Egy év alatt 300 élelmiszerüzlet zárt be
Háromszázzal kevesebb élelmiszerüzlet van jelenleg Magyarországon, mint egy évvel ezelőtt. Legnagyobb mértékben a hipermarketek és diszkontok száma növekedett, és van olyan város is, ahol 40-50 kisbolttól próbálnak megszabadulni.
Az általános élelmiszerüzletek száma 2 százalékkal, azaz 332 üzlettel csökkent tavaly, az előző évhez képest. Így 19 569 boltban árusítottak élelmiszert múlt év végén Magyarországon.
Mint arról a Pénzcentrum.hu beszámolt, Jean-Paul Filliat, az Auchan Magyarország Kft. korábbi vezérigazgatója márciusban elmondta, idén biztosan nem nyílik új Auchan-áruház Magyarországon, ennek okaként a recessziót és a válságadók bevezetését nevezte meg.
A vezérigazgató példaként elmondta, 2 év alatt befizetett válságadóból egy 9 ezer négyzetméteres áruházat lehetne nyitni. A legújabb áruház nyitása a jelenlegi tervek szerint 2012-re várható.
A Nielsen piackutató vállalat összegzése szerint zömmel a legkisebb, 50 négyzetméteres és az alatti boltokból regisztráltak kevesebbet. Számuk most 11 111, ami egyben azt is jelenti, hogy a magyarországi élelmiszerkereskedelem eléggé elaprózott, nemzetközi összehasonlításban.
„Legnagyobb mértékben a hipermarketek és diszkontok száma növekedett egyik évről a másikra; előbbiekből 165, utóbbiakból 467 versenyez a vásárlók kegyeiért. De gyarapodott a szupermarketek mezőnye is 581-re, valamint a 201-400 négyzetméteres üzleteké is, 834-re” – mondta Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója.
Az országban nem mindenütt csökkent a boltok száma. Mínuszt csak két régióban regisztrált a Nielsen: a Budapestet és Pest megyét magában foglaló középső régióban, továbbá az északkeleti megyékben 3-3 százalékkal működik kevesebb élelmiszerüzlet, éves összehasonlításban. A többi régióban nagyjából változatlan maradt az üzletszám.
A láncok nagy élelmiszerüzleteinek terjedésével hazánkban az eladótér mindegyik régióban emelkedett tavaly; átlagosan 4 százalékkal, ahogyan tavalyelőtt is. Így az általános élelmiszer-üzletek összes eladótere elérte 2010 végén a 3,17 millió négyzetmétert.
Amíg a nagyobb egységek terjedésével a bolthálózat tovább koncentrálódott, addig a 200 négyzetméteres és kisebb, hagyományos üzletek piaci részesedése nem csökkent, éves összehasonlításban. A Nielsen által mért 90 élelmiszer kategória kiskereskedelmi eladásából ugyanúgy 27 százalékos piaci részesedést értek el múlt évben, mint tavalyelőtt, értéket tekintve.
„Forgalom szempontjából a hagyományos üzletek piaci pozíciója azért maradt stabil, mert a recesszió nyomán a fogyasztók gyakrabban mennek boltba, mint korábban, viszont alkalmanként kevesebbet vásárolnak. Különösen nőtt a gyakoriság a lakóhelyükhöz közeli hagyományos kis boltok, szupermarketek, pékségek és piacok esetében” – tette hozzá Szalókyné Tóth Judit.
Visszafogott becslések szerint is legalább 40-50 kisbolttól próbálnak megszabadulni az ingatlantulajdonosok Kaposváron és környékén.
A sonline.hu beszámolója szerint tavaszra látványosan megszaporodott az eladó üzletek száma, egyes előrejelzések szerint a tavasz végéig újabb tucatnyi kisforgalmú boltra kerülhet lakat. A havi 50-100 ezer forintnyi elmaradt bevétel miatt pedig az ingatlan-tulajdonosok is kétségbeestek. Bérlő híján csak ráfizetnek az üresen álló építményre.
A hetvenezres somogyi városban főként élelmiszer, de ruházati és elektronikai cikkeket forgalmazó kereskedések is új üzemeltetőt, tulajdonost keresnek. Ingatlanközvetítők szerint megfigyelhető, hogy az ingatlan-tulajdonos először bérbe akarja adni az üzletet és csak később, a fizetőképes kereslet híján igyekszik megválni tulajdonától.
Fodor Attila, a CBA-szóvivője elmondta: a válság kirobbanása óta országosan csaknem 200 olyan bolt zárt be, amelyik előtte a franchise-rendszer tagja volt. Különösen a kis alapterületű, 100-200 négyzetméteres üzletek bérlői, üzemeltetői kerültek nehéz helyzetbe. A forgalom sok helyütt alacsony, a kereskedők januári, februári bevétele gyakran jóval gyengébb a reméltnél. Ilyen viszonyok közepette egészen bizonyos, hogy újabb bezárások következnek – írja a penzcentrum.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >