Düsseldorfi EuroCIS: Informatika kimondottan a kereskedelemnek
Töretlen a kereskedelem igénye az informatikai fejlesztésekre. A technológia új lehetőségei tágítják a teret, a vállalatok törekvéseit a vevők jobb kiszolgálására és a költségek csökkentésére. Ezt tükrözte a kereskedelmi informatikai fejlesztések szakvására iránti nagy érdeklődés. A Düsseldorfban, március elején tartott EuroCIS-ről jelenti munkatársunk.A Rajna menti vásár sajtóközpontjában gyülekeznek a különböző országokból érkezett újságírók. Együtt nézzük meg a kiállítás legfontosabb részeit. Szakavatott kísérőnk, Ulrich Spaan indulás előtt kiveszi zsebéből az iPhone-ját, és magasra tartja, hogy mindenki lássa:
– Íme, egy kézzel fogható bizonyíték az informatikai technológia fejlődésének hihetetlen dinamikájára. Csak a mobiltelefon révén várhatóan megújul a vevők tájékoztatása, illetve vásárlási döntéseik befolyásolása. Ennek következtében megváltozik a bolti eladás folyamata. És akkor még nem beszéltünk a gyors, költséghatékony pénztári rendszerekről vagy a veszteségeket csökkentő biztonságtechnikai megoldásokról.
Élénkítette a piacot a válság
A 39 éves Ulrich Spaan Heidelbergben született. Az erlangeni és kölni egyetemen tanult vállalati gazdaságtant. Közben Pármában egy évig kereskedelmi gazdaságtani
kurzust hallgatott. Pályáját az Aldi kerületi vezetőjeként kezdte. Tizenegy éve lépett be az Európai Kereskedelmi Intézetbe, ahol jelenleg az ügyvezetés tagja, és a szakvásárokkal való kapcsolat, valamint az információs technológiai kutatás vezetője. Tapasztalatait indulás előtt így foglalta össze:
– Az informatika fejlődése és a kereskedelem növekvő igénye kölcsönösen ösztönzi
az új technológiai megoldásokat. Hiszen a vállalatok, hogy versenyelőnyt szerezzenek, igyekeznek vevőiket minél jobban kiszolgálni. Szeretnék ezt összekötni a költségek csökkentésével, amivel növelik eredményességüket. Ezeket a trendeket a válság inkább erősítette, mintsem fékezte volna. 71 milliárd eurónak nyoma vész
A biztonságtechnikával kapcsolatban hangsúlyozza, hogy szerte a világon évente 71 milliárd euró értékű áru tűnik el az ellátási láncban, becslések szerint. Németországban évi 3,9 milliárd euró veszteséggel számolnak. Ebből 53 százalékot okoznak a vevők, 23-at a kereskedelmi vállalatok dolgozói, a többit pedig a szolgáltatók, szállítók, vagy szervezési hibák.
– Az árubiztonság növeléséért a német kereskedelem forgalmának 0,3 százalékát költi biztonságtechnikára. Kereken 1,1 milliárd eurót – tájékoztat Ulrich Spaan.
– A leltárhiány csökkentése érdekében a ráfordítások Németországban együttesen évi 5 milliárd eurót tesznek ki. Ezt a veszteséget a kereskedelem, más költségekhez
hasonlóan, kénytelen belekalkulálni a fogyasztói árakba.
IBM, Bizerba, Wincor Nixdorf…
Elindulunk, hogy keresztmetszetet kapjunk a látnivalókról. Összesen huszonkét ország 190 vállalata állítja ki informatikai megoldásait. Valamivel kevesebb cég jött el, mint múlt évben, de több országot képviselnek. Az egyes szektorok piacvezetői
azonban jelen vannak, mint például az IBM, a Bizerba, a Wincor Nixdorf, a Honeywell, az SAP, az EPSON, a Canon és a Toshiba. Magyar cég nem állított ki. Régiónkat
két bolgár, egy-egy cseh, lengyel, szerb és szlovén vállalkozás képviselte. Viszonylag gyakran hallottam magyar szót a standok környékén, és több mint húsz magyar látogatóval találkoztam.
Az EuroCIS középpontjában a pénztári munka gyorsítása áll, benne a készpénz nélküli fizetés új formái. Azonkívül az áru biztonságát, megőrzését célzó berendezések állnak az érdeklődés homlokterében, különös tekintettel a digitális videokamerákra. A közeljövő zenéje áradt a körséta elején felmutatott iPhone-ból. Vele együtt sok innováció szolgálja a vásárlás megkönnyítését és a vevők informálását az eladótérben.
Kulcs a vásárlóhoz – iPhone
Elsőként az IBM standját keresi fel nemzetközi újságíró csoportunk. „Making retail smarter” (magyarul: „Okosabban kereskedni”) hirdeti a világcég transzparense. Michael Woydich, az IBM kereskedelmi és fogyasztásicikk-üzletágának németországi vezetője elmondja, hogy 26 prezentációs felületen mutatják be informatikai megoldásaikat. A bolti eladás négy fázisát különítették el. Mindegyikben integrált rendszereket tesznek közszemlére. Az első blokkban a vásárlás élményét erősíti mindaz, ami lehetővé teszi a vevőnek, hogy számára vonzó ismereteket, tapasztalatokat szerezzen. A második blokkot pénztári rendszerek alkotják, a harmadikat pedig speciális megoldások. Utóbbiakhoz tartozik az iPhone előnyeinek
demonstrálása. A 32 éves Brent Cossey az USA-ból jött az IBM düsseldorfi standjára, hogy egy képernyőn bemutassa a vevőkkel való kommunikálás
lehetőségeit:
– Az iPhone révén lehet tájékoztatni az eladótérben lévő vásárlót akciókról, új termékekről. A készülékkel a vevő a vonalkódról leveheti a termékkel kapcsolatos
információkat. Értesítést küldhet rajta az üzlet például arról, hogy éppen elkészült a korábban megrendelt torta. Kérdezni is lehet iPhone-nal, egy hipermarketben például azt, hogy merre találhatók a péksütemények.
Italok illatautomatája
A negyedik IBM-blokk az élelmiszerek bolti eladásösztönzésével kapcsolatos fejlesztéseké. Ilyen, mások mellett, az illatautomata. Általa a vásárló tájékozódás céljából megismerheti a különböző italok illatát. Előttem egy argentin kolléga a koffeinmentes Coca-Cola gombját nyomja meg. Elismerően bólint a hatásra. Én a Fanta citrommal próbálkozom. Mintha éppen most nyitottam volna ki egy üveget, olyan kellemes illat árad felém. Szinte már nyelvemen érzem az ital frissítő ízét. Nemhiába állítja a marketing szakirodalom, hogy az illatok intenzíven hatnak az érzelmekre. Két hónap múltán is az IBM illatautomatája jelenti számomra az EuroCIS legmaradandóbb élményét.
„Mobil shopping” – úttörő Carrefour és Delhaize
A Wincor Nixdorf standján ismerős fogad, Ulrich Nolte sajtóreferens. Megtudom tőle, hogy a nagy standon nem minden újdonságukat állítják ki. Legfontosabb fejlesztéseiket külön teremben mutatják be ügyfeleiknek. A paderborni székhelyű cég slágere itt most többfajta „mobil shopping megoldás”. Hordozható szkennereket kombinálnak intelligens szoftverrel, hogy gyorsítsák a vásárlás folyamatát. Az árut nem a pénztáros szkenneli, hanem a vevő végzi el, önkiszolgálásban.
– Különösen hipermarketekben és nagy szupermarketekben válik be a mobil vásárlási megoldás, ahol sok árucikket tartalmaz a bevásárlókocsi – hangsúlyozza Ulrich Nolte. – Európában a Carrefourés a Delhaize-lánc a trend úttörője. Már mindkettő kínálja vevőinek az innovatív önkiszolgáló fizetést a pénztárnál. Minden folyamatban fontos az IT Az információkban gazdag három nap tapasztalatait a Trade magazin számára így foglalta össze Wilhelm Nidergöker, a Düsseldorf Messe igazgatója:
– Az informatika egyre nagyobb szerepet játszik a kereskedelem minden folyamatában. Ezt demonstrálta az EuroCIS, ahol a szektor piacvezető vállalatai mellett kiállítottak speciális fejlesztő cégek is, növelve a kereskedelmi technológia vezető sakvásárának vonzerejét. Hozzátette, hogy az élénk keresletnek köszönhetően nyert csatát a néhány éve kezdeményezett EuroCIS. Kimondottan a kiskereskedelem számára fókuszált technológiakínálatával megfelel az ágazat döntéshozói és informatikai vezetői által támasztott igényeknek.
A vásárigazgató különösen fontosnak tartja a külföldi látogatók arányának növekedését. A nyugat-európaiak mellett kiemelte a kelet- és közép-európaiak növekvő érdeklődését, valamint az Ázsiából érkezettek nagy számát. Három nap alatt 50 országból 5 400 látogatót regisztráltak a pénztáraknál, ugyanannyit, mint tavaly.
Mobiltelefon és videokamera Összességében a mobiltelefonhoz kapcsolódó technológiák, valamint az árucikkek videokamerával történő ellenőrzési megoldásai hozták a legtöbb újdonságot. A többféle önkiszolgáló pénztári rendszer és az informatikai rendszerek központi integrálása szintén sok érdeklődőt vonzott.
Amíg a standokon a technológiai újdonságok működését ismerhették meg a látogatók, addig három napon át, két szakmai fórumon a felhasználás lehetőségeiről cserélték ki tapasztalataikat a szakemberek. Esettanulmányokat mutatott be többek között a Shell a készpénzkezelés olcsóbbá tételéről, az Agip és az Edeka az eladótérben működő digitális kommunikációról, több informatikai cég pedig az RFID-ről.
Díjnyertes elektronikus polccímke
Említést érdemel az EuroCIS fontos szakmai eseménye. Az Európai Kereskedelmi
Intézet Kiskereskedelmi Technológiai Nagydíját a holland Aholdcsoport Albert Hejin nevű szupermarketlánca kapta, az általa bevezetett elektronikus polccímkéért. A Toshiba, a Capgemini és az Impulselogic cég által kifejlesztett megoldással csökkentik a friss áruk veszteségeit. Ugyanakkor növelik a kereskedelmi cég nyereségét. Az újítás lényege, hogy a folyamatosan nyilvántartott készlet és eladás elemzése alapján az árakat szükség szerint meg lehet változtatni. Az új árak automatikusan megjelennek az eladótérbe kihelyezett képernyőkön, és a pénztári rendszerekben is. A saját vonalkód-leolvasót használó vevők azonnal kaphatnak információt a termináljukra az új fogyasztói árról, és néhány hozzá kapcsolódó vásárlási lehetőségről.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Protechtor Future Summit: A gazdasági-politikai szakértők már az összeomlást várják, a cégvezérek körében viszont töretlen az optimizmus
Klímaváltozás, járványok, erőforráshiány, biztonsági fenyegetések – válságok mindig is voltak,…
Tovább olvasom >Itt van most Európa legolcsóbb karácsonyi vására
Az erdélyi Nagyszeben karácsonyi vására mára Európa egyik legkedveltebb adventi…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >