Egészség és szupererő a palackban

Szerző: Budai Klára Dátum: 2024. 09. 10. 10:53

Az utóbbi években az egyik legdinamikusabban növekvő szegmens a funkcionális italok piaca. Ezek az italok nem csupán a szomjúság oltására szolgálnak, hanem különféle egészségügyi előnyöket is ígérnek, mint például az immunrendszer erősítése, az energiaszint növelése vagy éppen a stressz csökkentése. A kategória magába foglalja a sportitalokat, az energiaitalokat, a vitaminokkal dúsított vizeket, valamint a különféle gyógynövényekkel és adaptogénekkel gazdagított szomjoltókat.

A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.

A Coca-Cola HBC Magyarországnál azt tapasztalják, hogy évről évre fokozódó hangsúllyal kerül fókuszba az egészségmegőrzés és a kiegyensúlyozott életmód megteremtése a hazai fogyasztók életében, így nő az érdeklődés a hozzáadott vitaminokkal, funkcionalitással rendelkező termék iránt.

– Ez a trend egyre inkább meghatározza a funkcionális italok piacát és az ott jelentkező fogyasztói igényeket is – avat be Sárközi Tamás, megbízott marketingigazgató.

Az NIQ adataira hivatkozva elmondja, hogy értékesített volumen tekintetében az elmúlt 1-2 éves időszakban a sportitalok kategóriája tudott az alkoholmentes kategóriákon belül a legdinamikusabban fejlődni. Idén az év első 5 hónapjában a piac 36%-os volumennövekedést mutat az előző év hasonló időszakához képest.

Támasz a sporthoz

Sárközi Tamás
megbízott
marketingigazgató
Coca-Cola HBC
Magyarország

A Coca-Cola HBC Magyarország a Power­ade márkával van jelen a funkcionális italok piacán öt variánssal: Powerade Mountain Blast, Powerade Mountain Blast Zero, Powerade Golden Mango, Powerade Lemon, és Powerade Blood Orange. Négy klasszikus cukortartalmú, egy pedig zéró változatban kapható.

– A sporttudósokkal közösen kifejlesztett Powerade egy szénsavmentes izotóniás sportital, amely szénhidrátokat és nátriumot tartalmaz, hogy pótolja az intenzív edzés során az izzadsággal elveszített folyadékot – jelzi Sárközi Tamás.

A tavalyi év innovációja a Mountain Blast íz zéró változatának bevezetése, amelyet mind a piac, mind a fogyasztók örömmel és nyitottan fogadtak. A B6-vitaminnal dúsított, édesítőszereket tartalmazó terméküknek köszönhetően így azok számára is tudnak megoldást nyújtani, akik az eredeti íz cukormentes verzióját keresik.

– A 2024-es évben is hoztunk újdonságot a fogyasztók számára a Powerade Golden Mango sportitalunkkal. Különlegessége, hogy a 2024-es párizsi olimpiai játékok ihlették hiszen a Powerade márka az esemény hivatalos szponzora. A Powerade Golden Mango terméket olimpikonoknak, sportolóknak, vagy akár a mindennapi hidratációt célzó fogyasztóknak szánjuk. Elektrolitokkal és B6-vitaminnal teli izotóniás sportital, amely energetizálja az izmokat és pótolja a sportolás vagy a mindennapi tevékenységek közben elvesztett sókat a szervezetben – vázolja a megbízott marketingigazgató.

Kedvező ár, magas minőség

Vecsei Márton SWISS

Vecsei Márton
soft drink márkákért
felelős vezető
HELL ENERGY

Vecsei Márton, a HELL ENERGY Magyarország Kft. soft drink márkákért felelős vezetője kifejti, hogy jelen helyzetben a márkák számára kihívást jelenthet a jó árpozíció megtalálása. A DRS-rendszer bevezetésével olyan helyzet állt elő, amihez mindenkinek nehéz alkalmazkodni.

Az árak folyamatos növekedése miatt a fogyasztók fokozottan keresik azokat a lehetőségeket, amikor az ár-érték arány a legjobban érvényesül. Erre az igényre tökéletesen reflektál a SWISS Laboratory termékcsalád, hiszen a megfizethető ár és a magas minőség különös jelentőséggel bír a márka szemléletében.

– A tudatos életmód egyre fontosabbá, hangsúlyosabbá válik, ami kedvez a piacnak. A fogyasztók keresik azokat az opciókat, amelyekkel egyszerűen támogathatják a napi vitaminbevitelüket. A SWISS Laboratory üdítőitalok hozzáadott vitaminokkal, tartósítószer- és aszpartámmentes receptúrával, minőségi alapanyagokból készülnek, így tökéletes választás a vitaminraktárunk szinten tartásához – közli Vecsei Márton.

A SWISS Laboratory portfólióban szerepelnek szénsavas és szénsavmentes termékek, amelyek mindegyikében megtalálhatók hozzáadott vitaminok és svájci gyógynövények egyaránt. Különböző frissítő ízek közül választhatnak a fogyasztók.

– Folyamatosan keressük az újdonságokat és a piacban rejlő potenciálokat. 2024 februárjától a legújabb SWISS Laboratory termék is megtalálható a boltok polcain, a SWISS Sour Cherry ZERO. Különlegessége a népszerű meggyíze, cukor- és tartósítószer-mentes formulája, illetve a hihetetlenül magas, 3250 ml kollagéntartalma – ismerteti a soft drink márkákért felelős vezető.

Az elmúlt 1-2 éves időszakban a sportitalok kategóriája tudott az alkoholmentes kategóriákon belül a legdinamikusabban fejlődni

Fokozódó igények

A funkcionális italok kategóriájában a fogyasztók preferenciáját továbbra is a márka, az íz és a termékelőny határozza meg. Jellemzően szénsavmentes formában vannak jelen a kínálatban, és a kategória szempontjából az olyan klasszikus kiskereskedelemtől eltérő fogalmazási csatornák szerepe is meghatározó, mint a sportáruházak és az edzőtermek.

A tudatos életmód fenntartásának fontossága itt is megjelenik fogyasztói igényként: a kevésbé intenzív edzésekhez nem feltétlenül van szükség szénhidrátra, de a folyadékpótlás mindig fontos.

A kategória termékeit a kedvelt ízek mellett a magas minőségű beltartalom jellemzi. Fogyasztói a szomjoltáson túl valami többre vágynak, ezért olyan megoldást kell biztosítani számukra, melyek kielégítik a plusz igényeket. De nemcsak az aktív életet élőknek lehet remek választás, hiszen a vitaminbevitel fontos mindenki számára.

Kaszás Attila, a Viwa product Europa Kft. ügyvezetője szerint egyre többen keresik a komplexebb variációkat, idén például nagyon népszerűek a kollagént tartalmazó verziók.

Kollagénnel dúsítva

Kaszás Attila
ügyvezető
Viwa product Europa

A Viwa product Europa Kft. az idei évben vezette be új, palackonként 3000 mg prémium kollagént tartalmazó vitaminvizét, a Viwa Body Pro-t.

– Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen termékeinket az évek folyamán megismerték és megszerették a fogyasztók, tudják, hogy kiemelkedő minőséget jelent a Viwa márkanév, és a nemrég bevezetett kollagénes Viwa Body Pro is rögtön a vásárlók kedvence lett – informálja lapunkat Kaszás Attila.

A Viwa vitaminvizek és vitaminteák rendkívül magas vitamin- és ásványianyag-tartalommal, változatos ízekben érhetők el, amelyek közül mindenki könnyedén megtalálhatja a kedvére valót.

– Termékeinkhez minden esetben prémium minőségű összetevőket használunk, például a vitaminteák organikus tea hozzáadásával készülnek – teszi hozzá az ügyvezető.

Mindenkinek, minden alkalomra

Maspex Olympos Kft. Apenta+ 750 ml-es, szénsavmentes funkcionális italai különféle vitaminokat, ásványi anyagokat és növényi kivonatokat tartalmaznak.

Peres Patrícia
brand manager
Maspex Olympos

– Ebben a kategóriában a legkedveltebb a Collagen italunk, mely 3000 mg kollagént tartalmaz. Az epres íz töretlen sikere azt mutatta, hogy érdemes bővítenünk a választékot, így 2024 februárjától már őszibarackos ízben is elérhető, ami ugyancsak kiválóan teljesít – informál Peres Patrícia brand manager.

Júliustól 3 új, szénsavas Apenta+ vitaminos ital is bevezetésre került. A fehér barackízű Apenta+ Immuno C-, B- vitaminokkal és D-vitaminnal, míg a gránátalma-acai-piros szőlő ízű Anti-Stress C-, B-vitaminokkal és cinkkel biztosítja a felfrissülést. A harmadik termék, a pink grape­fruitízű Apenta+ Boost 0% hozzáadott cukorral, C-, B-vitaminokkal és magnéziummal segíti a hidratálást. Mindhárom üdítőital PET-palackos, 750 ml-es kiszerelésben elérhető.

– Amiatt, hogy jól elkülönüljön a hosszú ideje a piacon lévő szénsavmentes Apenta+ italoktól, ezeket a termékeket sötétkék palackban értékesítjük, illetve a címkén is határozottan kiemeljük, hogy szénsavas üdítőitalokról van szó – tájékoztat Peres Patrícia.

A Topjoy idén új, vitaminnal dúsított funkcionális gyümölcsitalokat vezetett be. A termékek 20%-os gyümölcstartalommal, három ízben kaphatók: a multivitaminízű „Immunitás” A-, E-, C- és B-vitaminokkal, az alma-őszibarack ízű „Vitalitás” C-, D- és B-vitaminokkal biztosítja a felfrissülést. A harmadik termék a 0% hozzáadott cukorral készült „Fitness”, alma-ananász-narancs-citrom ízben, C-, B-vitaminokkal és magnéziummal segíti a hidratálást.

Várkonyi Vilmos
group brand manager
Maspex Olympos

– Az idén megújult csomagolásban kapható 330 ml-es Topjoy szénsavas italok új, tuttifrutti ízzel is gazdagodtak – részletezi Várkonyi Vilmos, a Maspex Olympos Kft. brand managere.

Beérik az edukáció

Az energia- és sportitalok továbbra is népszerűek, a vásárlók egyre tudatosabbak, az egészségügyi előnyökre, összetételre fókuszálva döntenek. Új ízeket, előnyösebb összetételt (pl. alacsonyabb cukortartalom), instant megoldásokat keresnek, amivel egyszerűen kipipálhatják szervezetük vélt vagy valós szükségleteit. Minél több funkcióval rendelkezik, minél finomabb, dizájnosabb a termék, annál kelendőbb, főleg, ha trendivé válik a social media platformokon. A fenntarthatósági szempontok is előtérbe kerülnek, a fogyasztók előnyben részesítik a környezetbarát csomagolású és fenntartható módon előállított termékeket, ami folyamatosan új fejlesztéseket hoz a funkcionális italok piacára.

Fontos igény a fogyasztók részéről, hogy széles portfólióból, változatos ízekből és összetevőkből választhassanak, valamint elvárás az újabb és újabb innovációk bevezetése is.

Szabó Judit
kereskedelmi igazgató
R-Water

– Évről évre nagyobb és szélesebb a kínálat az eltérő kereskedelmi csatornák kínálatában. A folyamatos edukáció hatására sokan tudják, hogy egy termékben az adott funkció mire jó, és reményeim szerint egyre kevesebben hiszik el azt, hogy egy termék mindenre is jó! – osztja meg véleményét Szabó Judit, az R-Water Kft. kereskedelmi igazgatója.

Emellett azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy sok olyan termék van a piacon, amire nem lehet azt mondani, hogy bármilyen funkcióval bírna, mégis úgy kommunikálnak róla, mintha funkcionális üdítőital volna.

– Fontos lenne, hogy a kategórián belül különítse el a szabályozás, hogy mi a sportital, mi a vitaminital vagy az energiaital, hogy a fogyasztó a számára leginkább megfelelőt tudja megvásárolni. Ebben most nagyon nagy a káosz – osztja meg meglátásait Szabó Judit.

 

 

 

A márkák számára kihívást jelenthet a jó árpozíció megtalálása

Minden mozgás számít!

Az R-Water Kft.-nél azt tapasztalják, hogy ma trendi dolog fitten, fiatalosan kinézni és ennek megfelelően lendületesen élni.

– Minden körülmények között folyadékot veszítünk, és a kipárolgással távoznak értékes ásványi elemek is a szervezetünkből. Ezeknek, illetve a vitaminoknak a pótlása a legfontosabb jellemzője a termékeinknek, de a sportitalaink aminosav-összetétele speciális támogatást ad a fogyasztóknak például zsírégetésben, regenerálódásban vagy izomépítésben egyaránt. A fogyasztást minden esetben sporttevékenységhez javasoljuk, de itt hangsúlyozni kell, hogy az nemcsak a professzionális edzést vagy az edzőtermi aktivitást jelenti. Minden mozgás számít! – hívja fel a figyelmet Szabó Judit, aki azt is elárulja, hogy folyamatban van az Absolute Live brand teljes csomagolási palettájának a lecserélése, és ezzel együtt új termékcsoportosítást is bevezetnek.

– Egy ergonomikus, karcsú design palackot hozunk, amit még női kezekben is teszteltünk a fogás kényelmességének tekintetében. Továbbá, a 0,6 literes kiszerelést úgy alakítottuk ki, hogy a kerékpárok italtartójával kompatibilis méretű legyen, ezzel megcélozva egy új fogyasztói csoportot is – vetíti előre a kereskedelmi igazgató.

A tudatos életmód egyre fontosabbá, hangsúlyosabbá válik, ami kedvez a piacnak

Bővülő portfólió

Kisházi Anna
marketig manager
Sió-Eckes

Kisházi Anna, a Sió-Eckes Kft. marketing managere arról számol be, hogy az elmúlt időszak makrogazdasági hatásai erőteljesen befolyásolták a 100%-os gyümölcslé, a shot és a funkcionális vizek piacát is. Az infláció hatására az alapvető élelmiszerek vásárlása priorizálódott, vagyis egyre nehezebbé vált a nem alap élelmiszer kategóriák számára a fogyasztói kosarakba való bekerülés. A kategória egyik legnagyobb kihívása a szezonalitás, hiszen a hozzáadott vitaminokat tartalmazó italok (például shotok) az őszi-téli szezonban kedveltebbek, a funkcionális vizek pedig nyáron.

– Büszkék vagyunk arra, hogy a hohes C márkánk funkcionalitása arra épül, hogy az egészség megőrzésének úttörő márkájaként bármely gyümölcslé és shot termékünkből már egy pohár (2,5 dl), míg hohes C Víz termékünkből egy palack fedezi egy felnőtt szükséges napi C-vitamin mennyiségét. Emellett olyan termékcsaládokkal színesítjük a különböző funkcionalitásokat, mint a hohes C PLUS, hohes C Víz és a hohes C SuperShots – nyilatkozza Kisházi Anna.

2023 tavaszán vezették be a hohes C vizet, amely nagy mérföldkő volt vállalatuk életében, hiszen egy új kategóriába léptek be.

– Finom, gyümölcsös ízével kiváló cukormentes frissítő, és három ízben, három különböző összetételben érhető el. Az Antiox termék C- és E-vitaminnal járul hozzá a sejtek védelméhez, izgalmas fekete ribizli-menta ízével remek frissítő. Az Energy termék C- és B-vitamint, valamint guaranát tartalmaz, és egzotikus narancs-maracuja ízben kapható. Az Immun variáns C- és D-vitaminnal járul hozzá az immunrendszer normál működéséhez, és lime-gyömbér ízkombinációjával a fogyasztók egyik kedvence lett – tudjuk meg a marketing managertől.

Hohes C SuperShots termékcsaládjuk szintén tavaly egészült ki az új Energy termékkel, amely narancs, áfonya, guarana, természetes koffein és chili kombinációjával hoz lendületbe a mindennapok során.

Trendek mentén

A kategóriába belépő márkák száma jelentősen emelkedik, sokan szeretnék kiaknázni a szegmensben rejlő potenciált, illetve nagymértékű az innovációk száma a többi szereplő részéről is. Így egyre diverzebb a piac, akár a termékösszetételt, akár a kiszerelést, vagy az árfekvést vizsgáljuk. A szegmensben a gyártói márkák túlsúlya jellemző, de megjelentek a kereskedelmi márkák és velük együtt az olcsósítás is.

Kiszerelésben keresettebb a hordozható, azaz a praktikum még mindig felülírja a gazdaságosságot, ám előtérbe kerülnek a fenntarthatósági szempontok is, mind a fogyasztók, mind a gyártók részéről.

Pinczés Marianna
ügyvezető
Virgin Oil Press

– Ha a közkedvelt, egyadagos kiszerelések és a fenntarthatósági szempontok között feszülő ellentmondást sikerül feloldani, például azzal, hogy működőképes alternatívát kínálunk kis kiszerelések esetén az üvegvisszaváltásra, újratöltésre, újrahasznosításra, bármire, ami fenntarthatóbbá teszi a termék fogyasztását, akkor az elköteleződés is elmélyülhet – világít rá Pinczés Marianna, a Virgin Oil Press Kft. ügyvezetője.

Az olajok erejével

A Virgin Oil Press Kft. egyetlen termék 3 ízváltozatával van jelen a funkcionális italok piacán.

– A FROT névre keresztelt, hidegen sajtolt olajokkal kombinált gyümölcs- és zöldségpüréink bevezetésekor még nem volt mihez nyúlnunk, mindent a nulláról kezdtünk. A legnagyobb kihívást ezért az jelentette, hogy láthatóvá váljunk egy számunkra még ismeretlen terepen – emlékezik vissza Pinczés Marianna. – A Grapoila FROT-ok már a bevezetés időszakában kikerülhettek az egyik legnagyobb hazai drogérialánc polcaira, így a kezdet kezdetétől szem előtt voltak. Rendezvényeinken is rendszeresen kóstoltatjuk ezeket a speciális italokat, ami rendszerint eladást generál. A bevezetés óta tovább bővült partnereink köre, célcsoportunk fogyasztói szokásainak ismeretében elindultunk a FROT-okkal a kávézók, pékségek, fitnesztermek, éttermek, egészséges élelmiszereket kínáló boltok és a büfék irányába is.

A Grapoila FROT-ok, ahogy az elnevezésük is sugallja – (FRuit & Oil Together) – rostdús gyümölcs- és zöldségpürék, hidegen sajtolt olajokkal keverve.

– Innovációnkban elegyítjük a gyümölcs- és zöldségpürék bioaktív anyagait (vízben oldódó vitaminok, ásványi anyagok, rostok, antioxidánsok) a magolajok tápanyagaival (zsírban oldódó E-vitamin, többszörösen telítetlen, illetve esszenciális zsírsavak, antioxidánsok), hogy még komplexebb támogatást nyújtson szervezetünk számára. Újabb ízekkel kísérletezünk, és nem titkolt szándékunk, hogy visszahozzunk a köztudatba nagyüzemi mezőgazdaságból kikopott, tájfajta gyümölcsöket és zöldségeket – jelenti be a Virgin Oil Press Kft. ügyvezetője.

Fontos igény a fogyasztók részéről, hogy széles portfólióból, változatos ízekből és összetevőkből választhassanak

A természet ihlette

Az Import-Trade Hungary számára elsőrendű az innováció és az új trendek, ennek megfelelően bővítik márkáikat, termékeiket.

Hajdu János
key account manager
In-Food 2000

– A funkcionális italok piaca hazánkban is több éve telített, ennek ellenére folyamatosan bővül. Januártól nagy sikerrel forgalmazzuk a Rio H2O termékcsaládot Citrom, Vörös narancs-hibiszkusz és Grapefruit ízekben. Összetevői forrásvíz, frissen facsart gyümölcslé és gyümölcspép. Mindhárom termék tartalmaz D3-, C-, B6- és B12-vitamint, niacint, folsavat és pantoténsavat, és 40%-kal csökkentett cukortartalommal kerülnek palackba. Május óta a Vigo Kombucha italai is megtalálhatók a szortimentünkben. Vigo kombucha kizárólag természetes alapanyagokból készül, csakis a legkiválóbb japán gombákból, herbál teákból és forrásvízből áll. Nem tartalmaz cukrot, édesítőszert, tartósítószert, színezéket és aszpartámot sem. Egy igazi egészségbomba, amely az original kombucha íz mellett acai, acerola-gyömbér, rózsa, kurkuma-gyömbér és mangó-maracuja változatban is elérhető. BIO és standard változatban forgalmazzuk, kizárólag prémium, üveges kiszerelésben – mondja Hajdu János, key account manager.

Új belépő, ismert márka

A Cafe Frei idén olyan ready to drink terméket vezetett be, amely Magyarországon kategóriáját tekintve friss ötletnek számít: a Sparkling Coffee szénsavas kávét, pontosabban kávés üdítőt mangós, illetve vaníliás ízben, 200 ml-es kiszerelésben. Ez a típusú kávéital itthon egyedülállónak mondható, világszerte azonban igen népszerű. Hidegcsepegtetéssel készülő kávékivonat az alapja, amelyhez vizet adnak, ízesítik és szénsavval dúsítják, de ízesítés nélküli verzióban is létezik.

Szuna Noémi

Szuna Noémi
marketingvezető
Cafe Frei

– Célunk, hogy vonzó lehetőséget kínáljunk azoknak, akik energiaital helyett szívesebben választanának más típusú koffeines frissítőt. A természetes koffein, az ásványi anyagok, a protein, a kollagén csupa olyan kulcsszó a funkcionális italok területén, melyekre érdemes kiemelt figyelmet fordítani. Ugyanakkor fontos szempont az ízhatás, az ízharmónia, az újdonságok iránti igény is – állapítja meg Szuna Noémi, a Café Frei marketingvezetője. Hozzáteszi: a mi esetünk azért is speciális, mert bár a Cafe Frei mint márka jól ismert, de a kávés üdítő egy terra incognita itthon. A jól működő kereskedelmi partneri kapcsolatainknak köszönhetően országszerte elérhető a retailereknél és az OMV Viva benzinkúthálózatban, de nekünk a termékkategóriát is vonzóvá kell tennünk, amihez időre, edukációra és promócióra is szükség van. A bevezetés jól indult, mert már túl vagyunk a 300 000 darabos eladáson. //

 

 

 

A tejfogyasztás új dimenziója

A fogyasztók egészséges táplálkozás iránti elkötelezettsége, annak társadalmi megítélése az elmúlt években jelentősen felértékelődött. Ezzel párhuzamosan folyamatosan nő a piaci érdeklődés a speciális, nagyobb hozzáadott tápértékű tej és tejtermékek iránt. Az elmúlt évek intenzív fejlesztései nemcsak a tejtermékeket érintették, hanem jelentős mérföldköveket lépett át a tejtermelés is.

Bak András
tulajdonos
A2 Tej Trade Kft. és
Dunatáj Mg.

– Jó alapanyagból jó termék, különleges alapanyagból különleges termék készül. Az A2-es nyers tej lehet a következő évek tejipari „forradalma”. De mi is az A2 tej? – teszi fel a kérdést Bak András, az A2 Tej Trade Kft. és Dunatáj Mg. Kft. tulajdonosa, és azonnal meg is válaszolja. – A tej egyik legfontosabb összetevője a tejfehérje, két alapvető részből áll: savóból és kazeinből. A kazein rész egy sor β-kazeinből áll, beleértve az A1 β-kazeint és az A2 β-kazeint. Minden kereskedelmi forgalomban kapható tej A1 és A2 β-kazein keverékét tartalmazza, és A1 tejnek nevezhető. Ha azonban csak A2 β-kazeint tartalmaznak, akkor A2 tejnek nevezik. Az A2 tejet csak azok az állatok termelik, amelyek mindkét szülőktől a β-kazein gén A2 változatát örökölték, és A2/A2 genotípussal rendelkeznek. A β-kazein A1 formájában a hisztidin, míg az A2 formájában a prolin nevű aminosav található a 67. helyzetben.

Bak Gábor
tulajdonos
A2 Tej Trade Kft. és
Dunatáj Mg.

– Ez egy nagyon pici, ám számottevő különbség. A folyamatban lévő kutatások eredményei azt mutatják, hogy az A2-es tej sokkal könnyebben emészthető az emberi szervezet számára, és az egyéni fogyasztási szokások alapján kevésbé allergizáló – emeli ki Bak Gábor, a cég másik tulajdonosa.

A testvérpár az elmúlt években a dömsödi telephelyen célirányos szelekcióval növelte a kedvezőbb fehérje-összetételű tej termelését, megteremtve az alapjait napi több tízezer liter A2 minőségű alapanyag előállításának. //

Kapcsolódó cikkeink