Egy év stabilitás után megint csökkent az általános élelmiszerüzletek száma
Összesen 19 249 általános élelmiszerüzlet működik Magyarországon ez év elején, a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat új cenzusa szerint. Ez 2 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.
A hagyományos, főleg lakóhelyek közelében működő 200 négyzetméteres és kisebb üzletek számaránya az élelmiszer-kiskereskedelmi hálózatban 89 százalék idén, ahogyan tavaly és tavalyelőtt is. Stabil maradt ez a mutató, mivel az 50 négyzetméteres és kisebb boltok száma 3 százalékkal, 10 785-re csökkent, viszont az 51-200 négyzetméteres egységeknél 2 százalékkal nőtt a boltszám, 6 421-re, éves összehasonlításban.
A modern bolttípusok közül a hipermarketek száma eggyel bővült, 168-ra, egyik évről a másikra. A szupermarketek száma 574 után 518 lett. Ezzel egyidőben viszont a diszkontok száma 488-ról 506-ra emelkedett. Közrejátszik a bolthálózat alakulásában, hogy a “Pláza-stop” felfüggesztette a nagy eladóterű üzletek szerves terjeszkedését. Másrészt pedig tavaly néhány Match szupermarketet és Profi diszkontot bezártak, míg zömük fokozatosan került más láncok tulajdonába, ahogyan az a sajtóban is többször megjelent.
Nemzetközi összehasonlításban viszonylag még mindig elaprózott a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem. Amíg ugyanis nálunk 10 ezer lakosra tizenkilenc üzlet jut, addig például Szlovákiában tizenhét, Csehországban tizenöt, Ausztriában pedig még kevesebb, hét üzlet.
Hazánkban az élelmiszerboltok koncentráltsága szempontjából a régiók közötti különbségek valamelyest csökkentek. Legkoncentráltabb a bolthálózat a Budapestet és Pest megyét magában foglaló Centrumban. A másik véglet: legnagyobb mértékben elaprózott az élelmiszer-kiskereskedelem az északkeleti megyékben.
Az általános élelmiszerüzletek száma, az eladótér nagysága szerinti csoportosításban, Magyarországon, az adott évben január elsején.
Boltméret | 2 000 | 2005 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
2500 nm
felett |
24 | 77 | 123 | 137 | 152 | 166 | 170 | 171 |
401-2500
nm |
657 | 753 | 943 | 1 007 | 1 071 | 1 103 | 1 121 | 1 104 |
201-400
nm |
919 | 879 | 853 | 805 | 801 | 834 | 848 | 768 |
51-200
nm |
5 777 | 6 936 | 6 888 | 6 593 | 6 426 | 6 355 | 6 294 | 6 421 |
50 nm
alatt |
17 859 | 15 310 | 12 533 | 11 393 | 11 451 | 11 111 | 11 111 | 10 785 |
Összesen | 25 236 | 23 955 | 21 340 | 19 935 | 19 901 | 19 569 | 19 544 | 19 249 |
Megjegyzés: A 401-2 500 négyzetméteres csatorna főleg szupermarketeket és diszkontokat foglal magában.
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat
Általános élelmiszerüzletek regionális megoszlása a legutóbbi két év során. A teljes bolthálózat százalékában.
Régió | 2012. január 1. | 2013. január 1. | Részarány az ország
lakosságából |
Centrum
(Bp. és Pest megye) |
21 | 23 | 28 |
Északnyugat | 18 | 17 | 18 |
Délnyugat | 15 | 15 | 13 |
Északkelet | 29 | 28 | 24 |
Délkelet | 17 | 17 | 17 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat
Megjegyzés:
Az északnyugati Nielsen-régiót Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas és Veszprém megye alkotja. Északkelet: Borsod-Abaúj Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg. Délkelet: Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok. Délnyugat: Baranya, Somogy, Tolna és Zala.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >