Egészség a mindennapokban
Az egészséges életmód mindenkinek mást és mást jelent, és nem korlátozódik kifejezetten csak az étkezésre. Sőt, az egészségre való odafigyelés lehet úgy is fontos a mindennapi életben, hogy az étkezés nincs is igazán fókuszban. Létezik-e olyan, hogy egészségcentrikus életmód (healthy lifestyle), és ha igen, miben különbözik attól, ha valaki egyszerűen csak egészségtudatosnak gondolja magát? Hogyan jelenik ez meg a mindennapokban?
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
500 fős lakossági reprezentatív kutatásunkból kiderült, hogy 10% gondolja az életmódját egészségcentrikus életstílusnak. Azonban ennél jóval többen, 37% tartja az egészségre való odafigyelést kifejezetten fontosnak a mindennapi életében. Ők azok az egészségtudatosak, akiknek bár nem az egészség körül forog az életük, de kifejezetten tudatosak az egészségüket érintő kérdésekben.
A teljes mintához képest az egészségtudatosak között magasabb arányban vannak a nők, a 46–65 év közöttiek és a gyermekes szülők, ami jól mutatja az egészségre való odafigyelés legfontosabb motivációit: a középkorba lépő korcsoport kezdődő egészségügyi problémáit vagy megelőzési szándékát, a gyermekek egészséges életmódra való nevelését és a családról való gondoskodást.
A fiatalokat nem érdekli az egészség?
Az egészségcentrikus életstílust élők körében kifejezetten magasabb arányban jelennek meg a 18-45 évesek, az egyedülálló felnőttek és fiatal, gyermek nélküli párok, mint a teljes mintában. Úgy tűnik, az egészségükre odafigyelő fiatalok inkább érzik ezt életstílusnak, mint a középkorú szülők.
Mi a különbség az egészségcentrikus életstílus és az egészségtudatosság között?
Mindkét életstílusú csoport esetében az átlaghoz viszonyítva jelentősen magasabb azok aránya, akik odafigyelnek a kiegyensúlyozott és tápanyagokban gazdag étrendre, a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelre, valamint táplálékkiegészítőket, vitaminokat szednek. Ők azok, akik magas arányban kerülik a káros szenvedélyeket is, mint a dohányzás vagy alkoholfogyasztás.
Az átlaghoz képest mindkét csoportban magasabb azok aránya, akik rendszeresen mozognak, elegendő mennyiségű alvást biztosítanak magunknak, és tudatosan törekszenek a mentális egészségük megőrzésére és fejlesztésére. Az egészséges életstílus nem csak a testünk és lelkünk egészségéről szól, az ebbe a csoportba tartozók a környezetükre, a fenntarthatóságra is magasabb arányban odafigyelnek.
A mozgás nem ugyanaz, mint a sportolás!
Az egészséges életmód alapvető része a test karbantartása, a rendszeres mozgás. Az egészséges életstílust élők számára a mozgás jellemzően sportolást jelent. Sokan járnak edzőterembe, uszodába, vagy választanak valamilyen otthoni vagy a szabadban végezhető mozgásformát. Az egészségtudatosak számára is fontos a mozgás, de ez kevésbé jelent sportolást, inkább olyan hétköznapi mozgásformákat választanak, mint a séta, kirándulás, kutyasétáltatás, kertészkedés vagy a gyerekkel töltött idő a játszótéren.
Ki mit tart egészségesnek a táplálkozásban?
Mind az életstílusként élők, mind a tudatosak között magasabb a tisztán növényi vagy vegetáriánus étrendet választók aránya, odafigyelnek a cukor és rostbevitelre, a kímélőbb, kevesebb zsiradékot felhasználó főzési formákra, és nyitottak az újdonságokra, az egészséges táplálkozással kapcsolatos információkra.
Amivel az életstílusként élők még többet tesznek: szakértők, kalkulátorok, appok segítségével állítják össze az étrendjüket, előre megtervezik a menüt, és még a snackekből, rágcsálni valókból is többen választanak egészséges alternatívát.
A rendszeres testmozgást végzők többsége nem fogyaszt semmilyen speciális, kifejezetten sportoláshoz ajánlott terméket, úgy gondolják, az étkezésükkel minden szükséges tápanyagot biztosítani tudnak. Azt gondolnánk, hogy aki ennyire magabiztos az élelmiszerekkel kapcsolatban, az másképp táplálkozik, mint az átlag. Az eredményekben azonban nem láttunk ilyen összefüggést: azok, akik úgy vélik, hogy az étkezésük minden szükséges tápanyagot biztosít, pont azokra figyelnek oda az étkezésükben, mint az átlag, azaz a cukor- és rostfogyasztásra, a folyadékbevitelre és a kíméletesebb főzési eljárásokra.
A rendszeresen sportolók 38%-a fogyaszt valamilyen speciális terméket, és a többségük rendszeresen, napi szinten teszi, nem kifejezetten sportolás közben vagy után.
Lelki egészség alapja a család?
A mentális egészség megőrzésére tudatosan csak 28% figyel (az egészséges életmódot élők körében ez az arány 55%), de 96% próbál kikapcsolódni és feltöltődni a mindennapok során. A válaszadók 53%-át a családdal töltött idő tölti fel, és közel ugyanennyien vannak, akik a képernyő előtt tudnak leginkább kikapcsolni. Közel felük tölt időt a szabadban pl. kutyasétáltatással, kertészkedéssel, és 37% ad magának énidőt és kapcsolódik ki egyedül. Az egészséges életstílust élők számára a családdal vagy a képernyő előtt töltött idő mellett a barátok és a kulturális programok is kikapcsolódást jelentenek.
Az egészséges életmód nem csak az egyénen múlik
Összességében kutatásunk rámutat arra, hogy az egészséges életmód és az egészségtudatosság nem egyszerűen divatos kifejezések vagy elérhetetlen álmok, hanem valós és megvalósítható célok, amelyeket sokan különböző módon, de sikeresen integrálnak a mindennapjaikba. Az egészségcentrikus életstílus és az egészségtudatosság közötti különbségek, valamint a különböző demográfiai csoportok eltérő megközelítései rávilágítanak arra, hogy az egészséges életvitel sokszínű és személyre szabott lehet.
A mozgás, táplálkozás és a mentális egészség összefüggéseinek megértése kulcsfontosságú ahhoz, hogy mindenki számára elérhetővé tegyük az egészségesebb életmódot. A piacnak és a társadalomnak egyaránt oda kell figyelnie ezekre a tendenciákra, hogy támogatást és megfelelő eszközöket biztosíthasson az egészséges életmód eléréséhez, hiszen ez nem csupán egyéni választás, hanem közösségi erőfeszítés eredménye is, amely hozzájárul az egész társadalom jólétéhez. //
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok háromnegyede jól ismeri az AI-t – derült ki az Ipsos globális felméréséből
Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról,…
Tovább olvasom >Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem
Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >