Düsseldorfban – 3. rész

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 06. 05. 02:43

Az eladáshely egyben az
innovációk és beruházások helye is. A fejlődés trendjeiről szinte teljes körű áttekintést adott a vezető európai kereskedelmi technológiai szakvásár, az EuroCIS, idén március elején. Munkatársunk helyszíni riportja.

Pénztári munka folyamatában hol látja fontosnak a továbblépést?
A kérdést a kölni székhelyű Európai Kereskedelmi Intézet munkatársai tették fel döntéshozóknak németországi, ausztriai, svájci és más európai országok élelmiszer-kereskedelmi vállalatainál.

Az eredményt az EuroCIS sajtóközpontjában ismertette Winfried Lambertz, az EHI Retail Technology című szakfolyóiratának főszerkesztője.

A válaszadók közel kétharmada hatékonyabban szeretné lebonyolítani a készpénzmentes fizetést, valamint gyorsítaná a kártyás fizetést. A megkérdezettek felénél többen csökkentenék a készpénzes, és növelnék a készpénzmentes fizetést, továbbá beillesztenék a fizetési folyamatba a mobil eszközöket.

Jó egynegyedük említette a kasszazóna átszervezését, a sorban állás kezelését, valamint azt, hogy gyorsítani kellene a készpénzes fizetést.

A megkérdezettek csupán hét százaléka mondta azt, hogy jelenleg nem tartja fontosnak, hogy a pénztári munka menetén változtasson.

Kamera szkenneli a szalagon lévő áru vonalkódját

Az EuroCIS akkreditált újságírói számára szervezett szokásos körúton forradalmi jelentőségűnek mondott önkiszolgáló pénztári megoldással fogad a német Wincor Nixdorf cég standján Alexandra Böddeker, a szakterület vezetője. Odavezet egy szokásosnak látszó pénztárhoz. Elindítja az áruval megrakott szalagot. De ez nem akármilyen pénztár.

– A kasszánál szalagra tett árucikkek vonalkódját kamera szkenneli; percenként 60 cikkelemet. Ez duplája a forgalomban­ lévő hasonló eszközök teljesítményének – magyarázza kísérőnk. – A kamera az árucikkek átlag 98 százalékát ismeri fel. Ha valamelyik termék vonalkódját nem szkenneli, akkor lefényképezi, és automatikusan csenget az asszisztensnek.
Ő aztán megoldja a helyzetet.

Towerline a moduláris megoldás-platform neve. Használható különböző típusú és méretű üzletekben. Készpénzzel pénztárosnál fizethet a vevő, bankkártyával pedig automatánál.

A percenként 60 cikkelem vonalkódját szkennelő legnagyobb, 360 fokos scan portállal leghatékonyabban működő típust érdeklődő szakemberek szélesebb körének most először mutatják be, az EuroCIS keretében.

– Olyan gyorsan működik a Towerline, hogy a vevők nem a szalagra várva állnak sorba, hanem a végén, az áru leszedésénél keletkezik torlódás, amikor elrakják a vásárolt cikkeket – tájékoztat Alexandra Böddeker. – Helyigényes ez a megoldás, amelynél gondos tervezést igényel a szalag hossza és a csomagoló részleg kialakítása is.

Toshiba: innovációk tűzijátéka

„A világon az elektrotechnikai és elektronikus készülékek hetedik legnagyobb gyártóján, a Toshiba-csoporton belül önálló vállalat, a Toshiba Tec az innovációk tűzijátékát mutatja be, amelyeket a kereskedelem igényeihez szabtunk” – írja a sajtóanyagban Ulrich Hieber, a kereskedelem számára értékesítő divízió vezetője. – „Fejlesztési és gyártási know-how-jával a Toshiba rendelkezik olyan kompetenciával, hogy mindent egy helyen szerezhet be a kereskedelem, amire fejlesztéseihez szüksége van”.

Amikor személyesen találkozunk nagy, látványos és mozgalmas standjukon, egy eladásösztönző érintőképernyőt mutat:

– A vevő kiválaszt egy terméket, és a képernyőn kereshet hozzá recepteket. Amelyiket kiválasztja, azt rögtön elküldheti egy e-mail címre és helyben ki is nyomtathatja.

A készülék egy termékcsalád tagja. Különböző méretben és formában kínálják a kereskedelemnek. További újdonságuk egy nyomtató:

– Ha egy kereskedelmi vállalatnál termékekre vonatkozó, színes, információs posztereket akarnak nyomtatni, ezzel a készülékkel saját maguk is megtehetik, plakátpapírra, top minőségben – magyarázza Ulrich Hieber.

Motorola: Európában először

A Motorola Európában először mutatja be vezeték nélküli Linear-Imager LI4278-as készülékét; az önkiszolgáló pénztárnál mobiltelefonokról vonalkódokat lehet beszkennelni vele, és kuponos vagy más akciókat lebonyolítani.

Előnyeit Susanne Stier marketingvezető így foglalja össze:

– A készülék révén kereskedelmi vállalatok vevőik mobil- és okostelefonjairól vonalkódokat szkennelhetnek be, és rögzíthetnek vele vásárlási utalványokat vagy vevőkártyákat. Ezáltal vásárlóiknak marketingakciókat tudnak ajánlani vagy személyre szabott, esetleg rugalmas promócióval növelhetik lojalitásukat.

Integrálják a hagyományos
és online csatornát

Átfogó képet a fejlődés várható irányairól nyerhetnek az EuroCIS látogatói egy tanulmányból. A KPMG, a könyvvizsgáló és üzleti tanácsadó világcég egyike, valamint az Európai Kereskedelmi Intézet közösen végzett egy kutatást.

Abból indultak ki, hogy az elektronikus kereskedelem piaca Németországban két számjegyű növekedést ért el a legutóbbi években. Választ kerestek többek között arra, hogy az e-kereskedelem milyen módon hat a téglából, malterrel épült üzletek forgalmára.

– Megállapítottuk, hogy a hagyományos üzletek továbbra is a legfontosabbak lesznek a vásárlók számára. Közben az online kereskedelem erőteljesen növekszik. Ezért egyre inkább előtérbe kerül a két csatorna integrációja – foglalja össze az eredményeket Ulrich Spaan, akivel a KPMG standján találkozunk újra.

Az okostelefonok a fogyasztók számára eddig soha nem látott módon teszik átláthatóvá a piacot, a termékinformációkat és az árakat illetően. Új lehetőségek nyílnak a kereskedők előtt a vevőikkel való kommunikálásra.

Habár Németországban érzékelhetően csökken a lakosság száma, ez a városokra nem érvényes. Ott a belvárosi szupermarketek és bevásárlóközpontok reneszánszukat élik jelenleg.

Egyre gyakrabban használják
az okostelefont

A KPMG részéről Mark Sievers, a kereskedelmi és fogyasztási cikkek területének vezetője szerint élelmiszernél a hagyományos üzletek előnye megmarad azáltal, hogy a beszerzendő áru azonnal a vásárlók rendelkezésére áll:

– A hagyományos üzletek előnyhöz juthatnak az online lehetőségei révén. A fogyasztók ugyanis pozitívan értékelik azt a lehetőséget, hogy interneten rendelnek árut, amit azután a boltban vesznek át.
A megkérdezettek átlag 44 százaléka biztosan igénybe venne ilyen szolgáltatást. További 30 százalék pedig talán.

Közülük a válaszadók 74 százaléka vásárolna interneten elektromos készüléket, 63 százalék ruházati cikket, de csak 21 százalék tartja az élelmiszerek online beszerzését vonzónak.

Minden harmadik megkérdezett úgy gondolja, hogy a közeli években egyre gyakrabban használja okostelefonját arra, hogy vásárlás előtt tájékozódjon a termékkínálatról vagy a fogyasztói árakról.

(folytatjuk)

Kapcsolódó cikkeink