Egyes szezonális termékek ára akár felére is csökken a nyár végére
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján megfigyelhető, hogy a zöldpaprika és paradicsom ára nyáron jelentősen csökken. Az évek során minden évben hasonló mintázat figyelhető meg, ahogy a termés mennyisége megnő, az árak is csökkennek. A Pénzcentrum cikke áttekinti négy különböző termék (korai burgonya, paradicsom, zöldpaprika, körte) éves árváltozását, visszamenőleg egészen 2019-ig.

A szezonális termékek ára durva változáson esik át
Egy példa szerint a zöldpaprika ára áprilisban 1290 forint volt, augusztusra viszont csak 614 forint, majd szeptember-októberben 538 forint volt, ami meghökkentően nagy, 140 százalékos esésnek felelt meg.
Ugyanezen minta megfigyelhető más években is, például 2020-ban és 2021-ben is, amikor a zöldpaprika és paradicsom ára hasonlóan csökkent nyáron. 2022-ben az infláció növekedése ellenére is hasonló tendencia figyelhető meg.
A cikk rámutat arra, hogy az idényáras termékek ára elsősorban a kereslet és kínálat alapján változik a piacon. Az árak a termésmennyiség változásával szinkronban mozognak, különösen nyári hónapokban, amikor nagyobb mennyiségű termés áll rendelkezésre.
Ugyanakkor az adatokból is kiolvasható, hogy az árak hosszú távon emelkednek. Például a 2019-ben még 499 forintos paradicsom kilónkénti ára 2023-ra már 800 forint közelébe került. A cikk tehát bemutatja, hogy bár az éves ciklikus árváltozások jól nyomon követhetők, hosszabb távon az árak növekedése is észlelhető.
Kapcsolódó cikkeink
Májusban lassult az éves infláció az euróövezetben és az EU-ban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult az éves…
Tovább olvasom >K&H: jövőre 2,5-3 százalékkal bővülhet a magyar gazdaság
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5…
Tovább olvasom >Spanyolországban héthavi mélypontra mérséklődött a fogyasztói árak növekedése májusban
Spanyolországban a fogyasztói árak éves növekedése 2,0 százalékra, tavaly október…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >