„Egy vérbeli kereskedő nem lehet másmilyen, mint emberközpontú”
Lucenko Viktória személyében új vezérigazgató áll tavasz óta az Auchan Magyarország élén. Viktóriát – aki 24 év alatt számtalan területen dolgozott az Auchannál – az új pozíciójában töltött első időszak tapasztalatairól, az előtte álló legnagyobb kihívásokról és a kereskedelmi ars poeticájáról kérdeztük.
– Tavasszal érkezett az Auchan Magyarország élére. Azt megelőzően öt évig vezette az Auchan Ukrajnát, előtte Magyarországon az áruházlánc innovációs igazgatója, korábban áruházvezetője, még régebben pedig kontrollingigazgatója volt. Összességében 24 éve tevékenykedik az Auchan kötelékében. Nagyon szerteágazó tapasztalatra tett szert. Mi mindent tud hasznosítani most mindebből?
– Jól fogalmazott, pontosan a szerteágazó munkatapasztalataimra tudok a leginkább építeni. Gyakorlatilag a beszerzésen kívül minden területen dolgoztam az Auchannál eltöltött majd negyedszázados pályafutásom alatt. Ez azt jelenti, hogy első kézből ismertem meg az egyes részlegeken folyó munkát, és a saját bőrömön éreztem a nehézségeket és kihívásokat is. Mivel megvan ez a gyakorlatban szerzett tudásom a működésünkről, talán jobban átlátom a felmerülő helyzeteket, és ezért gyorsabban is tudok dönteni. Mint egy helikopter: azért tudom magasról jól átlátni az egészet, mert fönt is pontosan tudom, hogy mi zajlik a földön. A másik tulajdonság, aminek nagy hasznát veszem, az a reziliencia. Ezt talán magyaráznom sem kell, miután olyan szélsőséges helyzetben lévő országból érkeztem vissza a magyar Auchanhoz, mint a háború dúlta Ukrajna.
– Miként élte meg Ukrajnában a háborús mindennapokat? Miben kívánt más vezetői hozzáállást, más stratégiát? Mit jelentett ott, abban a helyzetben egy csapatot vezetni, és mit jelent itthon, „békeidőben”?
– Ez nagyon érdekes, mert tulajdonképpen egyáltalán nem úgy élem meg, hogy a béke szigetére érkeztem meg, sokkal inkább érzem úgy, hogy egyik háborúból a másikba csöppentem. Persze a két helyzet összehasonlíthatatlan, hiszen odaát emberéletekről szóló valódi háború zajlik. Viszont pontosan lehet tudni, hogy ki ellen és miért harcolnak. Itthon egy nehezen átlátható és sokszor kiszámíthatatlan gazdasági környezetben küzdünk az inflációval, harcolunk a kedvezőbb árakért, a vásárlók és a vásárlóerő megtartásáért. Igyekszünk a jelenlegi nehéz gazdasági körülmények között is ugyanúgy teljesíteni. Próbálunk minőségi termékeket megfizethető áron adni akár a saját nyereségünk rovására is.
A rendkívüli kormányzati döntések sem könnyítik meg a dolgunkat, hiszen nem egyszerű ezeknek egyik napról a másikra eleget tenni egy 80 ezer termékkóddal és 6000 munkavállalóval dolgozó vállalatnak. Átvitt értelemben ez is harci helyzet, amiben viszont éppenúgy kell üzleti stratégiát és irányvonalakat meghatározni, mint „békeidőben”. Most sem téveszthetjük szem elől, hogy merre akarunk haladni, és az is fontos, hogy ezt a csapat is lássa, mert csak motivált munkatársakkal lehet célt érni.
– Hogyan teltek, miről szóltak az Auchan Magyarország vezérigazgatójaként az első hónapjai?
– Nekem személy szerint nagyon fontosak a kollégák, a csapatok, mert azt gondolom, hogy elhivatott munkatársak nélkül semmire sem megy az ember. Ezért nem sajnáltam rá az időt, hogy az érkezésemet követően április és május folyamán végiglátogassam az összes áruházunkat és telephelyünket. Mindenkivel szerettem volna személyesen találkozni. Persze sokukat már ismertem, mert régebben dolgoztunk együtt, de velük és az újakkal is találkozni akartam. Nemcsak udvariasságból, hanem azért is, hogy felmérhessem az egész szervezetet, tudni akartam, hogy minden poszton a megfelelő ember van-e, kell-e valahol szervezeti átalakítás. Ahol erre szükség volt, azt meg is tettük, board szintig bezáróan.
Nekem az a legfontosabb, hogy egy kompetens emberekből álló, olajozottan működő szervezet álljon mögöttem, mert különben nincs az a cél vagy terv, amit meg lehetne valósítani. Egy ekkora vállalat nem egy ladik, amit egy ember egy perc alatt megfordít, ha úgy adódik. Ez inkább olyan, mint egy óceánjáró, ahhoz, hogy irányban legyen, az kell, hogy minden poszton a megfelelő ember álljon, és mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy mikor, mit, miért csinál.
– Milyen kihívások állnak ön előtt az elkövetkezendő időszakban?
– Szerintem az a legnehezebb, hogy egy háborúktól, gazdasági nehézségektől és váratlan helyzetektől hemzsegő, kiszámíthatatlan helyzetben sem lehet lemondani arról, hogy előre meghatározott terveink legyenek. Most is kell stratégiát alkotni, és fel kell állítani egy hosszabb távon is működő üzleti és működési modellt. Ahhoz, hogy irányt mutathassunk, a szemléletmódunkban kell egyfajta állandóság, akkor is, ha éppen minden megjósolhatatlanul változik körülöttünk.
A másik, amit mindig szem előtt kell tartanunk, azok az Auchan saját értékei, amelyeket úgy kell képviselnünk, hogy ezek komoly hozadékkal járjanak a hazai kiskereskedelmi szektor, sőt az egész magyar gazdaság számára is.
És hogy valami egészen konkrétat is mondjak; a közelmúlt nagy bejelentése volt, hogy aláírtuk a stratégiai megállapodást a kisebbségi pénzügyi befektetőnkkel. Ilyen jellegű konstrukcióra a nemzetközi Auchan cégcsoporton belül sincs igazán példa, és mi ebből a felállásból a lehető legtöbbet szeretnénk kihozni mindkét fél megelégedésére. Az a feladatunk, hogy a köztünk lévő szinergiák kihasználásával egy meg egy az három legyen, tehát önmagán túlmutató eredményeket tudjunk felmutatni.
– Min szeretne rövid és min hosszabb távon változtatni?
– A reakcióidőn. A mai felgyorsult világgal fel kell venni a lépést, aki alacsonyabb fordulatszámon működik, lemarad! Gyors adaptációra, ehhez adott esetben azonnali fejlesztésekre van szükség, hogy alkalmazkodni tudjunk, és ne csak kövessük a trendeket, hanem akár diktáljuk is.
A másik célom, hogy az egész szervezetben, de különösen a menedzsmentben a legrátermettebb emberek legyenek az egyes pozíciókban. A boardunk átalakítása éppen ennek a jegyében történt meg az elmúlt hetekben. Rövid távon ezt a csapatot szeretném úgy összekovácsolni, hogy igazán ütős legyen.
– Mi a célja, a kiskereskedelemmel kapcsolatos „ars poeticája”?
– Azt hiszem, egy vérbeli kereskedő nem lehet másmilyen, mint emberközpontú. Nekem is az ember a legfontosabb, és ezt az ukrajnai időszak – más dimenzióba helyezve az emberi lét értékességét – csak még jobban megerősítette bennem. Fontos, hogy a vásárló elégedetten menjen el tőlünk, és ne is legyen kérdés számára, hogy legközelebb is hozzánk jön. Ehhez kell egy olyan csapat, amely sokszínű, de alapelveiben és céljaiban nagyon hasonló.
Persze, az is kell hozzá, hogy a munkatársaim is elégedettek legyenek. Lássák a munkájuk eredményét, és legyenek megbecsülve. Motiváltak maradjanak, és ne „csak” dolgozni járjanak be, hanem értsék is, hogy mit, miért tesznek. A biztos megélhetésük mellett a karrierútjukat is találják meg nálunk, mint például én. Élvezzék és legyenek büszkék arra, amit csinálnak, mert akkor fogják a vásárlókat is úgy kiszolgálni, hogy visszatérjenek hozzánk.
– Eddigi auchanos karrierjéből mire a legbüszkébb?
– Őszintén szólva, nem tudok egyet kiemelni. Minden időszakomból lehetne olyan példát hozni, amire büszke vagyok. Összeségében talán azt mondanám, hogy mindig jó feladatok találtak meg, és minden beosztásomban sikerült valamit létrehoznom, ezért 24 év alatt – függetlenül attól, hogy éppen milyen pozíciót töltöttem be – végig energikusan és céltudatosan dolgoztam. Az Auchan nekem folyamatos lehetőséget adott a váltásra, a fejlődésre és az újításra. Természetesen nehézségek is voltak bőven, de ezektől csak még motiváltabb lettem. Így viszonyultam minden munkakörömhöz, és ez a mostanival sincsen másképp.
– Mit vár a 2024-es évtől?
– Ahogy már az előzőekben említettem, jelenleg nincs pénzügyi befektetővel együttműködő más Auchan leányvállalat, úgyhogy nagy valószínűséggel a cégcsoporton belül is mi fogunk erre precedenst teremteni, és jó lenne, ha ez egyben best practice is lenne. Amennyiben a GVH jóváhagyja a partneri megállapodásunkat, az lesz a feladatunk jövőre, hogy egy ütőképes expanziós stratégiát és életzónás üzleti tervet dolgozzunk ki az elkövetkező évekre, amellyel a vásárlóerő megtartása mellett az Auchan piaci pozícióját jelentősen tudjuk erősíteni a hazai kiskereskedelmi szektorban. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Offline és online – kéz a kézben
Az online és offline csatornák összehangolása egyre inkább elvárás a…
Tovább olvasom >Megnyitja századik üzletét Ukrajnában a JYSK
Megnyitja századik ukrajnai üzletét a dániai székhelyű JYSK nemzetközi kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >Az egész Föld élelmezésére hat az ukrán háborús helyzet
Ukrajnában már csaknem 140 ezer négyzetkilométernyi területet aknásítottak el, ami…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >