Egy év stabilitás után megint csökkent az általános élelmiszerüzletek száma

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 05. 28. 12:15

Összesen 19 249 általános élelmiszerüzlet működik Magyarországon ez év elején, a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat új cenzusa szerint. Ez 2 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.

A hagyományos, főleg lakóhelyek közelében működő 200 négyzetméteres és kisebb üzletek számaránya az élelmiszer-kiskereskedelmi hálózatban 89 százalék idén, ahogyan tavaly és tavalyelőtt is. Stabil maradt ez a mutató, mivel az 50 négyzetméteres és kisebb boltok száma 3 százalékkal, 10 785-re csökkent, viszont az 51-200 négyzetméteres egységeknél 2 százalékkal nőtt a boltszám, 6 421-re, éves összehasonlításban.

A modern bolttípusok közül a hipermarketek száma eggyel bővült, 168-ra, egyik évről a másikra. A szupermarketek száma 574 után 518 lett. Ezzel egyidőben viszont a diszkontok száma 488-ról 506-ra emelkedett. Közrejátszik a bolthálózat alakulásában, hogy a “Pláza-stop” felfüggesztette a nagy eladóterű üzletek szerves terjeszkedését. Másrészt pedig tavaly néhány Match szupermarketet és Profi diszkontot bezártak, míg zömük fokozatosan került más láncok tulajdonába, ahogyan az a sajtóban is többször megjelent.

Nemzetközi összehasonlításban viszonylag még mindig elaprózott a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem. Amíg ugyanis nálunk 10 ezer lakosra tizenkilenc üzlet jut, addig például Szlovákiában tizenhét, Csehországban tizenöt, Ausztriában pedig még kevesebb, hét üzlet.

Hazánkban az élelmiszerboltok koncentráltsága szempontjából a régiók közötti különbségek valamelyest csökkentek. Legkoncentráltabb a bolthálózat a Budapestet és Pest megyét magában foglaló Centrumban. A másik véglet: legnagyobb mértékben elaprózott az élelmiszer-kiskereskedelem az északkeleti megyékben.

Az általános élelmiszerüzletek száma, az eladótér nagysága szerinti csoportosításban, Magyarországon, az adott évben január elsején.

Boltméret 2 000 2005 2008 2009 2010 2011 2012 2013
2500 nm

felett

24 77 123 137 152 166 170 171
401-2500

nm

657 753 943 1 007 1 071 1 103 1 121 1 104
201-400

nm

919 879 853 805 801 834 848 768
51-200

nm

5 777 6 936 6 888 6 593 6 426 6 355 6 294 6 421
50 nm

alatt

17 859 15 310 12 533 11 393 11 451 11 111 11 111 10 785
Összesen 25 236 23 955 21 340 19 935 19 901 19 569 19 544 19 249

Megjegyzés: A 401-2 500 négyzetméteres csatorna főleg szupermarketeket és diszkontokat foglal magában.

Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat

Általános élelmiszerüzletek regionális megoszlása a legutóbbi két év során. A teljes bolthálózat százalékában.

Régió 2012. január 1. 2013. január 1. Részarány az ország

lakosságából

Centrum

(Bp. és Pest megye)

21 23 28
Északnyugat 18 17 18
Délnyugat 15 15 13
Északkelet 29 28 24
Délkelet 17 17 17

Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat

Megjegyzés:
Az északnyugati Nielsen-régiót Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas és Veszprém megye alkotja. Északkelet: Borsod-Abaúj Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg. Délkelet: Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok. Délnyugat: Baranya, Somogy, Tolna és Zala.

Kapcsolódó cikkeink