Édesítő cseppek

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 05. 05. 08:00

A koktélok, kávék piacán a folyamatos megújulást és innovációt elsősorban az ízesítő szirupok területén tapasztalhatjuk. A gyártók és forgalmazók évről évre újabb és újabb ízekkel próbálnak lépést tartani a gasztronómia változásaival, a fogyasztók pedig újra és újra felfedezik a már sokszor próbált italféleségeket.A koktél- és kávészirupok piacára az eltelt években dinamikus növekedés volt jellemző. Bár a felhasználást igen erős szezonalitás jellemzi, önmagában az a tény, hogy a koktélok, ízesített kávék szerepe egyre nagyobb a szegmensben, maga után vont egy folyamatos igénynövekedést, melyet a forgalmazók állandó termékbővítéssel igyekeztek, igyekeznek kiszolgálni.
– A termékek felhasználása egyre több tevékenységhez kapcsolható – mondja Szabó Gábor, a Qperator Kft. HoReCa csatorna vezetője. – Még régebben főleg a bártenderek használták, napjainkban már a koktélokon kívül egyre népszerűbbek a sziruppal ízesített kávék, desszertek, gourmet szószok, amelyek kezdik részét képezni a mindennapos otthoni sütésnek, főzésnek.
A megkérdezett piaci szereplők egybehangzó véleménye szerint összességében még mindig növekvő tendenciát mutat a szirupok kereslete. Érezhető ugyan némi eltérés a főváros és a vidék fogyasztói szokásai között, de ezt főképpen gazdasági okokkal, a fizetőképesség eltéréseivel magyarázhatjuk.
– A koktélkínálat bevezetése vagy bővítése beruházási igényt von maga után, eszközökben, alapanyagokban. Olyan termékek szükségesek, amelyek általában nincsenek a standard itallapon – elemzi a helyzetet Vörös Attila, az Intercooperation Rt. HoReCa-vezetője. – Ezért vidéken inkább a hagyományosnak nevezhető koktélfajták szerepelnek csak a kínálatban.
Egyre elterjedtebb gyakorlat ugyanakkor, hogy a vendéglátóhelyeken nemcsak a koktélokhoz, hanem a kávékülönlegességekhez is ízesítő szirupokat használnak a baristák, és statisztikák szerint napjainkra a kávészirupok piaci részesedése már húsz százalék körül mozog.
– Kávészirupjaink alacsony savtartalmúak, használatuk során a kávé jellegzetes íze nem vész el, kifejezetten kávé ízesítéséhez lettek fejlesztve – mondja erről Rimay Gábor, a Suha Kft. brand igazgatója. – Ez azonban nem jelenti azt, hogy egy teljesen eltérő karakterű italhoz nem használhatóak.
A gyártók és forgalmazók az idei esztendőben is számtalan új termékkel jelentkeznek a piacon. A Giffard brandet menedzselő Intercooperation a sárgabarack- és körteszirupot vezeti be a piacra, amely az alkoholmentes koktélok esetében kiválthatja az apricot likőrt.
– A magyar piacon igazi újdonság a mojito és piña colada szirup – teszi hozzá Vörös Attilay –, amelyhez csak rum, ásványvíz és jég kell a koktél elkészítéséhez.
Több új ízt mutat be erre a szezonra a Fabbrit termékeket forgalmazó Suha Kft. is. A Mixybar család újdonsága a Menta Zero.
– Ennek energiatartalma kevesebb, mint 1 kalória 100 ml-ben – magyarázza Rimay Gábor –, a cukortartalma (erre utal a neve is) 0 százalék, valamint a Mojito mix, mely nem annyira a szakmának, inkább a passzionátus mixernek készült. A 8 tagúra bővült Mixyfruit pürécsalád új tagjai a kiwi, a banán és a zöldalma.
A Monin a fogyasztási szokásokat és a trendeket figyelembe véve minden évben új ízekkel jelentkezik a piacon. Ebben az évben ezek a pörkölt mogyoró és a fűszeres mangó.
– Idén az új ízek mellett egy új kategóriában is megjelennek Monin pürémix termékükkel – teszi hozzá Szabó Gábor –, mely a gyümölcskeverékek egy új koncepciója. Ez a minimum 50 százalék gyümölcsöt tartalmazó püré újfajta megközelítést ad a koktélok, ízesített italok előállításához.
Végezetül említtessék meg (talán több mint érdekesség), hogy bármilyen meglepő, a fogyasztói szokások terén megfigyelhető egyfajta összhang a színek divatja és a fogyasztási szokások között. A tavalyi év divatszíne a lila volt…

Kapcsolódó cikkeink