Egyelőre kevés magyar fogyasztó fekteti be pénzét; arányuk 9 százalék, szemben a globális 33 százalékkal
A magyarok befektetőként másként viselkednek, mint sok más ország polgárai. Nálunk az Internet-használók 9 százaléka fekteti be pénzét, eltérően a 33 százalékos globális és 16 százalékos európai átlagtól. Magyarországon befektetési alapba invesztálnak legtöbben, míg globálisan legelterjedtebb a részvény. Többek között ezt állapítja meg a befektetői viselkedésről a Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató, vezető globális vállalat ötvenhat országban, több mint 28 ezer válaszadóra kiterjedő online felmérése.
Magyarországon a befektetők 48 százaléka rendelkezik befektetési alap termékével, továbbá részvénnyel 34, kötvénnyel/állampapírral 20, devizapiaci befektetéssel 16, többféle lehetőséget kombináló strukturált befektetési termékkel 11, arannyal, ezüsttel vagy drágakővel pedig 9 százalék.
Ettől eltérően, a vizsgált ötvenhat ország átlagában a válaszadók több mint kétharmada (67 százalék) részesíti előnyben a részvényt. Utána következik a befektetési alap (52), arany, ezüst vagy drágakő (33), kötvény (32), devizapiaci befektetés (21) és strukturált befektetési termék (11).
– Ahogyan a világgazdaság továbbra is utakat keres a növekedés gyorsítására, a fogyasztók egyre inkább hajlandók megtakarítani és befektetni – állapítja meg Oliver Rust, a Nielsen hongkongi vállalatának igazgatója, a téma szakértője. – A pénzügyi és befektetési vállalatok vezetőinek fontos ismerniük, hogy az emberek milyen módon fektetik be vagy helyezik el megtakarításaikat, készpénzzel vagy kártyával fizetnek az árukért, szolgáltatásokért. Amint azt is, hogyan használják ki a kínálkozó üzleti lehetőségeket a fejlett és fejlődő gazdasági környezetben.
Befektetési tranzakcióit az érintett magyarok 69 százaléka online bonyolítja le, bankfiókot keres fel 48, vezetékes, illetve mobil telefont használ 16, illetve 14 százalék. Bróker cégen vagy befektetési alapkezelőn keresztül intézkedik 14 százalék. A megkérdezettek 11 százaléka igénybe vesz pénzügyi tervezőt és tanácsadót.
Globálisan is vezet az online bankolás; a válaszadók átlag 73 százaléka használja. Bankfiókba tranzakció végett 69 százalék megy el személyesen, 31 százalék mobil, 30 pedig vezetékes telefonját veszi igénybe erre a célra. Bróker céghez vagy befektetési alapkezelőhöz fordul 26 százalék. Pénzügyi tervezővel vagy tanácsadóval 22 százalék konzultál.
– Az online bankolás és a bankfiókokban való személyes ügyintézés között komoly verseny folyik az egész világon – mutat rá Oliver Rust. – Habár a biztonság miatt sokan aggódnak, a fogyasztók nagy része mobil telefonnal tájékozódik, mielőtt döntene befektetéseiről. Ezzel az eszközzel legnagyobb arányban a fiatalok élnek. Mivel egyre gyorsabban terjednek az okostelefonok, növekvő szerepet játszanak a mobilok nem csak befektetési döntésekben, hanem tranzakciók gyors lebonyolításában, valamint különböző befektetési lehetőségek bárhol, bármikor történő megragadásában is.
Feltárta még a Nielsen kutatása, hogy az internetező magyar fogyasztók 62 százaléka személyes pénzügyi és befektetési döntéseinél csak saját magában bízik. Barátok, rokonok és munkatársak véleményére 22 százalékuk ad. Pénzügyi tervezőre, tanácsadóra hallgat 8 százalék. Tévéből, rádióból hallott, Internetről vett kommentárok, szakértők tippjeit 6 százalék veszi figyelembe. Ösztönszerűen, impulzívan a magyarok 2 százalék dönt befektetéseiről.
Globálisan 49 százalékkal vezetnek a csak önmagukban bízó pénzügyi befektetők. Pénzügyi tanácsadóhoz 20 százalék fordul, és 18 százalék veszi tekintetbe barátok, rokonok és munkatársak meglátásait. A média kommentárjai, szakértői 9 százalék számára számítanak. Impulzívan világszerte az internetező fogyasztók 4 százaléka határozza el, hogy mibe fektesse pénzét.
(Forrás: Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >