Egyre inkább az akciókra alapozzák a karácsonyt a magyarok
A tavalyi évhez hasonlóan idén is a tudatosság határozza meg a magyarok hozzáállását a karácsonyi ajándékok beszerzésekor – derül ki az Árukereső.hu idei, már hagyományos karácsonyi kutatásából. A legtöbben már december előtt beszerzik ajándékaikat, és hiába az infláció, a keretösszegek változatlanok.
Az ajándékokra költött összeg változatlan
Az Árukereső.hu már kilencedik éve kínál átfogó pillanatképet az aktuális ünnepi szezonról, valamint a fogyasztók hozzáállásáról a felnőtt lakosság körében. Kiderül belőle, hogy – a 2022-es évhez hasonlóan – a magyarok 15 százaléka 15 ezer Ft-nál húzza meg a karácsonyi ajándékok költési határát, negyede azonban egészen 45 ezerig, míg ötöde 75 ezer, sőt, akár 150 ezer Ft-ig is elmenne. A megkérdezettek több mint fele a tavalyihoz hasonlóan tervez költeni, és negyede kevesebbet. Ez újra rávilágít arra, hogy ugyan a karácsony még mindig a költekezés ideje, azonban a gazdasági helyzet is rányomja a bélyegét – elvégre az infláció miatt ezek az összegek kevesebbet érnek, mint a korábbi években, így a reálértéket tekintve a karácsonyi időszakra szánt összegek valójában kevesebbet érnek, mint tavaly. Külön érdekes megfigyelés azonban, hogy szomszédainknál, illetve a régió többi országában – tehát Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Romániában, Bulgáriában, Horvátországban és Szerbiában – nagyobb összegeket terveznek költeni az emberek, mint a magyarok.
Az akciók határozzák meg a vásárlást
A megkérdezettek többsége mind Magyarországon, mind a régióban vagy kedvezményes kuponokkal, vagy akciókkal igyekszik beszerezni az ajándékokat. A válaszadók közel fele célul tűzte ki azt is, hogy idén olcsóbb ajándékokat ad. Ez összhangban van azzal is, hogy a fogyasztók tizede csökkentené az ajándékozottak körét, és a többség maximum 9 szerettének ajándékozna. Jelentősen megváltozott az a szokás, hogy valaki az utolsó pillanatra hagyná az ajándék vásárlását, ez ma már alig tizedét adja a megkérdezetteknek. Amennyiben viszont ajándék ötletekről van szó, minden második ember egész évben gyűjti az ihletet, illetve választ olyat, amiről ő maga azt gondolja, hogy ez megfelel majd szeretteinek, barátainak. Ez egyébként a régió országaira is igaz, és csak a cseheknél, a szlovákoknál és a horvátoknál magasabb jóval azoknak az aránya, akik egész évben résen vannak: ott az arányok rendre 19%, 16,5% és 14%, míg nálunk 12%. A 2022-es évhez hasonlóan változatlan a vélemény arról, hogy a pénz nem ajándék, így nem kerülhet a fa alá: a megkérdezettek csupán ötöde kínálna borítékot. Ez alól csak Bulgária a kivétel, ahol harmada azok aránya, akik pénzt adnának.
Egyre tudatosabb és egyre zöldebb a karácsonyi ajándékvásárlás
A termékek minősége és élettartama, az ár, valamint a vásárlói vélemények a legfontosabbak az ajándékok kiválasztásánál. „Az ár-összehasonlító oldalak egyre kiemeltebb szerepet játszanak a termékkereséseknél, lehetőséget adva arra, hogy a fogyasztók ne csak a legjobb árakat, hanem mások véleményeit is elolvashassák, illetve sajátjaikat is megoszthassák. Ez pedig óriási mértékben segítheti az ajándékválasztást” – mondta Szták András, az Árukereső.hu ügyvezető igazgatója. Felhívta a figyelmet arra is, hogy az Árukereső.hu olyan funkciói, mint az árdiagram abban is segítenek, hogy a potenciális vevők megtudják, tényleg akciós-e az adott ár, illetve mikor volt a legalacsonyabb. Mivel sokan már évközben is gyűjtik az ötleteket, ez segíthet nekik eligazodni abban, hogy mikor érdemes lecsapniuk egy-egy termékre. Az egyre tudatosabb fogyasztók 7 százaléka egyébként már az ökológiai szempontokat is figyelembe veszi, mint az újrahasznosítás vagy a karbonsemlegesség.
Dominál a házhozszállítás
A válaszadók közel fele már a házhozszállítást választja átvételi módként, míg közel 40 százalékuk csomagautomatához rendeli termékeit – amik sűrűsége miatt általában maximum pár utcát kell megtenniük. Míg regionálisan is hasonlóak az arányok, Szerbiában és Horvátországban azonban jelentősen nagyobb a házhozszállítást kérők mértéke. Itthon pedig az online rendeléseknél minimális azok száma, akik az üzleteknél veszik át rendeléseiket, tovább csökkentve a fizikai bevásárlás arányát az ünnepi szezonban. Ugyanakkor a vásárlók harmada még mindig nagyjából fele-fele eloszlásban szerzi be az ajándékokat üzletben és online. Több mint 10 százalék azonban már az, aki kizárólag online teszi meg ezt.
Kapcsolódó cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Több mint 223 tonna élelmiszerrel segít nehéz sorsú embereknek az idei Adni Öröm! karácsonyi adománygyűjtő akció
Több mint 26 ezer csomag jut nehéz sorsú emberekhez karácsony…
Tovább olvasom >Mindent egy helyről: karácsonyi ajándékért is érdemes elmenni az Auchanba
Év végén a megszokottnál nemcsak többet vásárolunk, hanem aki teheti,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >