Egyes szezonális termékek ára akár felére is csökken a nyár végére
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján megfigyelhető, hogy a zöldpaprika és paradicsom ára nyáron jelentősen csökken. Az évek során minden évben hasonló mintázat figyelhető meg, ahogy a termés mennyisége megnő, az árak is csökkennek. A Pénzcentrum cikke áttekinti négy különböző termék (korai burgonya, paradicsom, zöldpaprika, körte) éves árváltozását, visszamenőleg egészen 2019-ig.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/08/pexels-angele-j-128391-1.jpg)
A szezonális termékek ára durva változáson esik át
Egy példa szerint a zöldpaprika ára áprilisban 1290 forint volt, augusztusra viszont csak 614 forint, majd szeptember-októberben 538 forint volt, ami meghökkentően nagy, 140 százalékos esésnek felelt meg.
Ugyanezen minta megfigyelhető más években is, például 2020-ban és 2021-ben is, amikor a zöldpaprika és paradicsom ára hasonlóan csökkent nyáron. 2022-ben az infláció növekedése ellenére is hasonló tendencia figyelhető meg.
A cikk rámutat arra, hogy az idényáras termékek ára elsősorban a kereslet és kínálat alapján változik a piacon. Az árak a termésmennyiség változásával szinkronban mozognak, különösen nyári hónapokban, amikor nagyobb mennyiségű termés áll rendelkezésre.
Ugyanakkor az adatokból is kiolvasható, hogy az árak hosszú távon emelkednek. Például a 2019-ben még 499 forintos paradicsom kilónkénti ára 2023-ra már 800 forint közelébe került. A cikk tehát bemutatja, hogy bár az éves ciklikus árváltozások jól nyomon követhetők, hosszabb távon az árak növekedése is észlelhető.
Kapcsolódó cikkeink
A váratlanul alacsony júniusi infláció meglepte az elemzőket
A héten megjelent magyar inflációs adat kellemes meglepetést okozott: a…
Tovább olvasom >Az élelmiszerárak gyorsuló ütemben emelkedtek Németországban
Lassult a németországi infláció júniusban a szövetségi statisztikai hivatal, a…
Tovább olvasom >Az élelmiszerek 1,1 százalékkal drágultak Romániában
Júniusban 4,9 százalékra csökkent az éves infláció Romániában – közölte…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Új termékigazgatót nevezett ki az Auchan
Július 1-től Varga László látja el az Auchan Magyarország termékigazgatói…
Tovább olvasom >