Egy év stabilitás után megint csökkent az általános élelmiszerüzletek száma
Összesen 19 249 általános élelmiszerüzlet működik Magyarországon ez év elején, a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat új cenzusa szerint. Ez 2 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.
A hagyományos, főleg lakóhelyek közelében működő 200 négyzetméteres és kisebb üzletek számaránya az élelmiszer-kiskereskedelmi hálózatban 89 százalék idén, ahogyan tavaly és tavalyelőtt is. Stabil maradt ez a mutató, mivel az 50 négyzetméteres és kisebb boltok száma 3 százalékkal, 10 785-re csökkent, viszont az 51-200 négyzetméteres egységeknél 2 százalékkal nőtt a boltszám, 6 421-re, éves összehasonlításban.
A modern bolttípusok közül a hipermarketek száma eggyel bővült, 168-ra, egyik évről a másikra. A szupermarketek száma 574 után 518 lett. Ezzel egyidőben viszont a diszkontok száma 488-ról 506-ra emelkedett. Közrejátszik a bolthálózat alakulásában, hogy a “Pláza-stop” felfüggesztette a nagy eladóterű üzletek szerves terjeszkedését. Másrészt pedig tavaly néhány Match szupermarketet és Profi diszkontot bezártak, míg zömük fokozatosan került más láncok tulajdonába, ahogyan az a sajtóban is többször megjelent.
Nemzetközi összehasonlításban viszonylag még mindig elaprózott a magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem. Amíg ugyanis nálunk 10 ezer lakosra tizenkilenc üzlet jut, addig például Szlovákiában tizenhét, Csehországban tizenöt, Ausztriában pedig még kevesebb, hét üzlet.
Hazánkban az élelmiszerboltok koncentráltsága szempontjából a régiók közötti különbségek valamelyest csökkentek. Legkoncentráltabb a bolthálózat a Budapestet és Pest megyét magában foglaló Centrumban. A másik véglet: legnagyobb mértékben elaprózott az élelmiszer-kiskereskedelem az északkeleti megyékben.
Az általános élelmiszerüzletek száma, az eladótér nagysága szerinti csoportosításban, Magyarországon, az adott évben január elsején.
Boltméret | 2 000 | 2005 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
2500 nm
felett |
24 | 77 | 123 | 137 | 152 | 166 | 170 | 171 |
401-2500
nm |
657 | 753 | 943 | 1 007 | 1 071 | 1 103 | 1 121 | 1 104 |
201-400
nm |
919 | 879 | 853 | 805 | 801 | 834 | 848 | 768 |
51-200
nm |
5 777 | 6 936 | 6 888 | 6 593 | 6 426 | 6 355 | 6 294 | 6 421 |
50 nm
alatt |
17 859 | 15 310 | 12 533 | 11 393 | 11 451 | 11 111 | 11 111 | 10 785 |
Összesen | 25 236 | 23 955 | 21 340 | 19 935 | 19 901 | 19 569 | 19 544 | 19 249 |
Megjegyzés: A 401-2 500 négyzetméteres csatorna főleg szupermarketeket és diszkontokat foglal magában.
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat
Általános élelmiszerüzletek regionális megoszlása a legutóbbi két év során. A teljes bolthálózat százalékában.
Régió | 2012. január 1. | 2013. január 1. | Részarány az ország
lakosságából |
Centrum
(Bp. és Pest megye) |
21 | 23 | 28 |
Északnyugat | 18 | 17 | 18 |
Délnyugat | 15 | 15 | 13 |
Északkelet | 29 | 28 | 24 |
Délkelet | 17 | 17 | 17 |
Forrás: Nielsen, a fogyasztók médiahasználatáról és vásárlásairól információkat, valamint ismereteket szolgáltató globális vállalat
Megjegyzés:
Az északnyugati Nielsen-régiót Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas és Veszprém megye alkotja. Északkelet: Borsod-Abaúj Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg. Délkelet: Bács-Kiskun, Békés, Csongrád és Jász-Nagykun-Szolnok. Délnyugat: Baranya, Somogy, Tolna és Zala.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >