Egyelőre nem engedjük át a takarítást a robotoknak
Az ár-érték arány a legfontosabb szempont a magyarok körében amikor háztartási takarítóeszközt vásárolnak, modernebb gépekre pedig a hatékonyabb és alaposabb tisztítás reményében váltanak – többek között ez derült ki a tisztítástechnológia szakértője, a Kärcher megbízásából készült Tisztaság körkép 2025 című felmérésből. Hagyományos porszívót a megkérdezettek 70 százaléka használ otthona tisztán tartásához, míg robotporszívó mindössze minden tizedik háztartásban található meg.
Népszerűek a hagyományos gépek, de figyeljük az újdonságokat
Rengeteg, háztartási célokra használható gép kapható az üzletekben, és bár egyelőre inkább a hagyományosabb megoldásokat választják a magyarok, egyre többen nyitnak az új technológiák irányába is – ez az egyik fő tanulsága a Kärcher megbízásából a Momentor kutatócég által készített felmérésnek.
A válaszadók túlnyomó többségénél megtalálható a hagyományos porszívó, 70 százalék használ ilyen berendezést otthona tisztán tartásához. Érdekesség, hogy bár a porszívó vezeti a gépek mezőnyét, a legtöbb ember által használt takarítóeszköz mégsem ez, hanem a felmosó, amit közel 90 százalék alkalmaz rendszeresen. Sokan mindkettőt megjelölték, mivel a kérdésnél több eszköz kiválasztására is volt lehetőség.
A hagyományos porszívó mellett a modernebb gépek is egyre több hazai háztartásban jelennek meg. A Kärcher kutatásában megkérdezettek negyede jelezte, hogy rendelkezik álló porszívóval, 15 százalékuk pedig száraz-nedves porszívót is használ. Az adatok alapján a fiatalabb korosztály nyitottabb az új eszközökre: állóporszívóval például a 18–29 évesek 32,1 százaléka rendelkezik. Azt viszont egyelőre túlzás lenne állítani, hogy a robotok átveszik tőlünk a takarítás feladatát, robotporszívó csak a háztartások tizedében található a felmérés alapján.
A fűnyíró a kertgondozás alapkelléke
A kutatás arra is rákérdezett, hogy a beltér mellett a kertet mivel tartják rendben a magyarok. Ha csak a gépeket nézzük, akkor a fűnyíró az erre a célra legáltalánosabban használt eszköz, valamivel több mint 60 százalék jelezte, hogy használ ilyen berendezést. Ugyanakkor a kézi szerszámokat is figyelembe véve a kert rendben tartásához kapcsolódó munkák igazi sztárja a gereblye, amit a válaszadók csaknem 70 százaléka vet be. Mivel itt is több eszköz megjelölésére volt lehetőség, a gépek között a fűnyíró után a szegélyvágó és a láncfűrész is sokaknál szerepelt a válaszok között, a megkérdezettek nagyjából harmada alkalmazza ezeket az eszközöket. Sövényvágót mintegy negyedük használ, míg valamivel több mint 15 százalék magasnyomású mosóval is igyekszik rendben tartani kertjét.
Döntő szempont az ár-érték arány
A Tisztaság körkép kutatás egy másik fontos megállapítása, hogy a magyar vásárlók számára továbbra is az ár-érték arány a legmeghatározóbb, amikor takarítóeszközt választanak: a megkérdezettek fele ezt jelölte meg elsődleges szempontként. A hatékonyságot és minőséget a válaszadók 15 százaléka jelölte meg fontos tényezőként, míg a márka és a megbízhatóság kevesebb mint 9 százalék számára lényeges.
A felmérésből az is kiderült, hogy a fenntarthatósági szempontok egyelőre kevésbé befolyásolják a döntést: az energia- és vízfogyasztási adatok mindössze a kutatásban részt vevők 6 százalékánál meghatározóak a vásárlás során, míg a fenntarthatóság, környezetbarát jellemzők csupán 3 százalékuknál kerülnek előtérbe.
A házimunkában is jól jön a sokoldalúság
A felmérés arra is kitért, hogyan vélekednek a magyarok a multifunkcionális gépekről. A válaszokból kiderült, hogy közel 70 százalék tartja fontosnak, hogy egy berendezésnek több funkciója is legyen. A legtöbben (29 százalék) azért, mert egyszerűbb és kényelmesebb egy géppel több feladatot megoldani. A kisebb helyigényt, illetve a gyorsabb és hatékonyabb takarítást egyaránt 12 százalék jelölte meg a multifunkciós berendezések melletti érvként, közel tíz százalék pedig a költséghatékonyságot emelte ki.
„A kutatás megerősítette, hogy bár a hagyományos eszközök még mindig fontos szerepet játszanak otthonaink tisztán tartásában, egyre többen választanak újszerű berendezéseket, amelyek kényelmesebbé és hatékonyabbá teszik ezt a munkát. A Kärchernél célunk, hogy innovatív eszközeinkkel megkönnyítsük a ház körüli és az otthon elvégzendő munkákat – különösen most, a tavaszi nagytakarítás idején”
– mondta el Éber Anna, a Kärcher Magyarország ügyvezető igazgatója.
Kapcsolódó cikkeink
A takarítás 2025-ben már nem női feladat, hanem közös felelősség
Vajon ma is női feladat a takarítás? Valóban ez lenne…
Tovább olvasom >Biztonsági robotokkal védekezik a Tesco a betörések ellen
A Tesco innovatív lépést tett a bolti bűnözés visszaszorítására: biztonsági…
Tovább olvasom >Fenntartható frissesség
Az ősz beköszöntével nem csupán a természet öltözik új ruhába,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntartható növekedés: a globális hullámkarton piac 206 milliárd dollár fölé emelkedhet 2032-ig
Áttörés előtt áll a csomagolóipar: a hullámkarton globális piaca 2032-re…
Tovább olvasom >Megújítja prémium programját a Kifli.hu
A Kifli.hu anyavállalata, a cseh Rohlik Group bemutatta az Xtra-t,…
Tovább olvasom >FECSO: a szemléletformálás a cél
A Fenntartható Csomagolásért Egyesület (FECSO) megalakulását sajtótájékoztatón jelentették be, ahol…
Tovább olvasom >