Egyre kisebb szatyorral jönnek ki a boltból a vásárlók
És jön a karácsony. Októberben is kevesebbet vásároltunk, mint korábban. A legutóbbi hónapok lefelé húzták a boltos mérleget: augusztustól októberig mínuszban. A legkellemetlenebb előjel karácsony előtt, hogy az ajándékokat kínáló iparcikkes boltok hatalmas elmaradásban vannak, például a ruhás boltok eddig negyedét bukták a piacuknak. Sok függ attól, milyen korlátozások lesznek.
A maszkos vásárláshoz már hozzá is szokhattak a vásárlók, bár a kormány elégedetlen a maszkviselési fegyelemmel. Kérdés, hogy milyen újabb intézkedésekről dönt, hiszen ezek is befolyásolhatják a karácsonyi ajándékok vásárlását. Nem érdemes előre latolgatni, hogy egy-egy tavaszi intézkedés újólag mit jelentene, kétszer biztosan nem ugyanannyit, egészen addig, ameddig – végső esetben – nem kell a redőnyt lehúzni. De hát be kell látni, első az emberek egészsége.
Széles ívben kerüljük az iparcikkes boltokat
A szokásos havi adatközlés mellett a heti monitorban – a nevének megfelelően – hetente adja közzé a statisztika a boltos online pénztárgépes adatokat. Ebben a hagyományos boltok vannak benne, a webáruházak nélkül. Egyébként ott is fékeztek a vásárlók.
A heti monitoros adatközlés egyes áruterületen részletesebb adatokat is elárul a boltos világról, a szokásos havi adatközlés mellett. Mindkét adatkör alapján az ajándékvásárlás hagyományos árukörében jókora a visszaesés, ami kellemetlen előjel karácsony előtt (hiszen például húsvétkor is visszafogták a tempót a vásárlók az ünnepi csemegékből, igaz, akkor kijárási korlátozás volt a járvány miatt).
A egyik legnagyobb kárvallottja a boltos világnak a ruházati piac, ahol a havi adatközlések szerint az eddig megismert első nyolc hónapban 25%-os volt a piacvesztés. A könyvpiac is hasonló veszteségekkel küszködik.
A különféle műszaki ketyerékből is sokkal kevesebbet vásárolunk, mint korábban, a hagyományos boltokban. Október első harmadában 30%, előtte szeptemberben is hasonló volt a visszaesés az online kasszaadatok alapján. És előtte az augusztus sem mutat szebb képet, ráadásul tovább lapozgatva visszafelé a naptárban júliusban is 20% volt a csökkenés. Kivétel a mobil telefonok vásárlása.
És bárhogyan is kevergeti az áruterületeket a heti monitoros statisztika, abból az olvasható ki, hogy júliustól októberig a különféle iparcikkekből 10-20%-közötti mértékekben esett a piac. (Egy-két kivétel akad csak a nyári hónapokban, de akkor is csak néhány százalékos volt a növekedés egy-egy kisebb súlyú körben.)
És hogy ne legyen olyan egyszerű a tájékozódás, a szokásos havi boltos statisztika és a heti monitoros adatközlés áruösszetétele több besorolásnál eltér egymástól (ami nem hiba, csak nehezíti az összevetést). De hát a legutóbbi heti adatsor is a korábbiakhoz hasonlóan egyértelműen drasztikus visszaesést mutat az iparcikkes körben, hiszen 8,8%-tól 17,5%-ig terjed a visszaesés skálája.
Mérleg: egyre lejjebb csúszik a boltos világ – karácsony előtt
És ezen a Black Friday csak keveset javíthat, hiszen az április iparcikkes boltzár időszakában kétszeresére ugrott ugyan a piacuk (tornacipőt, vagy bármi hasonlót csak a weben lehetett akkor megvenni), de a növekedés üteme a nyári hónapokra a korábbi évek 30-40%-os üteméről 20-25%-ra esett vissza (amit persze bárki más elfogadna). De a vásárlók pénzük 80-85%-át így is a hagyományos boltokban költik el. Így önmagában egy Black Friday nem mérlegfordító a boltos világ egészében. Persze jó, hogy van.
Most már az is valószínűbb, hogy a szokásos havi statisztikai adatközlésben, hogy az első kilenc hónap mérlege is a nulla alá csúszik (még ha csak tizedekkel is). Az eddig közreadott január-augusztusi havi adatsor mindössze 0,8%-os emelkedést jelez. (Igaz, a gazdaság egészében nagyobb a visszaesés.)
A szeptemberi, továbbá az októberi költekezés értékét megbecsülve, a statisztikában várható webes vásárlásokkal és a boltos drágulással is számolva, a következő kép rajzolódik ki a boltos világról:
2020 | I.
negyedév |
II.
negyedév |
július | augusztus | szeptember* | október* |
folyóár | 2.947 | 2.952 | 1.104 | 1.094 | 1043* | 1.095* |
változás
(volumen) |
+7,5% | -4,1% | +0,4% | -1,2% | -2%* | -2 – -3 %* |
KSH, érték: milliárd forint, változás: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest, szeptember, október: becslés a szeptember 1-30, valamint az október 1-16 közötti online kasszaadat alapján, becsülve a boltokra külön számolható inflációt és a webáruházi forgalmat (web kasszaadat nincs) |
Jó lenne egy karácsonyi nagybevásárlás azért.
(blokkk.com, 2020. november 3.)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Paradigmaváltás küszöbén az élelmezésben – A Lánchíd Klub szeptemberi ülésének vendége volt: Szöllősi Réka élelmiszer-politikai szakértő
Hátrányból indulunk! Egy globális paradigmaváltás küszöbén állunk! 2030-ig a G20…
Tovább olvasom >Tovább mélyül a Zalando és az OpenAI együttműködése
A Zalando negyedéves árbevétele 3,6 %-kal 2,8 milliárd euróra nőtt. A…
Tovább olvasom >Érdemes a hazai szárnyasokat választani Márton-nap alkalmából
Idén sem hiányozhat a Márton napi asztalról a libapecsenye. A…
Tovább olvasom >