Egy ízlésformáló importőr
A jó termékeket, ahogy a jó ötleteket, nem egyszer a szükség szüli – ilyen a PLP Seafood cég Selfish elnevezésű termékcsaládja is, amely nemzetközi zsűri előtt a montreali a SIAL d’Or-on lett kategóriadíjas termék. A magyar fogyasztó ugyanis, bár szereti a tengeri halat, friss termékként nehezen jut hozzá, elkészítési módjait kevéssé ismeri, közelebb kell hát vinni hozzá azt convenience formában. Ehhez talált megoldást – közvetlenül erre a célra kifejlesztett frissen tartó és „süthető” csomagolást – a cég tulajdonos ügyvezetője, Palotás Péter, aki a tengeri termékek magyarországi népszerűsítésnek élharcosa. Vele beszélgettünk termékről, kereskedelemről, vendéglátásról.
Trade magazin: A Selfish kategóriadíja közel 30 országba tette ismertté az Ön eredetileg magyar piacra szánt ötletét. Más országok is vevők lehetnek a konyhakész friss halra?
Palotás Péter: Azokban az országokban, amelyeknek nincs tengerpartjuk, a tengeri halak ritkább csemegének számítanak, már csak azért is, mert igazán frissen és jó minőségben csak az erre specializálódott vállalkozásoktól beszerezhetőek. Így fizikai, és sokszor anyagi okok miatt viszonylag kevesen jutnak hozzájuk, és potenciális vevőik közül is sokakat elriaszt, hogy nem ismerik felhasználási módjaikat.
Úgy gondoltuk, ebben a helyzetben a magas minőségű alapanyagot kell megpróbálnunk közelebb vinni a fogyasztóhoz. A convenience termékek korában neki nem feltétlenül kell tudnia, hogyan kell feldolgoznia, mivel kell ízesítenie azokat, a lényeg, hogy frisset, finomat ehessen. Aligha szerénytelenség elfogadni hát a gondolatot, hogy a Selfishnek határainkon túl is lesz piaca.
Eddig 8 féle terméket kínálunk speciális csomagolásban – friss halakat fűszervajjal – 3 kategóriában: konyhakészeket, valamint ezeknek mikrózható, illetve sütőben süthető változatait.
T.m.: Hogyan lesz egy belvárosi étterem séfjéből tengeri termékek importőre, kreatív marketing ötletek kiagyalója?
P.P.: Másfél évtizede, amikor Budapest első igazi tengeri haléttermei egyikének, a Scampi-nak a konyháját irányítottam, egyszerűen nem volt kitől alapanyagot beszerezni. Volt, hogy Bécsig mentünk friss osztrigáért, amit persze ebben a formában be sem lehetett volna hozni, úgy kellet a csomagtartóban elrejteni. Akkor találkoztam egy norvég halkereskedővel – ez változtatta meg az életemet. Úgy láttam, ebben a területben ott a kihívás és a siker lehetősége, ráadásul továbbra is azzal foglalkozhatok, amit szeretek.
Az első importszállítmányunk 180 kg(!) volt, ma hetente 5-6 tonna halat hozunk be. Akkor nehezen álltak velünk szóba az exportőrök, ma ők keresik felénk a kapcsolatot. Norvégia, Dánia, Franciaország, Spanyolország, Görögország, Olaszország, Belgium… ahol tenger van, partnereink mindegyik halárverésen ott vannak.
T.m.: Van szerepe a friss tengeri termékek piacának és kedveltségének alakulásában az Önök termékeinek?
P.P.: Az elmúlt években folyamatosan emelkedik a fogyasztás, igaz, a folyamat a recesszió miatt lelassult. A PLP Seefood-on kívül a Metro foglalkozik a tengeri termékek importjával, de ők más piaci szegmenst szolgálnak ki.
Mi a magasan pozícionált termékeket kínáljuk, értékesítésünk kétharmad része a vendéglátásba kerül. Így aztán a választék szó szerint egyedülálló a Budaörsi halpiac néven működő üzletünkben is, amit feldolgozóüzemünk mellett nyitottunk, hogy közelebb kerülhessünk a fogyasztóhoz – legyen szó akár a nálunk vásárolt alapanyagokkal dolgozó szakácsokról, akár az ínyencekről. Ide csak az érkezés napján kerül ki az áru – hogy aktuálisan mi, azt a Facebookon olvashatják az érdeklődők.
A vevőknek kedveskedő kóstolók már az első napokban is hihetetlenül sikeresek voltak, szinte magától jött a következő lépés: májusban az üzlet előtt megnyílt a Dokk büfé, amit működése első három hónapja után jócskán bővítenünk kell. És bár termékeink minőségi kategóriát képviselnek, azt sem lehet mondani, hogy drágák lennénk, hiszen egy jó sültlazac nem kerül többe, mint egy Big Mac menü.
Örülünk, hogy a Dokk asztalainál gyakran ülnek le szakmai beszélgetésekre partner-éttermeink szakácsai, ami pedig az „átlagvendéget” illeti, rengeteg cég működik a közelben, onnan gyakran jönnek ide ebédelni, de lassan már Budaörsön túlról is sokan választják büfénket ebédjük elköltésére. A vendégek pedig nemcsak a jó ízek, de a választék hírét is továbbviszik.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >