Egy év alatt öt százalékkal kisebb az élelmiszer-külkereskedelem
2010. január–februárban a külkereskedelmi termékforgalom volumene exportban 17, importban 13 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának szintjét. A külkereskedelmi mérleg aktívuma az év első két hónapjában 178 milliárd forint (664 millió euró) volt, ami 138 milliárd forint (568 millió euró) javulást jelent a 2009. január–februári 40 milliárd forint (96 millió euró) aktívumhoz képest.
2010. január–februárban a forgalom forintban mért árszínvonala az előző év azonos időszakához képest exportban 6,7, importban 7,9 százalékkal csökkent, a cserearány 1,3 százalékkal javult – állapította meg a KSH.
A forint a főbb devizákhoz képest 7 százalékkal erősödött, ezen belül az euróhoz viszonyítva 6,5 százalékkal, a dollárhoz mérten pedig 13 százalékkal. Az élelmiszerek, italok, dohánytermékek volumene mindkét forgalmi irányban 5 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A legnagyobb részarányt képviselő gabona és gabonakészítmények kivitele negyedével, behozatala csaknem harmadával csökkent, elsősorban a kukorica forgalmában jelentkező visszaesésnek köszönhetően. Az élő állat, a hús és húskészítmény, valamint az állati takarmány forgalma viszont mindkét irányban növekedést mutatott.
Az Európai Unió országaival folytatott kereskedelem volumene 2010 első két hónapjában a kivitelben 15, a behozatalt tekintve 11 százalékkal haladta meg a bázisidőszaki szintet, elsősorban a gépek és szállítóeszközök forgalmának jelentősebb élénkülése miatt. A külkereskedelmi mérleg az unió egészével tovább javult. Az aktívum a régi tagállamok esetében 49, az új tagállamok vonatkozásában 18 milliárd forinttal nőtt 2009 első két hónapjához képest.
Az EU-n kívüli országokba irányuló export volumene főként az ázsiai gépkivitel jelentős megugrása következtében 27 százalékkal, az importé 15 százalékkal haladta meg az elmúlt évi alacsony bázisszintet. Külkereskedelmi forgalmunk hiánya 250 milliárd forint volt, 72 milliárd forinttal kevesebb, mint tavaly.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >