Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 12. 11. 12:21

Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a karácsonyi bevásárlást, ami jól mutatja a vásárlói szokások folyamatos változását. Az ajándékválasztáskor a legfőbb szempont az ár-érték arány, valamint az akciók kihasználása. Az infláció által gerjesztett bizonytalanság az európai kiskereskedelmi piac egészére hatással van, ezért a fogyasztók egyre tudatosabban döntenek – mutat rá a Pénzcentrum.

Tudatosabb vásárlás: spórolás és tervezés

A ShopFully és az Offerista Group nyolc országban végzett kutatása szerint a fogyasztók fele csökkentette kiadásait az elmúlt évben, különösen az utazás, ruházat és éttermi költések terén. Az áremelkedések miatt már novemberben megkezdődik a karácsonyi ajándékok beszerzése, hogy a legjobb árajánlatokat ki lehessen használni.

Black Friday jelentős szerepet játszik az ünnepi szezonban: az idei évben 12 százalék mondta, hogy ezen a napon kezdi meg a bevásárlást, ami 3 százalékpontos növekedést jelent az előző évhez képest. Az akciók vonzereje kiemelkedő: a kutatásban részt vevők 51 százaléka az ár-érték arányt tartja legfontosabb szempontnak, míg 23 százalék az akciókra helyezi a hangsúlyt. Ezzel szemben a termékválaszték és a helyszín csupán 8-8 százaléknak lényeges, a minőséget pedig mindössze 7 százalék preferálja.

A fenntarthatóság még mindig háttérben

A fenntarthatósági szempontok továbbra sem kapnak hangsúlyos szerepet az ünnepi időszakban. A megkérdezettek mindössze 1 százaléka tartotta ezt elsődleges szempontnak, ami azt jelzi, hogy a környezettudatos gondolkodás még nem épült be széles körben a karácsonyi ajándékozásba.

Digitális tájékozódás az ajándékokról

Az európai fogyasztók 65 százaléka már digitális platformokon keresi az ajándékokat. Ez a tendencia közel megduplázódott az elmúlt évhez képest, miközben a hagyományos média szerepe folyamatosan csökken. Magyarországon a vásárlók 48 százaléka kombinálja az online és fizikai üzletekben történő bevásárlást, amely az európai átlaggal összhangban van.

A fizikai boltok dominanciája azonban még mindig jelentős, különösen Romániában (59 százalék) és Magyarországon (48 százalék). A németek közül a legtöbben (14 százalék) kizárólag online vásárolnak.

Az impulzusvásárlás visszaszorulóban

A karácsonyi bevásárlás tervezésére egyre nagyobb hangsúly kerül. Csupán a vásárlók 6 százaléka hagyja az utolsó hétre az ajándékvásárlást, és mindössze 7 százalék vár a készletek megjelenésére. A fogyasztók 56 százaléka azért kezd korábban ajándékvásárlásba, hogy spóroljon, míg 41 százalék azért, hogy legyen ideje a legjobb árajánlatokat megtalálni. További 37 százalék pedig a tervezésre szeretne több időt fordítani.

Mit tanulhatnak a kereskedők?

Zsatkulák István, az Offerista Group magyarországi szakértője szerint a fogyasztók megfontoltsága arra intheti a kereskedőket, hogy ajánlataikban az ár-érték arányt helyezzék előtérbe, valamint hangsúlyozzák a racionális, ésszerű érveket. Az impulzusvásárlás csökkenése azt jelenti, hogy csakis alapos stratégiával lehet sikeresen elérni a vásárlókat, akik az online és offline csatornák együttes használatára egyre inkább nyitottak.

 

Kapcsolódó cikkeink