Egy év alatt ezer kis élelmiszerbolt tűnt el
Összesen 17 729 általános élelmiszerüzlet működött Magyarországon idén év elején. Ez azt jelenti, hogy 5 százalékkal kevesebb bolt várta vevőit az egy évvel korábbi 18 679-hez képest. A csökkenés mértéke valamivel nagyobb, mint a legutóbbi évek során. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat legutóbbi cenzusa.
Ha a trendeket nézzük, akkor a 200 négyzetméternél nagyobb eladóterű élelmiszerüzletek hálózata mindegyik csatornában bővült. Számuk így alakult január legelején: 2500 négyzetméternél nagyobb 172 (+1 az előző évhez viszonyítva); 401-2 500 négyzetméteres 1 071 (+29); 201-400 négyzetméteres üzlet 847 (+17).
Csak a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb boltok mezőnye ritkult. Idén január elején az 51-200 négyzetméteres csatornában 5 910 működött belőlük (- 516 az előző évhez képest), míg az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek száma 9 728 (- 482).
Regionálisan erősen különbözik a teljes bolthálózat csökkenésének mértéke. Az északnyugati megyék által alkotott régióban 10, a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrumban pedig 9 százalékkal kevesebb élelmiszerüzletet regisztráltak egyik évről a másikra. Délnyugaton is átlag feletti, 6 százalék a csökkenés mértéke. Délkeleten csak mínusz 3 százalékot regisztráltak, míg északkeleten változatlan maradt a boltszám.
Eléggé elaprózott a bolthálózatunk; nálunk ugyanis 10 ezer lakosra tizenkilenc élelmiszerbolt jut, de például Ausztriában hét, Németországban pedig öt.
Magyarországon az általános élelmiszerüzletek száma, az eladótér négyzetméterben mért nagysága szerinti csoportosításban, adott év január elsején.
Üzlettípus | 2000 | 2013 | 2014 |
Élelmiszer 2500+ | 24 | 171 | 172 |
Élelmiszer 401-2500 | 657 | 1 042 | 1 071 |
Élelmiszer 201-400 | 919 | 830 | 847 |
Élelmiszer 51-200 | 5 777 | 6 426 | 5 910 |
Élelmiszer 0-50 | 17 859 | 10 210 | 9 728 |
Totál | 25 236 | 18 679 | 17 729 |
Megjegyzés: A 401-2 500 négyzetméteres csatorna főleg szupermarketeket és diszkontokat foglal magában.
(Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat)
Kapcsolódó cikkeink
Indul a Costa Art & Craft pályázat!
Egy jó kávé csodákra képes – felfrissít, inspirál, energiát ad.…
Tovább olvasom >KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 4,2, az előző hónaphoz képest 2,0 százalékkal emelkedett
Márciusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 3,6…
Tovább olvasom >KSH: februárban a kiskereskedelmi forgalom 1,1 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva
Februárban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,6,…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >A Magyar Marketing Szövetség a szakma utánpótlásáért
A Magyar Marketing Szövetség aktívan tesz a szakma jövőjéért, ezért…
Tovább olvasom >