Egészséges táplálkozás, elérhető közelségben
Folyamatosan bővül Magyarországon a funkcionális termékek piaca, a gyártók sorra építik be kínálatukba a mentes, illetve a valamivel dúsított élelmiszereket. Míg néhány évvel ezelőtt még nehezen elérhető és az átlagfogyasztó számára drága volt ez a kategória, mára számos értékesítési csatornában megtalálhatóak a speciális összetevőket tartalmazó termékek, és a vállalatok szándékának megfelelően mindenki megtalálhatja a pénztárcája lehetőségeihez alkalmazkodó árucikkeket.
A Nestlé Hungária Kft. szakemberei a gabonatermékek piacára nyújtanak betekintést, amelyről megtudjuk: 2019 augusztusáig mind volumenben, mind pedig értékben pozitívan alakultak az értékesítési számok a kategória és a Nestlé viszonylatában is.
– Az egyes alkategóriák eltérő módon járultak hozzá ehhez a teljesítményhez. A gabonapelyhek piaca jelentős növekedést realizált nyolc hónap elteltével, de pozitívak a számok a müzli alkategóriában is. Idén a szeletes termékek azok, amelyek lefelé húzzák a kategória számait, elsősorban a saját márkás termékek visszaesésének köszönhetően. A legnagyobb százalékos növekedés továbbra is az instant zabkása szegmensben realizálódik, amelyben az elmúlt időszakban rengeteg innováció jelent meg, ami azt mutatja, hogy a fogyasztók szívesen próbálnak ki újdonságokat – avat be Czepanecz Tamás.
A vállalat márkamenedzsere az értékesítési csatornákról szót ejtve megállapítja, hogy a legtöbb FMCG-kategóriához hasonlóan a diszkontok súlya itt is tovább nőtt, de még mindig jelentős a hipermarketek szerepe, habár az elmúlt 3 évben folyamatosan csökken a fontosságuk. Ugyanez jellemző a szupermarketekre és a hazai láncos csatornára is. A diszkontok mellett a drogériák tudták növelni a szerepüket, elsősorban a müzli és a szeletes alkategóriában elért eredményeik által.
– A funkcionális élelmiszer termékkategória népszerűsége az iparágban töretlen az elmúlt időszakban. A fogyasztók egyre nyitottabbak a „mentes” termékekre, emellett előszeretettel vásárolják a dúsított, például hozzáadott vitaminokat, növényi hatóanyagokat tartalmazó élelmiszereket is – veszi át a szót Schuster Roland, a Scitec Magyarország Kft. senior brand managere. – Az általunk forgalmazott termékek többségével jelen vagyunk ebben a kategóriában, hiszen legtöbbjük magas fehérjével dúsított. Szigorúan véve, funkcionális élelmiszerként említhetjük a könnyen elkészíthető, magas fehérje- és rosttartalmú, hozzáadott cukrot nem tartalmazó palacsinta-, brownie- és muffinport.
Fontos a fogyasztóknak a megbízhatóság
A Coca-Cola HBC Magyarország is aktív szereplője a funkcionális termékek piacának, sportitalai és növényi alapú italai egyaránt népszerűek a fogyasztók körében.
– Mindkét kategória jelentős növekedésen ment keresztül az elmúlt évben. A növényi alapú italok 15%-kal, a sportitalok 14%-kal teljesítettek jobban országosan, ha az értékbeni eladást nézzük. Az előbbi kategóriába tavaly léptünk be az AdeZ termékcsaláddal, és jóval a piac felett teljesítünk, míg a Powerade sportitalunk esetén a versenytársakkal együtt növekszünk – tudjuk meg Palkó Andrástól, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetőjétől.
Mint mondja, tekintve, hogy a funkcionális termékek magasabb árkategóriába esnek, így főleg az „on-the-go” (menet közbeni) fogyasztás jellemző a vásárlók körében. Ezek a termékek kiemelten jól fogynak például az áruházi foodcourtokban, pékségekben és konditermekben. Más élelmiszerekhez képest a specialitásokkal foglalkozó delikáteszek és a drogériák is nagy súlyt képviselnek.
Palkó András szerint a funkcionális termékek vásárlói többnyire nem ár alapján döntenek, hanem elsősorban a minőség a meghatározó a választásukban. Egészségtudatosak, ismerik és értik az összetevőket, valamint tisztában vannak azzal, hogy pontosan mit keresnek egy-egy termékben, vagy esetleg mit utasítanak el benne. Mindezért hajlandóak megfizetni a prémium árat.
– A fogyasztóink szeretik az újdonságokat és nyitottak is rájuk. A sportitalok kategóriáján belül az idei újdonságunk, a citromízű Powerade Zero Lemon határozottan elnyerte a fogyasztóink tetszését. Az AdeZ portfólión belül a mandula és a kókusz a legkedveltebb alapízek, ugyanakkor a 250 ml-es portfólió is izgalmas újdonság a fogyasztóknak. Ebben a kategóriában kevés márka rendelkezik széles disztribúcióval, ezért a vásárlók ahhoz a termékhez lojálisak, amelyik a legbiztosabban elérhető. Nagyon fontosak számukra a promóciók és a magas árkedvezmények – teszi hozzá a marketing-üzemeltetési vezető.
A Cerbona Élelmiszergyártó Kft. értékesítési vezetője szintén a funkcionális termékek piacának növekedéséről számol be, kiemelve, hogy a kategória legjelentősebb képviselője a gluténmentes termékcsaládjuk, mely egyben laktózmentes is. Évről évre dinamikusan nő a forgalma.
– Van olyan gluténmentes müzliszeletünk, amely több mint 3 éve van a piacon, de töretlen a sikere, és még mindig 30% felett volt a növekedése 2019 első félévében 2018 első félévéhez viszonyítva. 2019-ben kerültek a polcokra a Cerbona gluténmentes müzlijei és gabonapelyhei, amelyek szintén jól teljesítenek. A gluténmentes termékekhez hasonlóan kifejezetten funkcionális élelmiszernek számítanak a Cerbona Sport müzliszeletek, amelyekkel a Cerbona a sporttevékenységet végzők fokozott energia-, fehérje- és ásványianyag-igényét elégítik ki. A Sport müzliszelet eladásaink azt mutatják, van igény a klasszikus protein szeletek mellett a fehérjét tartalmazó müzliszeletekre is – jelzi Mészáros Balázs.
Ugyancsak a funkcionalitással összefüggő tendenciaként említi, hogy egyre több vásárló keresi a csökkentett cukortartalmú termékeket. Éppen ezért 2017 óta folyamatos fejlesztés folyik a Cerbonánál, mely kapcsán több müzliszelet és müzli cukortartalmát is jelentősen mérsékelték, főként természetes módszerekkel.
– Az egészségtudatosabb vásárlók általában hajlandóak többet fizetni az ilyen termékekért, de esetükben is fontos, hogy a funkcionális élelmiszerek ne kerüljenek sokkal többe a hagyományos változatoknál, ezért különösen figyelünk a megfelelő ár-érték arány kialakítására. Kutatások és az új termékbevezetéseink is azt igazolják, hogy nyitottak a vásárlók az újdonságokra. 2017-ben még csak 4 termékből állt a gluténmentes termékcsaládunk, ma 10 terméket tudhat magáénak. Ugyanakkor azt látjuk, hogy lojálisak a vásárlóink, ezt igazolják a növekvő eladásaink is. Nagyon fontos számukra az állandó megbízható minőség és a megfelelő íz, amire mi különös figyelmet fordítunk – emeli ki a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. értékesítési vezetője.
Az árérzékeny vásárlókra is gondolni kell
Hampuk Zsolt, az Update Lowcarb Zrt. ügyvezetője is úgy látja, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, megválogatják, mit esznek, mit vesznek. Az egészséges életmód hívószóvá vált, aminek eredményeként sokan belevágnak a tudatosabb életvitelbe.
– A kutatásokból kitűnik, hogy sok fogyasztó (annak ellenére, hogy orvosilag nem indokolt) felül a laktózmentes, gluténmentes divathullámnak. Mi elsősorban a saját franchisehálózatunkra fókuszálunk, egyre több üzletünk újul meg, alakul át bisztróvá, hogy bővített kínálattal szolgálja ki a vásárlóit. A korábbi évekhez hasonlóan most is azt tapasztaljuk, hogy a prémium termékekért hajlandóak a vásárlók prémium árat fizetni. Emellett fontosnak tartjuk, hogy a termékválasztékunkban az árérzékeny vásárlók is találjanak kedvükre való árukat.
Vannak állandó, trónról letaszíthatatlan termékeink, azonban a fogyasztóink szeretik kipróbálni az újdonságokat is. Az új Norbi Update KETO család rögtön népszerű lett vásárlóink körében – mondja Hampuk Zsolt.
A Detki Keksz Kft.-nél azt tapasztalják, a vásárlók továbbra is keresik a funkcionális kekszeket, így ezek forgalma folyamatosan nő. Elsősorban a cukor- és gluténmentes kekszek iránti kereslet növekedése figyelhető meg mind mennyiségben, mind értékben.
– Cukormentes kekszeink, köztük a hagyományos Édes, valamint az új Cookies kekszcsalád értékesítése is folyamatosan nő, valamint a kemencében sült, így jóval alacsonyabb zsírtartalmú és gluténmentes KexChips is egyre népszerűbb a fogyasztók körében – mutat rá Révfalvi Andrea. – Elsősorban a hipermarketekben és a szupermarketekben jelentős a kategória növekedése, ami nem véletlen, hiszen ezen üzletek kínálják a legszélesebb választékot, sőt, már kifejezetten funkcionálistermék-polcrészek is a vevők rendelkezésére állnak.
A marketing manager szerint a funkcionális termékek célcsoportja nagyon különböző: az idősebb korosztály tudatosabb képviselői vagy a cukorbetegek kifejezetten szigorú egészségügyi megfontolásból választják a cukormentes termékeiket. Úgy érzékelik, hogy ez a réteg kifejezetten árérzékeny. Ezzel szemben az aktív életmódot élő, az egészséges termékeket inkább megelőzésként, életformaként tudatosan fogyasztó réteg már jóval kevésbé fókuszál az árra, számukra a minőség és a megbízhatóság az elsődleges szempont a termékek kiválasztásánál.
– Mivel fogyasztóink is különbözőek, ezért Detki kekszekből is több árszegmensben kínálunk az egészségre pozitív hatással bíró alternatívát az elérhető árú háztartási keksztől a gabonás és zabtermékeken át a biokekszig – tájékoztat Révfalvi Andrea.
Újabb és újabb bevezetések
A Scitec Magyarország Kft. legnépszerűbb termékei főként az előrecsomagolt, fehérjével dúsított snack termékek, kész desszertek, melyek útközben bárhol fogyaszthatók, kisebb étkezésként. Ezek között rendkívül széles lehetőség mutatkozik, proteinszeletek, müzlik, jerky, energia/gyümölcsszeletek körében.
– Portfóliónkban, a Scitec GYM almárkában nemrég jelentünk meg számos, sportolók igényeire szabott snack termékekkel, köztük egyik kedvencünk, a vegán fehérjével, magnéziummal, szuperélelmiszerekkel dúsított, cukormentes müzliszelet. A közeljövőben várható ennek a kategóriának a további terjedése, és mi is dolgozunk izgalmas újításokon ezen a területen – vázolja Schuster Roland, senior brand manager.
A Nestlé portfólió legkedveltebb termékei a gyerek gabonapelyhek közül kerülnek ki: a Cini Minis és Nesquik gabonagolyó mellett a csokis Chocapic a kedvenc.
– A hagyományos termékeken túl folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket, amelyekkel válaszolni tudunk a felmerülő új fogyasztói igényekre, ezért 2020-ra is tervezünk újdonságokkal megjelenni a piacon – tudjuk meg Czepanecz Tamás, márkamenedzsertől.
– A sportitaloknál a Powerade egy régi versenyző, amely országos szinten piacvezető. Ebben a portfólióban az idei innovációnk a citromos zero variáns, amely elvárások felett teljesít. Emellett természetesen továbbra is elérhető a hozzáadott cukrot tartalmazó vérnarancs és vegyesgyümölcs-ízesítésű sportitalunk is. Az AdeZ termékcsaládot tavaly vezettük be, amivel mára már egyre nagyobb piacrészt érünk el. A termékek kis kiszerelésben (250 ml) gyümölcsös verziókban érhetők el, míg a nagyobb kiszerelés (800 ml) – amely a volumen 80%-át adja – natúr ízekben kapható – ismerteti a Coca-Cola HBC Magyarország kínálatát Palkó András.
Örök favoritok és sikeres újdonságok
Az Update Lowcarb Zrt.-nek továbbra is a péksüteményei a legkeresettebbek. Karácsonyra ismét sok szezonális termékkel készülnek, amelyek között elmaradhatatlanok az évek óta nagyon népszerű King bejglik.
A Cerbona Élelmiszergyártó Kft. favorit terméke a csokis-meggyes és a magvas gluténmentes müzliszelet, olyannyira, hogy ma már ezek a legjobb forgalmú Cerbona müzliszeletek.
– A Cerbona számára különösen fontos, hogy minden kategóriában nyújtson gluténmentes alternatívát, legújabb termékünk, a gluténmentes zabszelet nemrégiben került a polcokra. A gluténmentes termékek gyártása nagyon nagy odafigyelést kíván, hisz nemcsak összetevőiben különbözik a hagyományos termékektől, hanem gyártástechnológiában is. Éppen ezért a Cerbona a látványosan növekedő eladások hatására az elmúlt években egy új gluténmentes gyártócsarnokot épített, amelyben egy teljesen új gluténmentes szeletsort és egy müzlicsomagoló gépet helyezett üzembe, ami lehetőséget nyújt a termelés növelésére és a további kínálatbővítésre is – avat be Mészáros Balázs értékesítési vezető.
A Detki cukormentes kekszei már régóta népszerűek. A kifejezetten cukorbetegek, diétázók számára készült omlós kekszeik receptúráját az idei évre átalakították, és új, Cukormentes Édes néven, megújult csomagolásban, még finomabb ízben és omlósabb állagban vezették be év elején újra a piacra. Az első fogyasztói visszajelzések nagyon pozitívak.
– Ugyancsak újdonság és máris igen keresett a cukormentes Cookies kekszcsaládunk, amely kétféle, csokidarabos és kakaós ízben nyújt édes élvezetet a cukrot kerülők számára is.
Legjelentősebb termékünk a szinte minden magyar otthonban megtalálható háztartási keksz. Ebből az alapélelmiszernek számító kekszből is kínálunk már régóta a gyermekek számára kalciummal dúsított változatot, míg a cukorbetegeknek, diétázóknak az édesítőszerrel készült cukormentes változatot, vagy a búzakorpával és búzacsírával készült szintén cukormentes Cukor Stop kekszünket ajánljuk. Óvodás és kisiskolás gyermekeknek ajánljuk a vitaminozott és/vagy különféle ásványi anyagok hozzáadásával készült Lurkó kekszcsaládot, amelynek teljes kiőrlésű tagja is van, az idei év őszétől pedig megújult csomagolásban és új, almás ízben is kapható. A Detki Bio Babakeksszel már a legkisebbek számára is egészséges nasialternatívát kínálunk – részletezi Révfalvi Andrea.
A 2011-ben debütált Zabálom termékcsalád bevezetésének célja is az egészséges, tudatosabb táplálkozás népszerűsítése volt, a zabpelyhes kekszeik népszerűsége azóta is töretlen, sőt az idei év végétől már aprított formában is kínálják, így az egészségesebb nassokra vágyók már még könnyebben elkészíthetik a süteményeiket, vagy dúsíthatják vele joghurtjukat, müzlijüket.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Agóra-Vízió: A Magyar Termékek iránt a jövőben sem csökken majd a kereslet
Rendkívül sikeres 10. jubileumi konferenciát tartott a Magyar Termék Nonprofit Kft.…
Tovább olvasom >Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >Menteshelyek ez évi kedvenc helyei
Idén harmadik alkalommal került meghirdetésre a Menteshelyek kedvenc helyei verseny. Egyre…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >