Egy kisvárosnyi ember látta naponta az Anugát
Élelmiszer-ipari csúcstalálkozóra került sor október 10–14. között Kölnben. Ekkor rendezték ugyanis a világ egyik legjelentősebb élelmiszer-ipari és ital-szakkiállítását, a kétévenként megtartott Anugát. Az árubemutatóra naponta átlagosan mintegy 30 ezer, vagyis egy kisvárosnyi látogató volt kíváncsi szerte a világból. Több mint félszáz magyar cég mutatta be kínálatát az érdeklődőknek. A magyar árukat több mint ezer négyzetméteren, a magyar közösségi standon kívül öt tematikus pavilonban, a bio és az organikus élelmiszerek, továbbá a hús-és pékáruk, valamint az italok között tekinthették meg a vásár látogatói.
Az idei Anugán kiállítói rekord született a szervezők szerint, ugyanis 108 országból több mint 7000 kiállító érkezett a rendezvényre. A kiállítók közül csak valamivel több mint 10 százalék volt a hazai, azaz német cég, ők 800-an voltak. A rendezvény szervezői öt nap alatt több mint 150 ezer látogatóra számítottak a vásáron. Az Anuga idei jelmondata az volt, hogy „Kóstold meg a jövőt!”, ami a kiállításon meg is látszott, hiszen az ott bemutatott legújabb termékek a legkorszerűbb technológiával készültek.
Árucikkek 10 témakörben
Az árubemutatón 10 jól elkülöníthető témakörben tájékozódhattak az érdeklődők, de főként a szakemberek az élelmiszer- és italgyártásban most fellelhető legfrissebb trendekről, tendenciákról. Így volt a szakkiállításon a prémium termékeknek szánt tematikus bemutató, a gyorsfagyasztott termékek szintén külön pavilonban voltak láthatók ugyanúgy, mint a húsok és húskészítmények, továbbá a napi cikkek. Emellett a kenyérfélék és pékáruk ugyancsak külön kiállítóhelyen voltak megtekinthetők, míg az italok, az organikus élelmiszerek, a friss és hűtött áruk továbbá az élelmiszerekhez kapcsolódó különféle szolgáltatások, valamint a kiskereskedelemben alkalmazható különböző technikai eszközök szintén külön-külön tematikusan voltak láthatóak.
Lipcsey György, a Magyar Turizmus Zrt. agrár-marketing vezérigazgató-helyettese a helyszínen külön is kiemelte, hogy szerinte a magyar húsáruk és tésztafélék iránt bizonyosan jelentős érdeklődés mutatkozik a kiállításon, mivel ezek a termékek prémium minőségűek. Mindez az elsődleges sikeren túl azért is kedvező a magyar gazdaságnak – tette hozzá –, mert a magas feldolgozottságú élelmiszer-ipari termékek exportja munkahelyeket tarthat meg, illetve hozhat létre az országban.
Stratégiai ágazat, ágazati stratégia
A Magyar Turizmus Zrt. az agrármarketingre a központi költségvetés finanszírozásában ez évben és jövőre is mintegy 850 millió forintot költ. Emellett azonban még különböző tematikus programokra is jut pénz egyéb forrásokból. Megemlítette többek között a sertés- vagy a tej-, továbbá az iskolai gyümölcsprogramot. Hozzáfűzte: a rendelkezésre álló pénz több mint 60 százalékát a magyar termékek külpiaci megjelenésének segítésére fordítják.
A vezérigazgató-helyettes elmondta azt is, hogy a szervezők már megkezdték a 2017-es Anuga előkészítését. A két év múlva sorra kerülő kölni kiállításon való részvételről már most megbeszéléseket folytattak a szervezőkkel annak érdekében, hogy a magyar kiállítók megjelenése az Anugán a mostaninál is sikeresebb lehessen.
A világ egyik legjelentősebb élelmiszer-ipari szakvásárát Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára is meglátogatta. Elmondta: jó lehetőségnek tartja a rendezvényt, hogy a világ megismerhesse a kiváló minőségű és biztonságos magyar élelmiszereket. Az államtitkár a magyar közösségi standon tett látogatásakor emlékeztetett arra, hogy a magyar kormány számára az élelmiszeripar kiemelten fontos ágazat. Ezért is fogadta el az élelmiszeripar fejlesztési stratégiáját, amelyet hamarosan tartalommal is meg lehet tölteni, ugyanis kiírják a területre szóló fejlesztési pályázatokat. A kormány a forrásokat a finanszírozáshoz a Vidékfejlesztési Programból, valamint a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programból (GINOP) biztosítja.
Magyar-német üzletember-találkozó
A düsseldorfi magyar főkonzulátus megszervezte azt a magyar-német üzletember-találkozót, amelyen a magyar cégek képviselői a német üzletembereknek, árubeszerzőknek bemutathatták kínálatukat. Ezen a találkozón a magyar vállalatok képviselői valamint a potenciális vásárlók, a német nagy- és kiskereskedelmi láncok képviselői nyugodt körülmények között ismerkedhettek meg egymással. A találkozót a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. és a Magyar Turizmus Zrt. közreműködésével szervezték meg.
Szegner Balázs főkonzul ehhez még hozzátette: az eseményre mintegy 120-140 résztvevő kapott meghívást, nemcsak üzletemberek, hanem újságírók is. Jelezte: Németország megkülönböztetetten fontos piac Magyarország számára, mivel az ott elért sikerek más piacok számára is trendformálók lehetnek. Felhívta a figyelmet, hogy a német piacon a magyar élelmiszereknek erős és koncentrált versenyben kell bizonyítaniuk piacképességüket. A főkonzul reményét fejezte ki a tekintetben, hogy a magyar-német élelmiszer-ipari üzletember-találkozó eredményeként a konkrét új üzletek is köttetnek majd magyar és német cégek között.
A siker pedig csak akkor garantálható a globális versenyben, ha magasan feldolgozott, sok hozzáadott értéket tartalmazó árut kínálnak a magyar cégek. Ezért a globális piacon való sikerhez a magyar termékek gyártóinak szakmai összefogásra is szükségük van úgy, ahogyan az a mostani Anugán történt a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. és a Magyar Turizmus Zrt. együttműködésével. Az üzleti partnerkeresés ugyanis nem egyszerű dolog, ahhoz nagy szakértelem és tapasztalat szükséges – hívta fel a figyelmet. Hozzátette: mindehhez szükséges egy hatékonyan működő gazdasági külképviseleti rendszer is, amelynek kiépítése jelenleg nagy ütemben folyik, és ennek a rendszernek a Magyar Nemzeti Kereskedőház fontos eleme.
Nagy az érdeklődés a magyar áruk iránt
Az Anugán megjelent magyar cégek közül például a Gyermelyi Zrt. távlati célként azt jelölte meg, hogy a magyarországihoz hasonló piaci sikereket érjen el a világban. A cég számára most leginkább a hazánkhoz közelebb eső országok piacai kínálnak jó eladási lehetőséget. Erről Szijj Imre, a társaság külkereskedelmi igazgatóhelyettese beszélt a kölni árumustrán. Elmondta: a cég árbevételének, – ami a múlt évben mintegy 20 milliárd forint volt – most mintegy 20 százaléka származik a kivitelből. A kivitel értéke az elmúlt 4-5 évben megduplázódott. Így az export évente mintegy 20 százalékkal nő folyamatosan. A cég idei árbevétele várhatóan 5 százalék körül nő majd – mondta Szijj Imre.
– A magyar vadhús felső kategóriás prémium termék is keresett a piacon. Ehhez a régi német alapokon nyugvó magyar vadgazdálkodás teremti meg az alapokat – tájékoztatta lapunkat Csehkis Imre, a Vadex Mezőföldi Zrt. vadfeldolgozási igazgatója szintén a kiállítás helyszínén. A társaság feldolgozott vadhúsból évente mintegy 600-900 tonna árut állít elő, aminek mintegy 85 százalékát exportálja. A vállalat éves árbevétele 4,0-4,5 milliárd forint, amelyből a vadfeldolgozás 1,2-1,6 milliárd forinttal részesedik.
Csizmadia György, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) alelnöke a gyümölcs főbizottság vezetője azt tartotta fontosnak elmondani, hogy az Anugán a magyar standon a mostaninál nagyobb területre lenne szükségük a kiállítóknak, mivel részükről nagy az érdeklődés. Hozzátette: például a Németországban ismert és keresett meggyet sem tudták bemutatni a mostani kiállításon, mivel az önálló bemutatkozás meghiúsult a támogatási rendelet késlekedése valamint a cégek kockázatvállalási képességének hiánya miatt. Ezért már nem lehetett helyet bérelni a magyar meggyet speciálisan bemutató önálló standnak.
De nem minden cég engedheti meg magának, hogy önálló standdal jelenjen meg az árubemutatón. Javasolta továbbá, hogy a magyar kiállítók legyenek egyéniek vagy termékeiket a közösségi standon bemutatók, egységes megjelenéssel jelezzék, hogy termékeik Magyarországról származnak. Jelezte: az Anuga, mint megjelenési lehetőség, nagyon fontos a magyar cégek számára, mivel széles körben megismertethetik áruikat és tevékenységüket. A magyar termékekre ugyanis a tapasztalatok szerint van vásárlói érdeklődés – vélekedett a FruitVeB alelnöke. n
Különlegességekkel is készültek a magyar cégek
az Anugán
Harmincnyolc magyar cég mutatkozott be a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Vezérigazgatóság közösségi standján a világ vezető élelmiszer- és vendéglátó-ipari szakvásárán Kölnben, az Anugán. Az október 14-én zárult, a világ élelmiszergyártóinak teljes spektrumát és legújabb termékeit bemutató kiállítást kizárólag szakmai érdeklődők keresik fel, hiszen kiváló lehetőséget teremt a szakmai és üzleti kapcsolatok kiépítésére.
A magyar termékeket idén öt különböző pavilonban, összesen 231 négyzetméteren mutatták be az érdeklődőknek. A kínálat meglehetősen széles volt: a sajtok, a mézek, az édesipari-termékek, a száraztészták és húskészítmények mellett olyan különlegességeket is találhattak a magyar standokon, mint a bio magolajok és paprikaőrlemények, csicsókás készítmények vagy éppen a csokoládé képeslap.
Az ANUGA rendkívül népszerű a magyar cégek körében is, óriási a túljelentkezés, ezért nagy verseny folyik a kiállítási helyekért. Ezért is előrelépés, hogy idén a vásár tíz szektorából ötben megtalálhatóak voltak a magyar élelmiszerek, és a kiállításhoz kapcsolódóan Magyarország düsseldorfi főkonzulátusa német-magyar üzletember-találkozót szervezett.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A brazil nap íze minden kortyban: új Single Origin kávét vezet be az OMV
Új taggal bővült az OMV kávékínálata: a VIVA Single Origin…
Tovább olvasom >Meghosszabbított határidővel, november 15-ig lehet pályázni a Tesco programjában a helyi fiatalok és közösségek jövőjére biztosított támogatásért
A nagy érdeklődésre való tekintettel a Tesco meghosszabbította a „Start…
Tovább olvasom >A legpiacképesebb e-kereskedők között a Praktiker webáruház
Újabb rangos elismerést kapott a magyar tulajdonú Praktiker webáruháza. A…
Tovább olvasom >