Magazin: Egyre bátrabban kalandoznak a jegestea-gyártók
Az utóbbi három évben a jegestea-piac folyamatos növekedése figyelhető meg mind értékben, mind mennyiségben. A boltok polcain egyre több gyártó egyre többféle ízesítésű terméke jelenik meg, mutatva ezzel a piac sokszínűségét.
Tavaly a növekedés kétszámjegyű volt, hasonlóan a legtöbb alkoholmentesital-kategóriához. Ennek a hátterében egyrészt a kiskereskedelmi forgalom növekedése áll, másrészt az, hogy a jegestea más kategóriáktól – például a gyümölcsitaloktól – is hódít el fogyasztókat.
Az olcsóbb termékek fogynak jobban
A jegestea-piac erőteljesen kitett az időjárásnak: csúcsszezonnak a nyári hónapok tekinthetők, amikor az eladások nagy része realizálódik.
– A magyar jegestea-fogyasztók számára az érték nagyon fontos, két utat kijelölve ezzel a gyártóknak. Vagy az alacsony árazásra koncentrálnak vagy pedig tudatos marketingkommunikációval, innovációkkal, prémiummegjelenéssel igyekeznek a fogyasztók ár-érték észlelését a márkájuk javára fordítani – osztja meg tapasztalatát Buzder-Lantos Nikoletta, a Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Zrt. marketingmenedzsere.
A diszkontláncok előretörése erre a piacra is jelentős befolyással bír, jelentősen növelve az elmúlt években a kereskedelmi márkák forgalmát.
Volumenben a legnagyobb növekedést az alacsonyabb árkategóriás termékek tudták elérni, azonban magasabb eladásokat tudtak realizálni a prémiummárkák is. Értékben továbbra is a prémiummárkák eladásai dominálnak.
– A vasárnapi nyitvatartás visszaállítása miatt arra számítunk, hogy visszaáll a korábbi vásárlási arány a hét napjai között, ezáltal további kismértékű növekedésre lehet számítani a kiskereskedelemben – mondja Tóth Valentin, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója.
Bővülő ízkavalkád
Az egész jegestea-piacra erőteljes hatást gyakorolt a XIXO hazai márka színrelépése.
A XIXO jegestea-
portfóliója alig egy évvel a piacra lépés után már Év terméke díjat kapott, és az eladási számok és fogyasztói visszajelzések is azt bizonyítják, hogy szükség volt már egy olyan prémium magyar márkára a piacon, amely egyenlő az innovációval mind az ízek, mind a kiszerelések tekintetében – hangsúlyozza Jenei Tamás, a HELL ENERGY Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója.
A legnagyobb részesedést továbbra is a két alapíz adja: a citrom és a barack. Ezenfelül a gyártók folyamatosan jelennek meg különleges ízekkel, újdonságokkal.
– Minden új ízt szívesen fogad a piac, egyre nagyobb számban jelennek meg duó vagy trió ízek. A gyártók már nem csupán gyümölcsös ízekkel kombinálják a termékeiket, különböző kivonatokkal házasított ízekkel is előszeretettel kísérleteznek – avat be Pécskövi Tibor, a Márka Üdítőgyártó Kft. ügyvezető igazgatója.
A Nestea a 2015-ös évben több új ízzel is megjelent a piacon, például a bodza–szőlővel vagy a fogyasztók által minden évben várva várt téli tea esetében a már megszokott szilvaízesítés mellett a fahéjas almával, amelynek áttörő sikere volt a piacon.
– Új ízek jelentek meg a fekete teák között is, de az egészségtudatosabb életmódot folytatók által kedveltebb zöldtea-portfólió is bővült több vezető márka esetében – tudjuk meg Buzder-Lantos Nikolettától.
A 1,5 literes letaszíthatatlan a trónról
A hagyományos 0,5 literes és 1,5 literes PET-csomagolások mellett a 0,33 literes kiszerelés is elérhető a fogyasztók számára a kiskereskedelemben, a HORECA-szektorban pedig a 0,25 literes üveges méret dominál.
– Idén bevezetünk egy új ajánlatot, amely megfelel a jellemző vásárolt mennyiségnek és a kényelmi szempontoknak egyaránt: ez a fogófüllel ellátott 2×1,5 literes összecsomagolt NESTEA lesz a két legkedveltebb ízben – jelzi Tóth Valentin.
A HELL ENERGY Magyarország Kft. tavasszal a XIXO-nél bevezette a 0,25 literes fémdobozos terméket. A jelenlegi értékesíti számok, valamint a fogyasztói visszajelzések is jelentős sikerről árulkodnak.
Pozitív életszemlélet a Nestea-vel
A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. azt tapasztalja, hogy a fogyasztók körében egyre nagyobb az igény a csökkentett kalóriatartalmú, illetve kalóriamentes üdítőitalokra. Ezért a Nestea újdonságaként vezetik be a piacra a Nestea Free kalóriamentes változatot két ízben, 1,5 literes kiszerelésben.
– Mind a tavaszi-nyári, mind az őszi-téli időszakra 2-2 ízt vezetünk be limitált kiadásban. Idén új limitált tavaszi-nyári ízként a Nestea erdei gyümölcs áprilistól kapható az üzletekben, amely a szomszédos országokban már nagy sikernek örvend – tudjuk meg Tóth Valentintól.
A márka jelentős tévétámogatást élvez három nagy időszakra koncentrálva, úgy, mint az új íz bevezetése a tavaszi időszakban, általános kommunikáció a nyár során, majd a téli tea kampány az év utolsó hónapjaiban.
A vállalat jegestea-portfóliójának támogatására elsősorban hagyományos BTL-eszközöket használ. Az in-store POS mellett számos kóstoltatást szerveznek, továbbá a márkát, új ízeket széleskörű ATL-támogatás is népszerűsíti.
– Fontosnak tartjuk a termékeink minőségi bemutatását is, ezért ebben az évben már számos üzletbe került ki a fából készült új display, extra kihelyezéseket generálva a vásárlás megkönnyítésére. Fontosnak tartjuk, hogy a Nestea a vásárlók számára minden releváns csatornában elérhető legyen. Ennek megfelelően a jegestea-kategóriában piacvezető Nestea főbb ízeit mindhárom magyarországi hálózatban megtalálják a vásárlók – tájékoztat Tóth Valentin.
Fókuszban a zöld tea
Az innovációk irányába nyitott magyar piacon a trendek követése és a gyorsan változó fogyasztói szokások gyors lekövetése jelenthet előnyt egy-egy márka számára – vélik a Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Zrt-nél.
2015-ben termékük, a Lipton Ice Tea palackjai ráncfelvarráson mentek keresztül, melynek köszönhetően egy sokkal elegánsabb, izgalmasabb, modernebb Lipton Ice Tea került a polcokra a fogyasztók örömére.
– Az idei évben nagyobb hangsúlyt helyezünk a zöld teáinkra, amelynek kommunikációs támogatását már a nyári jegestea-szezon előtt, a tavaszi időszakban elkezdtük. A Lipton Ice Tea zöld teákkal elsősorban az egészségtudatos fogyasztóinknak kedvezünk. Két izgalmas új ízzel jelentünk meg áprilistól a piacon, amelyek a Lime&Mint és Jasmine&Lychee. A zöld termékcsalád csomagolása is megújul – avat be Buzder-Lantos Nikoletta.
A Lipton Ice Tea a testi-lelki felfrissülést középpontba helyezve évről évre új, izgalmas ízekkel jelentkezik a piacon.
– Kampányaink eddig ATL, azon belül is a tévére összpontosítva futottak, idén a médiamix szélesítésére törekszünk egy komplexebb és nagyobb elérést biztosító kampány megvalósítása érdekében – teszi hozzá a vállalat marketingmenedzsere.
A fiatok az elsődleges célcsoport
A HELL ENERGY Magyarország Kft. mindig innovatív megoldásokra törekszik. Az idei év kiemelkedő innovációja a 0,25 literes fémdobozos jeges tea, amelyet a négy legkedveltebb ízben dobtak piacra. Ezzel gyakorlatilag új szegmenst teremtettettek, mert ilyen kiszereléssel korábban jóformán senki nem foglalkozott.
– A csomagolás trendi dizájnja is tükrözi, hogy a fiatal korosztály a fő célcsoportunk. Egy különleges együttműködés keretén belül további meglepetéseket tartogatunk számukra még az idei évben, amellyel szintén a fiatalokat célozzuk meg majd – avat be Jenei Tamás.
A HELL-nél kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a fogyasztók mindennapi életében jelen legyenek, ezért fontosnak tartják mind az ATL-, mind pedig BTL-aktivitásokat, különös tekintettel arra, hogy a termékmegjelenítést a leghatékonyabban használják ki.
– Természetesen miután 360 fokos kommunikációra törekszünk, a kommunikációnk súlypontjait is ennek megfelelően alakítjuk ki. Ugyanakkor előszeretettel használjuk a közösségi média által nyújtotta felületeket, lehetőség szerint célcsoport specifikusan kiaknázva az adott platformban rejlő lehetőségeket – fejti ki a kereskedelmi igazgató.
Egészséges termékek fejlesztése a cél
A Márka eladásai az elmúlt évek sikeres disztribúció növekedése és fejlesztései miatt jelentősen növekedtek.
– Mostanában lépünk ki a piacra az új 0,5 literes termékeinkkel. Az új jeges teáinkat is már aszeptikus technológiával palackozzuk, így tartósítószer-mentesek lesznek, ami nagy előrelépés a termékekeink jövőjében – hangsúlyozza Pécskövi Tibor. Hozzáteszi: a promóciókra továbbra is nagyon érzékeny a piac, az óriási promóció zajban egyre nehezebb a fogyasztó érdeklődését felkelteni, már sokszor nem elegek a hagyományos eszközök, a boltokra és az ottani fogyasztói közönségre egyedileg szabott mini kampányokat kell szervezni, ahol az online eszközök bevonásával kell a vásárlókat megszólítani.
A Márka termékek innovációjának kiemelt célja az egészségtudatos fogyasztásra való ösztönzés. Ennek szellemében első gyártóként vezették be a természetes színezékek használatát, és az elmúlt egy évben tartósítószer-mentessé tették gyümölcsleveiket, ízesített vizeiket és a jeges teákat is.
– A kommunikációnk is kíséri a fejlesztéseket, az idei évi Márka nagykövetünk Weisz Fanni, aki nagykövete az egészségtudatos életmódnak. Idén is a korábbi évekhez hasonló kampány lesz a szezon indulásakor. Célunk a Márka image-ének továbbépítése, a vásárlásösztönzés, a célközönség fiatalítása, valamint új vásárlóréteg bevonása – részletezi az ügyvezető igazgató.
A Márka Üdítőgyártó Kft. televíziós kampányt is indít, amellyel a potenciális vásárlóinak 88 százalékát szeretné elérni. Ezenkívül video streaming is megjelenik a weben, amelynek a segítségével a tévében elkezdett minőségi image-építést egészítik ki.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Az ESG előnyei lassan körvonalazódnak
Növekszik a januárban hatályba lépett új ESG szabályozás után érdeklődők…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 184 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Csökkent az ipari termelés Magyarországon: a német függés mérséklését sürgeti az NGM
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb, naptárhatástól megtisztított adatai szerint…
Tovább olvasom >