Edeka a helyi szupermarketek németországi hőse
A német piacvezető kereskedelmi szövetkezet, az Edeka lényegét a független üzletek adják. A kereskedő a diszkont versenytársaktól a helyi beszerzés és a friss termékek révén különbözteti meg magát. Az üzletek kialakítása az egyes helyszínekhez igazodik, és fokozza a lánc helyi beágyazottságát.
A német élelmiszerpiac vezetője, az Edeka egy összesen 3400 független vállalkozó család által működtetett szövetkezet, amelynek sikerét az garantálja, hogy a helyi közösségek életének szerves részévé vált. Az Edeka zászlaja alatt működő mintegy 6700 Edeka szupermarket és E-Center üzlet közül közel 5800-at független kiskereskedők működtetnek és ezen üzletek homlokzatán nem csak az Edeka logó, de az adott kiskereskedő családi neve is megjelenik.
2023-ban az Edeka független üzletei 39,3 milliárd euró nettó forgalmat értek el, ami 7,7%-os növekedést jelent, holott az élelmiszer-infláció (fogyasztói árindex) a naptári évben 6% volt. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos méretű, 900 négyzetméteres Edeka üzlet évente mintegy 6,8 millió euró nettó árbevételt generált.
Az Edeka standard választékában körülbelül 20.000-30.000 cikkelemet tart amelynek 25%-a saját márkás termék. A legnagyobb saját márka a belépő árszintű „gut & günstig” (jó és megfizethető) 2700 SKU-jával, amelyet az Edeka azonos nevű, középkategóriás saját márkája követ 2500 cikkelemmel. A kiskereskedő a bio szegmensben is vezető szerepre törekszik, így az Edeka BIO termékcsalád már 1000 SKU-ra bővült. 2022-től a nagyobb Edeka üzletekben bevezetésre került Naturkind shop-in-shop formátum, amely a nagy biogazdálkodó szövetségek – például a Demeter, a Bioland vagy a Naturland – szabványainak megfelelő 2000-4000 márkás terméket forgalmaz. Jelenleg közel 100 ilyen üzlet működik.
A több mint 1500 SKU-t magába foglaló vegán termékkategória szintén vonzerőt jelent a vásárlók számára.
Az üzlet szívét a hús-, felvágott-, sajt-, hal- és csemegepultok jelentik, ahol a hentes részleget hentesmesterek vezetik. A hét németországi regionális szövetkezeti egység közül az Edeka Südwest az, amely egész Németország legnagyobb hústermelője a kereskedők körében. Az Edeka Südwest Fleisch húsüzem 2023-ban mintegy 1 milliárd eurós forgalmat bonyolított le.
A többi kiskereskedővel összehasonlítva az Edekát a regionális eredetű termékek széles választéka jellemzi. Az üzletek külön polccímkével („maximum 30 km-es körzetből”) jelölik azon helyi és regionális termelők termékeit, akiknek a gazdaságai és termelőüzemei a közelben találhatók. Az egy-egy Edeka üzletbe adott év során beszállító helyi termelők száma a 80-at is elérheti.

Az Edeka üzletekben a pénztár előtt egy süteményekre és különleges kenyérfélékre fókuszáló külön pékség működik.

A vásárlói úton az első a zöldség- és gyümölcsrészleg, amelynek kínálata számos regionális termék et foglal magába.

Egy helyi termelő, akinek a gazdasága 15 km-re található a Németország legnagyobb burgonyatermesztő régiójában, Alsó-Szászországban működő üzlettől, a burgonyát külön márkázott tárolórekeszekből kínálja.

A szezonális bogyós gyümölcsöket nyáron a helyi gazdák szállítják. Az Edeka üzletek 30 km-es körzetében fekvő gazdaságokból érkező árut „regionális – 30 km-es körzetből” felirattal ellátott speciális címkével jelölik.

A bejáratnál található pékséggel nem összetévesztendő, az üzleten belüli pékáru-részleg elsősorban kisebb, lédig pékárut, például zsemlét, valamint édes és sós snackeket kínál.

A biotermékek tekintetében az Edeka üzletek shop-in-shop koncepciót alkalmaznak. Az olyan ismert beszállítók, mint a Bio-Zentrale vagy az Alnatura saját részleggel rendelkeznek.

Az italrészleg itt az üzletben kapott helyett. A 800 négyzetméter feletti eladótérrel rendelkező üzletekre vonatkozó történelmi épületeket illető építési korlátozások és az italokra vonatkozó sajátos német betétdíj-rendszer miatt sok Edeka-kereskedő ma is az élelmiszerbolt mellett működtet külön italboltot.

Minden Edeka-kereskedő önállóan dönt a saját üzletének kialakításáról, mely gyakran hangsúlyozza a helyi beágyazottságot. Az itt bemutatott üzlet a Volkswagen legnagyobb európai gyárának közelében helyezkedik el. A faldekoráción ezért VW autósziluettek, hajtóművek és görgős láncok jelennek meg.

Ezek a dizájnelemek az üzlet egészében fel-feltűnnek.

Minden termékkategóriában megtalálható az Edeka „gut & günstig”, valamint „Herzstücke” prémium saját márkája. Az előbbinek az árai megegyeznek a Lidl és Aldi által kínált árakkal.

A termékek árai a diszkont-versenytársak standard választékában szereplő márkás termékek áraival is összehangolásra kerülnek, amit a piros „discountbillig” árcédula jelez.

A biokínálatukat folyamatosan bővítő Lidl-től és Alditól való megkülönböztetés érdekében az Edeka biotermékekből álló „Edeka Bio” saját márkájának egy részét minősíttette a Biolanddal, amely az uniós megfelelőjénél is lényegesen magasabb minőségi követelményeket támaszt.

Helyi beágyazottságának hangsúlyozása érdekében az Edeka az üzlet közepén egy Edeka márkajelzéssel ellátott Volkswagen teherautót állított ki, amelyet 50 évvel ezelőtt használt.

Az üzlettől 25 km-re lévő üzemi étkezdében használt híres VW curry ketchupot csak a VW-gyár vonzáskörzetében lévő szupermarketekben forgalmazzák.

A hozzá tartozó curry kolbász a hűtött részlegen kapható, és a Volkswagen autókereskedői rendszerben is látható eredeti alkatrészszámot visel.

A kiszolgáló pultok jelentik az üzlet „vásárlómágnesét”, ahol kimasaló minőségű friss termékek kaphatók. Itt található a hentesmester vezette húsrészleg.

Az alkoholos italok részlege az üzlet közepén helyezkedik el, ahol számos regionális német bor, valamint a whisky és a pezsgő kapható.

A közelben található a világhírű Jägermeister gyógynövénylikőr gyára, így a márka választéka „regionálisnak” minősül, és így is kerül megjelölésre.

Az üzlet másik központi eleme az egészség- és szépségápolási részleg. Mivel a dm és a Rossmann drogériák a kategória fontos konkurensei a német piacon, az Edeka különös gondot fordított arra, hogy e részlegen hívogató légkört teremtsen.
Kapcsolódó cikkeink
Németországban újra nagyobb a márkatermékek iránti fogyasztói bizalom
Mérséklődött a saját márkás termékek népszerűsége és ma már kevesebb…
Tovább olvasom >Újratölthető pohárvisszaváltó automatákat telepítettek a berlini Rewe üzletekbe
A Deutsche Umwelthilfe (DUH) és partnerei új kísérleti programot indítottak…
Tovább olvasom >Kasszanélküli okosüzletek Németországban: a lassú indulás után lendületes növekedés
Németországban későn indult el a kasszanélküli üzletek bevezetése, mégis mindössze…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új FutureTalks podcast – Hollerung Gábor karmester: A közönség igénye fontosabb mindennél
Hollerung Gábor karmester, Budafoki Dohnányi zenekar ügyvezető zenei igazgatója volt…
Tovább olvasom >