Egy év alatt ezer kis élelmiszerbolt tűnt el
Összesen 17 729 általános élelmiszerüzlet működött Magyarországon idén év elején. Ez azt jelenti, hogy 5 százalékkal kevesebb bolt várta vevőit az egy évvel korábbi 18 679-hez képest. A csökkenés mértéke valamivel nagyobb, mint a legutóbbi évek során. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat legutóbbi cenzusa.
Ha a trendeket nézzük, akkor a 200 négyzetméternél nagyobb eladóterű élelmiszerüzletek hálózata mindegyik csatornában bővült. Számuk így alakult január legelején: 2500 négyzetméternél nagyobb 172 (+1 az előző évhez viszonyítva); 401-2 500 négyzetméteres 1 071 (+29); 201-400 négyzetméteres üzlet 847 (+17).
Csak a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltok mezőnye ritkult. Idén január elején az 51-200 négyzetméteres csatornában 5 910 működött belőlük (- 516 az előző évhez képest), míg az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek száma 9 728 (- 482).
Regionálisan erősen különbözik a teljes bolthálózat csökkenésének mértéke. Az északnyugati megyék által alkotott régióban 10, a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrumban pedig 9 százalékkal kevesebb élelmiszerüzletet regisztráltak egyik évről a másikra. Délnyugaton is átlag feletti, 6 százalék a csökkenés mértéke. Délkeleten csak mínusz 3 százalékot regisztráltak, míg északkeleten változatlan maradt a boltszám.
Eléggé elaprózott a bolthálózatunk; nálunk ugyanis 10 ezer lakosra tizenkilenc élelmiszerbolt jut, de például Ausztriában hét, Németországban pedig öt.
Magyarországon az általános élelmiszerüzletek száma, az eladótér négyzetméterben mért nagysága szerinti csoportosításban, adott év január elsején.
Üzlettípus | 2000 | 2013 | 2014 |
Élelmiszer 2500+ | 24 | 171 | 172 |
Élelmiszer 401-2500 | 657 | 1 042 | 1 071 |
Élelmiszer 201-400 | 919 | 830 | 847 |
Élelmiszer 51-200 | 5 777 | 6 426 | 5 910 |
Élelmiszer 0-50 | 17 859 | 10 210 | 9 728 |
Totál | 25 236 | 18 679 | 17 729 |
Megjegyzés: A 401-2 500 négyzetméteres csatorna főleg szupermarketeket és diszkontokat foglal magában.
(Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat)
Kapcsolódó cikkeink
Megtartotta közgyűlését az Országos Kereskedelmi Szövetség
Az Országos Kereskedelmi Szövetség éves közgyűlésén megerősítette egyes régi, illetve…
Tovább olvasom >Kik nyertek és kik buktak 2024-ben? – Látványos eredménykülönbségek az élelmiszer-kiskereskedelemben
A 2024-es üzleti év mérlege az élelmiszer-kiskereskedelmi szektorban látványosan kettévált:…
Tovább olvasom >„Ha ez így folytatódik, eltűnnek az akciók” – interjú Pálinkás Zsolttal, a Tesco Magyarország vezérigazgatójával
2025 tavaszán a hazai élelmiszer-kiskereskedelem egyik legfontosabb szereplőjét, a Tescót…
Tovább olvasom >További cikkeink
Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Kiszámíthatatlan szezont hozott 2025 a csonthéjas gyümölcsök piacán
Ellentétes tendenciák jellemzik a 2025-ös csonthéjas gyümölcsszezont világszerte: miközben egyes…
Tovább olvasom >Hódít a #MatchaTok: a japán zöldtea por lett a közösségi média új kedvence
A TikTokon elindult #MatchaTok trend szélsebesen meghódította a világot: a…
Tovább olvasom >