Édes eufória Kölnben

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2025. 04. 28. 09:27

Az ISM idén a snack- és édesipari ágazat növekvő kihívások ellenére is globális felvirágzását sugallta, az aktuális trendeket bemutató és innovációk sokaságát felvonultató rendezvény optimista hangulatban zajlott.

A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

Február 2. és 5. között újfent Köln adott otthont a világ vezető snack- és édesipari kiállításának és vásárának, amely az egyre növekvő kihívások ellenére is az iparág globális felfelé ívelését tükrözte.

Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy az esemény idén mind a kiállítótér, mind a kiállítók száma szempontjából nőtt: 70 országból több mint 1500 vállalkozás mutatkozott be a 135 országból érkezett mintegy 32 000 szakmai látogatónak. A vásár kiváló lehetőséget biztosított üzletkötésre és új partnerkapcsolatok kiépítésére.

A kereskedelmi szektor olyan vezető vállalatokkal képviseltette magát, mint például az Albert Heijn, az ALDI, a Colruyt Group, a Coop, a Costco, az Edeka, a Globus, a Jumbo Supermarkten, a Mercadona, a METRO, a Migros, a Rewe Csoport, az S Group, a Salling Group, a Schwarz Csoport, a SPAR International és a Walmart.

Gerald Böse elnök-vezérigazgató,
Koelnmesse GmbH

Az ISM ismét bebizonyította, hogy kulcsszereplő az iparági trendek meghatározásában és az innováció előmozdításában. Gerald Böse, a Koelnmesse GmbH vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a rendezvény továbbra is a globális édesség- és snackipar irányadó platformja, amely tartalmával és erős eseményprogramjával, neves előadóival és újszerű formátumaival inspirálja és összekapcsolja az iparági szereplőket.

Az esemény kiemelt témája az EU–Mercosur kereskedelmi megállapodás volt, amelyről rangos szakértői panel keretében esett szó. Rupert Schlegelmilch, az EU vezető tárgyalója és más nemzetközi politikai, üzleti és ipari döntéshozók is részt vettek az egyeztetéseken, elemezve a megállapodás jelentette lehetőségeket és kihívásokat.

Az ISM 2025 a vele egy időben zajló, beszállítói oldalnak szóló ProSweets Cologne szakkiállítással együtt a világ legnagyobb iparági találkozóját alkotta, amely az édesipari értéklánc teljes spektrumát lefedte az alapanyagoktól a csomagoláson át a késztermékekig.

Nem lankad a szakma érdeklődése az ISM iránt: 70 országból több mint 1500 kiállító mutatta be legújabb fejlesztéseit

Szakértők és influenszerek a színpadon

Az Expert Stage részletesen tárgyalta az iparág kihívásait és lehetőségeit, különös tekintettel a cukorcsökkentési stratégiákra, a fenntartható kakaótermesztési projektekre és a növényi fehérjealapú alternatívák fejlesztésére, valamint az ellátási lánc változó fogyasztói igényekhez való alkalmazkodására. Az édesség- és snack­ipar innovációs erejét az Innova Market Insights és az Euromonitor elemzései is alátámasztották.

A Sweet Week – Talks and Tasting Stage interaktív színpad élő podcastok, influenszer-kóstoltatások, termékbemutatók és szakértői beszélgetések helyszínéül szolgált.

A vasárnapi program az ISM-et valóságot kontent-platformmá tette: olyan iparági személyiségek jelentek meg és készítettek a helyszínen tartalmat, megismertetve közönségüket a legújabb újdonságokkal, mint @crispyrob, @heymoritz, @Joeskochwelt, @nathaliegleitman, @piaundhalloumi és a Naschkatzen podcast készítői.

Díjazott kreativitás és innováció

Az ISM Award 2025 díj nyertese idén Ulrich Zuenelli

Az ISM 2025 díjazta az édességipar kiemelkedő szereplőit és innovációit. Az ISM Award 2025 díjat Ulrich Zuenelli, a Loacker ügyvezető partnere és a Loacker-Zuenelli család harmadik generációjának tagja kapta az iparágban végzett jelentős munkájáért.

A New Product Showcase díjat a holland Primus Wafer Paper BV nyerte el a Yummy Super Sour Candy Paper termékével, míg az ISM Consumer Award díjat a Treets Vegan Crunchy Corn kapta.

Minden ízlést kielégítő innovációk

Az olyan trendeken túl, mint a fenntarthatóság, átláthatóság, egészség, funkcionalitás és különböző ízek és textúrák új kombinációja jelentős figyelem irányult a klasszikus snackekre és édességekre is. A kiállított új termékek számossága jól tükrözte a „snacks on the go” trend fontosságát is.

A trendek bemutatásának, a start-upok prezentációjának, valamint az új termékinnovációknak helyet adó Lab5 by ISM látogatottságából egyértelműen kitűnik a jövőorientált ötletek és megoldások iránti érdeklődés.

Neves németországi creatorok is jelen voltak

Kakaócsökkentés és kakaóhelyettesítés

A kakaóellátási láncokat sújtó éghajlatváltozás, valamint a kulcsfontosságú kakaótermelő régiókban jelentkező politikai és gazdasági zavargások az ágazat élénkítése céljából rendre új megközelítéseket tesznek szükségessé. A szereplők pedig minden jel szerint jól teljesítenek e tekintetben, hiszen amint az a Food Ingredients First írja, „a kiállítótér hemzsegett a fenntarthatóságot, költségcsökkentést, gyártási hatékonyságot célzó és a kényeztető kakaó- és csokoládémegoldásokra vonatkozó tartós fogyasztói igényt kielégítő termékektől”.

A Döhler például hagyományos kakaó felhasználásával készült, és olyan csökkentett kakaótartalmú szendvicskekszeket mutatott be egymás mellett összehasonlítva, amelyben a vállalat a kakaót annak hagyományos ízét és textúráját, valamint minden érzékszervi tulajdonságát jól utánzó és egyben a költségeket csökkentő alapanyaggal váltotta ki.

A vállalat standjánál megismerkedhettek a látogatók a brit Nukoko start-up által fejlesztett kakaómentes csokoládéjával, amelynek gyártását a két vállalat közösen tervezi ipari méretűvé növelni. Az újdonság lóbabból készült, amely nitrogénmegkötő képessége révén elősegíti a talajregenerációt, ugyanakkor számos jellemzője hasonlít a kakaóéra.

Komoly érdeklődés övezte a jövőorientált ötleteket és megoldásokat

Jövőbiztos alapanyagok

A fenntarthatóság kiemelt szerepet kapott, és az élelmiszeripari megoldások jövőbiztossá tételére vonatkozó törekvés áthatotta az egész rendezvényt: a márkák az alapanyag-beszerzés, a csomagolás és a gyártáshatékonyság terén alkalmazott holisztikus megközelítéseiket hangsúlyozták.

A belga csokoládégyártó Gudrun tavalyi sikere után idén is visszatért díjnyertes növényi alapú, upcyclinggal előállított és 100%-ban „famentes” csomagolású kakaógyümölcs falatkáival, az Uppával. A kakaógyümölcs, mint az ismeretes, 70%-ban hulladékként végzi miután abból a csokoládéhoz szükséges magokat begyűjtötték.

Az Uppa az édesipari melléktermék kakaógyümölcsöt hasznosítja

A kakaó iránti kereslet töretlenségét látva, ugyanakkor a fenntarthatósági kihívások szükségeltette cselekvést szorgalmazó ofi kakaó-alapanyagokat, így kakaóport, kakaóvajat és kakaólikőrt mutatott be. A vállalat elkötelezett a regeneratív mezőgazdaság mellett, és egymillió hektáron kívánja e gyakorlatot megvalósítani.

A SternEnzym felvonultatta teljes enzimkínálatát, amelynek segítségével kezelhetővé válhatnak az alapanyag-ellátási láncban tapasztalható ingadozások, különösen az ostyatermékek esetében. Saját laboratóriumában két koncepciót fejlesztett ki: egy brownie-krémmel töltött étcsokoládés nápolyit, valamint egy pisztáciapasztát, kadayifot és tahinit ötvöző dubajicsokoládé-változatot, amelyben az ostya a speciális enzimnek köszönhetően ropogós marad.

Hüvelyesből is készülhet csokoládé

Kényeztetés és tápérték

Fenntarthatóság és gyártási hatékonyság ide vagy oda, a fogyasztói elfogadás és lojalitás legfőbb tényezője továbbra is az íz, mely mellett a tápérték és a textúra csupán másodhegedűsök. A különböző dúsított termékek és a tisztacímkés alapanyagok sokasága bizonyította, hogy a kényeztetés és a tápérték nem egymást kizáró kategóriák.

A Gudrun növényi alapú, prémium ízű és textúrájú, magas kakaótartalmú trüffeleket mutatott be.

A nürnbergi mézeskalácsgyártó Wicklein igazi újdonsággal jelent meg: „Meisterstücke” termékcsaládjának termékei 30%-kal kevesebb cukrot tartalmaznak úgy, hogy közben sikerült az eredeti ízvilágot produkálniuk. A fejlesztés három évig tartott, mivel a cukor helyettesítésére nem használtak mesterséges édesítőszereket, és figyelembe kellett venni annak szerepét a tészta állagában.

A Brenntag rostokkal, vitaminokkal és fehérjékkel dúsított vegán sütőipari koncepciókat – például 30%-kal kevesebb cukrot tartalmazó fekete kekszet és immunerősítő keménycukorkát – prezentált. A termékek Nutri-Score jelölésének optimalizálására törekvő vállalat zsírszegény, csökkentett cukor- és sótartalmú megoldásokat kínál, miközben ügyel a kiváló íz és textúra megőrzésére.

A Döhler csökkentett cukortartalmú innovációi között az érdeklődők találkozhattak például egy polidextróz alapú zseléformulával, amellyel az élelmiszerek Nutri-Score értéke D-ről B-re javítható az íz negatív változása nélkül.

Az ISM csúcspontja idén is a kreatív és fenntartható snackeket elismerő New Product Showcase volt

New Product Showcase: rendkívüli ízélmény, fenntarthatóság és innováció

A snack és édességipar fejlődése mindig is nagyban az innovációkon – új ízeken, a kreatív alapanyagokon vagy éppen a fenntartható megközelítéseken – múlt. A 2025. évi ISM díjnyertes újdonságai is pontosan ezen ismérvek mentén nyűgözték le az iparág neves, nemzetközi szakértőiből álló zsűrit.

A 2009 óta minden évben megrendezésre kerülő versenyre 21 országból 65 vállalat nevezte mintegy 110 termékét, melyek közül ünnepi gálavacsora keretében került kihirdetésre a három legjobb.

1. helyezett: Primus Wafer Paper BV (Hollandia) – Yummy Super Sour Candy Paper
Az ultravékony, burgonyakeményítőből készült ostya intenzív és meglepően savanyú íze a szájban lágyan elolvadva bontakozik ki. Az alma és citrom aromái adta egyedi ízkombinációt kialakító, jól átgondolt termékfejlesztés a minőségi és fenntarthatósági elvárásoknak is megfelelve – a gyártás egy BRC-A+ élelmiszer-biztonsági és minőségbiztosítási tanúsítvánnyal rendelkező holland üzemben történik – nyerte el a zsűri tetszését.

2. helyezett: Confiserie Vandenbulcke (Belgium) – Pulp’n Choc Fruity Mix
A belga Pulp’n Choch Fruity Mixben a fenntarthatóság találkozik az élvezettel, amikor a legfinomabb belga csokoládé a máskor a szemétben landoló kakaógyümölcshússal keveredik. A citromos, narancsos és epres töltött csokoládé egyedi ízvilágán kellemesen átüt a kakaógyümölcs friss, gyümölcsös jellege. Intenzív ízén túl környezetbarát, műanyagmentes csomagolása is meggyőzően hatott. A termék a fenntartható innováció és a minőségi kézművesség kiváló példája.

3. helyezett: Barth Ltd. (Israel) – wO’s
A wO’s az aktuális „egészséges nassolás” trendet lovagolja meg: a rostban gazdag, roppanós snack tápanyagban gazdag hüvelyesekből készül, és intenzív ízével, alacsony kalória- és jelentős növényifehérje-tartalmával nyűgöz le. A magas tápértékű finomság csomagolása környezet- és fogyasztóbarát.

A jövőre fennállásának 100. évfordulóját ünneplő ISM 2026-ban február 1. és 4. között nyitja meg kapuit. //

Kapcsolódó cikkeink