Egészségtelen ételek reklámjai gyerekeknek

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 02. 19. 11:27

Ausztrál kutatók felfedezték, hogy a húsz legnépszerűbb gyermekműsorhoz kapcsolódóan 18-szor annyi egészségtelen ételt reklámoznak, mint a sikeres felnőtt programok alatt – idézte a Sydney Egyetem által közzétett kutatási eredményeket az almamag.hu. – Arra is rájöttek, hogy kétszer olyan gyakran szerepelnek ezekben a hirdetésekben rajzfilmfigurák vagy híres emberek.

Egeszsegtelen etelek reklamjai gyerekeknek

A Sydney Egyetem kutatói felfedezték, hogy a húsz legnépszerűbb gyermekműsorhoz kapcsolódóan 18-szor annyi egészségtelen ételt reklámoznak, mint a sikeres felnőtt programok alatt. Arra is rájöttek, hogy kétszer olyan gyakran szerepelnek ezekben a hirdetésekben rajzfilmfigurák vagy híres emberek.
Ez volt az első kutatás, mely az ausztrál gyermekközönséget megcélzó, meggyőző marketingtechnikákat használó reklámokat vizsgálta. 2006-ban és 2007-ben egy-egy héten keresztül vizsgálták a Sydney három kereskedelmi adóján futó 20 201 reklámot. Felmérték az ételreklámok mennyiségét és a reklámozás módszerét abban az időszakban, amikor a gyermekek a legtöbbet néznek tévét, illetve a legnépszerűbb gyermekműsorok futnak. A vizsgálatot a Sydney Egyetem tudósai vezették az NSW Túlsúly- és Elhízás-központjában, s eredményeit nemrégiben publikálták a Health Promotion International internetes kiadványában. „A meggyőző marketingtechnikát főként az egészségtelen ételek reklámozására használják, óránként legalább három hasonló kerül a képernyőre. A legnépszerűbb gyermekműsorok alatt kínálják a termékeket.” – mondta az egyik kutató, Lesley King. „A csokoládét, süteményeket, gyorséttermeket és magas cukortartalmú reggelizőpelyheket kínáló hirdetések töltik ki a reklámidő legnagyobb részét.”
King elmondta, hogy habár a meggyőző marketingtechnika használata egyértelműen a gyermekek figyelmének felkeltését célozza, az Ausztrál Kommunikációs és Médiahatóság által nemrégiben kiadott gyermektelevíziózási előírások nem csökkentik hatékonyan ezt a jelenséget. „Az előírások csak bizonyos kategóriákba sorolt műsorok esetében korlátozzák a rajzfilmfigurák, illetve a hírességek szereplését, de a legtöbb gyerek nem ezeket az adásokat nézi. Abban az időszakban kellene korlátozni a meggyőző marketingtechnikák alkalmazását, amikor a gyermekek valóban a képernyő előtt ülnek: akár este 9-ig, 10-ig is. A kereskedelmi csatornákon futó, gyermekek körében népszerű műsorokat nem fedik le az előírások.”

Kapcsolódó cikkeink