Egyesült Királyság: 98%-kal esett vissza az üzletekben az egyszer használatos műanyag táskák használati aránya
Az egyszer használatos műanyag zacskók használata 98%-kal csökkent azóta, hogy a kiskereskedők 2015-ben díjat kezdtek felszámítani a zacskók használatáért.
A Környezetvédelmi, Élelmiszerügyi és Vidékügyi Minisztérium (Defra) közlése szerint az Egyesült Királyság hét vezető élelmiszerlánca által forgalmazott műanyag szatyrok éves mennyisége a 2014-es 7,6 milliárdról 2022-re 133 millióra csökkent.
Angliában egy átlagos ember már csak két egyszer használatos műanyag táskát vásárol évente a vezető kiskereskedőktől – adta hírül a The Guardian.
Az angol szupermarketek először 2015-ben vezették be a hordtáskánkénti 5 pennys díjat, amelyet azóta 10 pennyre emeltek, és minden üzletben bevezettek.
Wales 2011-ben vezette be először az 5 pennys díjat, majd 2013-ban Észak-Írország következett, amely azóta 25 pennyre emelte az árat. A példájukat 2014-ben Skócia is követte, ahol már 10 pennyt számítanak fel egy egyszer használatos szatyorért.
Nina Schrank, a Greenpeace UK műanyag kampányának vezetője elmondta: „A műanyag zacskókra kivetett díj sikere azt mutatja, hogy ha a kormány valódi lépéseket tesz, az eredményt hoz, méghozzá a közvélemény támogatásával.
„Ezért ironikus, hogy ezek a számok éppen akkor kerülnek nyilvánosságra, amikor a miniszterek éppen azzal vannak elfoglalva, hogy késleltessék az egyszer használatos műanyagok kapcsán kialakult helyzetet kezelő létfontosságú terveket.”
A múlt hónapban a Defra elhalasztotta a kiterjesztett termelői felelősségvállalási (EPR) rendszer bevezetését, mivel az élelmiszeripar arra figyelmeztetett, hogy az jelentősen megemeli az élelmiszerárakat.
A szabályozást – amelyet először 2018-ban jelentett be Michael Gove – eredetileg 2024 áprilisában akarták bevezetni, ám a kormányhivatal jelenlegi álláspontja szerint a terveket legkorábban 2025 októberében vezetik be.
Kapcsolódó cikkeink
Eltávolítja a brit Lidl saját márkás termékeinek csomagolásáról a gyerekeket célzó elemeket
A brit Lidl 2025 közepéig eltávolítja saját márkás, „kevésbé egészséges”…
Tovább olvasom >Megszünteti az Asda árösszehasonlító programját
Mindösszesen egy év után megszünteti az Asda az Aldi és…
Tovább olvasom >Kivonja a piacról a Nestlé a vegán KitKat-et
A Nestlé négy év után megszünteti a vegán KitKat forgalmazását…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH Bank: A januári inflációs adat után 4,6%-ra emeljük idei inflációs prognózisunkat
A decemberi 4,6%-os év/év alapú áremelkedést követően 2025. januárban 5,5%-kal…
Tovább olvasom >Az ESG fenntarthatóság egyre fontosabb a hazai kkv-k számára
A fenntarthatóság és a vállalatirányítási szempontok (ESG: Environmental, Social, Governance)…
Tovább olvasom >Nem magyar sajátosság a kiugró januári infláció – ekkor fékezhet az áremelkedés
Az év eleji áremelések hatásai egyértelműen megmutatkoznak a legfrissebb inflációs…
Tovább olvasom >