minőséget pedig mindössze 7 százalék preferálja.
A fenntarthatóság még mindig háttérben
A fenntarthatósági szempontok továbbra sem kapnak hangsúlyos szerepet az ünnepi időszakban. A megkérdezettek mindössze 1 százaléka tartotta ezt elsődleges szempontnak, ami azt jelzi, hogy a környezettudatos gondolkodás még nem épült be széles körben a karácsonyi ajándékozásba.
Digitális tájékozódás az ajándékokról
Az európai fogyasztók 65 százaléka már digitális platformokon keresi az ajándékokat. Ez a tendencia közel megduplázódott az elmúlt évhez képest, miközben a hagyományos média szerepe folyamatosan csökken. Magyarországon a vásárlók 48 százaléka kombinálja az online és fizikai üzletekben történő bevásárlást, amely az európai átlaggal összhangban van.
A fizikai boltok dominanciája azonban még mindig jelentős, különösen Romániában (59 százalék) és Magyarországon (48 százalék). A németek közül a legtöbben (14 százalék) kizárólag online vásárolnak.
Az impulzusvásárlás visszaszorulóban
A karácsonyi bevásárlás tervezésére egyre nagyobb hangsúly kerül. Csupán a vásárlók 6 százaléka hagyja az utolsó hétre az ajándékvásárlást, és mindössze 7 százalék vár a készletek megjelenésére. A fogyasztók 56 százaléka azért kezd korábban ajándékvásárlásba, hogy spóroljon, míg 41 százalék azért, hogy legyen ideje a legjobb árajánlatokat megtalálni. További 37 százalék pedig a tervezésre szeretne több időt fordítani.
Mit tanulhatnak a kereskedők?
Zsatkulák István, az Offerista Group magyarországi szakértője szerint a fogyasztók megfontoltsága arra intheti a kereskedőket, hogy ajánlataikban az ár-érték arányt helyezzék előtérbe, valamint hangsúlyozzák a racionális, ésszerű érveket. Az impulzusvásárlás csökkenése azt jelenti, hogy csakis alapos stratégiával lehet sikeresen elérni a vásárlókat, akik az online és offline csatornák együttes használatára egyre inkább nyitottak.
Kapcsolódó cikkeink
Közel százezer forintot költöttünk élelmiszerre az ünnepi időszakban
A karácsonyi készülődés határozta meg a Kifli.hu online szupermarket forgalmát…
Tovább olvasom >Bank360: Költekezés helyett inkább spórolt a lakosság karácsony előtt
Az ünnepek előtt még szépen híztak a lakossági bankszámlák és…
Tovább olvasom >Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: novemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 4,1, az előző havit 0,6 százalékkal haladta meg
2024. novemberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >NGM: láthatóan kezd visszatérni a lakosság bizalma
A kormány azon dolgozik, hogy a gazdaság jobban teljesítsen, így…
Tovább olvasom >Fidelity Kitekintés 2025: Az USA készen áll a reflációra
A republikánusok fölényes győzelme a novemberi választásokon jelentősen megváltoztatta a…
Tovább olvasom >