ECR felelős gondolkodással
A transzparencia, bizalom, hatékonyság, a jobb-gyorsabb-olcsóbb ellátás, a keresleti és kínálati oldal lehetőségei mellett az FMCG vállalatok világszintű felelőssége volt a központi témája szinte minden előadásnak a brüsszeli ECR konferencián, amit idén a 20 éves EuroCommerce szervezettel rendeztek május 14-15-én.
Az ECR tagvállalatok vezetői, így nyitó előadásában az Unilever és a Carrefour igazgatói is azt hangsúlyozták, hogy elérkezett a hosszú távú, valódi együttműködések ideje. A hangzatos frázisok és gyártó-kereskedő harmonizált, stratégiai összehangolása után a következő lépés a szélesebb körű kollaborációé kell legyen.
Megtudtuk azt is, hogy az FMCG iparág Európa legnagyobb foglalkoztatója, egyik legnagyobb összforgalommal rendelkező ágazata, ezért zászlajára tűzte a legjobb tehetségek, friss diplomások megszerzését, versenyre kellve így a pénzügyi és tanácsadói szektorokkal.
Szinte minden előadásban elhangzott, hogy ma 7, holnap már 9 milliárd embert kell eltartania Földünknek, ezért a hosszú távú gondolkodás, a fenntarthatóság tudatos cselekvése elengedhetetlen.
A 4 w korszaka
A sokhelyen még fellelhető, hagyományos win-lose partnerkapcsolatok, rövid távú hasznokért folyó tárgyalások helyett a mindennapokban is a win-win szemléletnek kell uralkodóvá vállnia a kereskedő és gyártó kapcsolatában, hangsúlyozta a Coca-Cola vezetőnője.
Az ECR kezdeményezésen a fogyasztót is fókuszba helyezik, hiszen minden optimalizációs folyamatnak végső soron a fogyasztók jobb, gyorsabb, olcsóbb ellátását kell eredményeznie, így a win-win-win megközelítés válik általánossá.
Jan Peter Balkanende, volt holland miniszterelnők szenzációs előadásában kiemelte, hogy a nagyvállalatok nem várhatnak a politikára, a kormányzatokra és a törvényhozásra, saját kezükbe kell venniük, stratégiájukba beépíteniük és megvalósítaniuk az aktív környezetvédelem ügyét, a fenntarthatósági lépéseket. Vagyis a fogyasztó, kereskedő, gyártó mellett a környezetnek is nyertesnek kell lennie a folyamatokban, így a win-win-win-win megközelítés az elvárható.
Mindehez a technika fejlődése biztató hátteret kínál. Míg 10 évvel ezelőtt a tudósok még széttárták a karjukat, ma már bizton állítják, hogy 2050-re képes lesz a Föld foszilis és atom energia nélkül az igények kiszolgálására és a több mint 9 milliárd ember élelmezésére, itatására. Ehhez azonban a kidolgozott víz, vegyszer és energiatakarékos módszerek rohamos elterjezstésére van szükség. Sokan készülnek erre a paradigmaváltásra. A legnagyobb napkollektor erőmű ma Abu-Dhabiban van. Ottmár tudják, nem az olaj elfogyása miatt, hanem az igények változása miatt kell megújuló energiaforrásokból tömeges megoldást kidolgozni.
A fogyasztók bevonása, tájékoztatása, az őszinte és átlátható kommunikáció mind a termékek, gyártás, szállítmányozásmind a fenntarthatóság ügyében elengedhetetlen. Egyrészt mert ez egy egyre erősödő tudatos fogyasztói igény, másrészt csak így lehet széles körben, társadalmi és politikai intézkedéseket elvárni.
Esettanulmány verseny
Az ECR tagországokat, helyi szervezeteket versenyre hívta az európai központ, mindenki pályázhatott az országában előremutatónak ítélt pilot projektekkel. 21 nevezés érkezett, amelyből hatot, 10-10 percben előadtak a legjobbnak ítéltek és a közönség szavazatát kérték a szervezők a legjobb kiválasztására. Este az ünnepélyes díjkiosztón derült ki a szakmai zsűri és a közönség ítélete, hog a versenyt az angol Tesco Coca-Cola páros Job swap, munkahelycsere programja nyerte, amelynek keretében egy Tesco alkalmazott, Samantha 1 évig a Tesconál dolgozott, míg Mark a Tescotól 1 évig a Coca-Cola csapatát erősítette. A két cég ezzel az úttörő vállalkozással teljesen kiteregette a kártyáit, teljes betekintést biztosított a másik vállalat dolgozója számára. Mindkét dolgozzó azt nyilatkozta, hogy rendkívüli élmény volt, belelátni a kereskdeő illetve a gyártó gondolkodásába, munkamenetébe, vállalati kultúrájába és a karrierjük szempontjából is fontos állomásnak tekintették ezt az egy évet. Visszatérve anyacégükhöz sok mindent másképp csinálnak majd. Átadásra került az életműdíj és a tehetség díj is. Ez utóbbita az INSEAD szervezésében tartott ECR Lab elnevezésű képzésben résztvevő 20 fő választotta ki maga közül. A díjat az Unilever USA fiatal munkatársnője nyerte el.
Jövőre 20 éves az ECR Europe
A záróelőadások a közeli és távoli jövő dimenziójában tekintették át, hogy valóban fényes-e az FMCG jövője. A növekvő népesség egyre több fogyasztót jelent, a technika rohamos fejlődésében rengeteg üzleti potenciál van, az emberek egészségesebbek, hosszabb ideig élnek és nagyobb békében mint valaha, így a pozitív kilátások jogosak. A gazdasági, társadalmi, környezeti nehézségek pedig megismerhetők és megoldásra várnak, amiben az egész világ számít az FMCG vállalatok vezető, kezdeményező, megújító kezdeményezéseire és cselekedeteire.
Az első nap tapasztalatairól kérdeztük, Balogh Ferencet, a magyar ECR szervezet főtitkárát, a videónk itt nézhető meg.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >