Egyes szezonális termékek ára akár felére is csökken a nyár végére
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján megfigyelhető, hogy a zöldpaprika és paradicsom ára nyáron jelentősen csökken. Az évek során minden évben hasonló mintázat figyelhető meg, ahogy a termés mennyisége megnő, az árak is csökkennek. A Pénzcentrum cikke áttekinti négy különböző termék (korai burgonya, paradicsom, zöldpaprika, körte) éves árváltozását, visszamenőleg egészen 2019-ig.
Egy példa szerint a zöldpaprika ára áprilisban 1290 forint volt, augusztusra viszont csak 614 forint, majd szeptember-októberben 538 forint volt, ami meghökkentően nagy, 140 százalékos esésnek felelt meg.
Ugyanezen minta megfigyelhető más években is, például 2020-ban és 2021-ben is, amikor a zöldpaprika és paradicsom ára hasonlóan csökkent nyáron. 2022-ben az infláció növekedése ellenére is hasonló tendencia figyelhető meg.
A cikk rámutat arra, hogy az idényáras termékek ára elsősorban a kereslet és kínálat alapján változik a piacon. Az árak a termésmennyiség változásával szinkronban mozognak, különösen nyári hónapokban, amikor nagyobb mennyiségű termés áll rendelkezésre.
Ugyanakkor az adatokból is kiolvasható, hogy az árak hosszú távon emelkednek. Például a 2019-ben még 499 forintos paradicsom kilónkénti ára 2023-ra már 800 forint közelébe került. A cikk tehát bemutatja, hogy bár az éves ciklikus árváltozások jól nyomon követhetők, hosszabb távon az árak növekedése is észlelhető.
Kapcsolódó cikkeink
MNB: átmenetileg emelkedik, de 2025-ben a három százalékos sávban alakulhat az infláció
A következő hónapokban átmenetileg emelkedik, 2025 egészében azonban jobbára a…
Tovább olvasom >Decemberben július óta a legmagasabbra emelkedett az euróövezeti infláció
Decemberben már sorban a harmadik egymást követő hónapban emelkedett az…
Tovább olvasom >Rekordmagas élelmiszerárak Magyarországon: a diszkontláncok a helyzet nyertesei
Az elmúlt hónapokban folyamatosan emelkedett az élelmiszerek ára Magyarországon, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Szárnyal a gyorskereskedelem Indiában
Az indiai fogyasztók – különösen a fiatalabbak – egyre gyorsabb…
Tovább olvasom >Megújítja digitális hűségprogramját a német REWE Group
Adatvezérelt technológiákkal átfogoan megújítja a REWE és Penny vásárlók számára…
Tovább olvasom >Bezárja zambiai üzemét a Lactalis
A Lactalis Csoport bizonyos piaci dinamikákra hivatkozva bezárja zambiai üzemét…
Tovább olvasom >