„Egy ilyen izgalmas időszakra nem lehet nemet mondani!”
A vásárlás sosem arról szól csak, amire szükségünk van, hanem arról is, amire vágyunk.

Vendégszerző:
Vincze Géza
ügyvezető igazgató
Auchan
A kiskereskedelem első ránézésre nem tűnik különösebben izgalmasnak. Vannak a boltok, mi pedig bemegyünk, levesszük a polcról, ami kell, fizetünk, és megyünk tovább. De ha egy kicsit jobban belegondolunk, a bevásárlás nem pusztán napi rutin, hanem annak a lenyomata, ahogyan élünk, amit fontosnak tartunk, egyszerre szól az igényeinkről és a vágyainkról. A fogyasztói szokások alakulása gyönyörűen kirajzolja, hogyan változik körülöttünk a világ.
Éppen ezért, amikor egy olyan meghatározó szereplő, mint az Auchan, gyökeresen átalakítja működését, az nem csupán gazdasági hír, hanem egy korszakforduló része is. És ahogy az ember életében is vannak olyan pillanatok, amikor lehetőség van igazán nagyot váltani, úgy a kiskereskedelemben is most érkezett el egy ilyen fordulópont számunkra.
Az elmúlt évek válságai – a járvány, az infláció, az ellátási láncok akadozása – mind megmutatták, hogy a megszokott kerékvágásból milyen könnyű kiesni. Hirtelen nem volt magától értetődő, hogy mindig minden ott van a polcon, és nem volt biztos, hogy ugyanannyit költhetünk, mint korábban. A vásárlók új szokásokat vettek fel: tudatosabbá váltak, jobban megnézik, mire adnak ki pénzt, és egyre inkább értékelik a közelséget, a gyorsaságot és a kényelmet. Ebben a helyzetben pedig a hipermarketmodellen, amely a 90-es évek végén maga volt a modernitás, mára kissé túlhaladt az idő.
Az Auchan most erre reagál, és nem aprózza el: egyszerre újítja meg a meglévő hipermarketeket, indít kisebb üzleteket, és tesztel olyan jövőbe mutató formátumokat, mint az Auchan GO. Ez az alig 18 négyzetméteres, éjjel-nappal elérhető, automata bolt egy olyan világba vezet át minket, ahol a bevásárlás már inkább technológiai élmény, mintsem sorban állás. Persze nem mindenki ugrik majd fejest az újdonságba: míg a fiatalok azonnal boldogulnak a digitális megoldásokkal, az idősebbeknek több idő kell ehhez. De nem ez a lényeg, hanem az, hogy végre valami felkavarja az állóvizet.
A kiskereskedelem most egy izgalmas periódusát éli, és nem biztos, hogy egyhamar lesz még egy ilyen látványos időszak. A diszkontok térnyerése – ahonnan én egyébként jövök – arra kényszeríti a régi szereplőket, hogy újragondolják magukat. Az Auchan felismerte: nem lehet egyszerre mindenkinek ugyanazt nyújtani. Egy lakótelep szélén nyíló kis boltban teljesen másra van szükség, mint egy közlekedési csomópontban, és megint másra egy nagy áruházban. Ez a lokalitásra építő gondolkodás sokkal közelebb áll a mai vásárlókhoz, mint az a régi elképzelés, hogy mindenki beül az autóba, és hetente egyszer „nagybevásárol”.
Persze ott a kérdés: valóban szükség van ekkora változásra? Nem lenne elég, ha a meglévő üzletek széles kínálatát kicsit jobban „becsomagolnánk”? A válasz szerintem egyértelműen nem. A világ túl gyorsan változik ahhoz, hogy a kiskereskedelem ne tartson vele lépést. Az emberek már nem csak azt akarják, hogy legyen kenyér és tej a polcon. Élményt akarnak, rugalmasságot és olyan választékot meg értékesítési módokat, amelyek az élethelyzetükre szabottak. Az Auchan pedig most nem egyszerűen alkalmazkodik ehhez, hanem új pályát rajzol ki magának.
És itt jön be az a személyes párhuzam: az ember életében is van egy-két olyan időszak, amikor minden a feje tetejére áll. Amikor új munkát vállal, költözik, családot alapít, vagy éppen egy krízis után próbál újraépíteni valamit. Az izgalmát pedig az adja, hogy a döntésünk évtizedekre meghatározhatja a jövőnket.
A kiskereskedelem most épp egy ilyen életszakaszban van. Nem tudni, hogy tíz év múlva mennyire lesz meghatározó a diszkont, meddig marad velünk a hipermarket, és hogy az online bevásárlás kinövi-e végre a veszteséges gyermekbetegségeit. De az biztos, hogy a mostani döntések adják majd meg az irányt. És ebben a helyzetben jó látni és a részese lenni annak, hogy valaki nem fél nagyot lépni.
Kapcsolódó cikkeink
Fiatalok, éjszakai vásárlások, átlagosan két perc alatt 2000 forintos költések – így indult az Auchan GO, amely az Év automatizált üzlete lett
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Új struktúrával folytatja a növekedést a Veganz Group
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >75 millió euróból kezd globális terjeszkedésbe az Eataly
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Értéknövelő újrahasznosítással készült élelmiszereknek indít új kategóriát a Kifli.hu anyavállalata
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Leszálltunk!
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A nap mondása
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >