Düsseldorfban – 3. rész
Az eladáshely egyben az
innovációk és beruházások helye is. A fejlődés trendjeiről szinte teljes körű áttekintést adott a vezető európai kereskedelmi technológiai szakvásár, az EuroCIS, idén március elején. Munkatársunk helyszíni riportja.
Pénztári munka folyamatában hol látja fontosnak a továbblépést?
A kérdést a kölni székhelyű Európai Kereskedelmi Intézet munkatársai tették fel döntéshozóknak németországi, ausztriai, svájci és más európai országok élelmiszer-kereskedelmi vállalatainál.
Az eredményt az EuroCIS sajtóközpontjában ismertette Winfried Lambertz, az EHI Retail Technology című szakfolyóiratának főszerkesztője.
A válaszadók közel kétharmada hatékonyabban szeretné lebonyolítani a készpénzmentes fizetést, valamint gyorsítaná a kártyás fizetést. A megkérdezettek felénél többen csökkentenék a készpénzes, és növelnék a készpénzmentes fizetést, továbbá beillesztenék a fizetési folyamatba a mobil eszközöket.
Jó egynegyedük említette a kasszazóna átszervezését, a sorban állás kezelését, valamint azt, hogy gyorsítani kellene a készpénzes fizetést.
A megkérdezettek csupán hét százaléka mondta azt, hogy jelenleg nem tartja fontosnak, hogy a pénztári munka menetén változtasson.
Kamera szkenneli a szalagon lévő áru vonalkódját
Az EuroCIS akkreditált újságírói számára szervezett szokásos körúton forradalmi jelentőségűnek mondott önkiszolgáló pénztári megoldással fogad a német Wincor Nixdorf cég standján Alexandra Böddeker, a szakterület vezetője. Odavezet egy szokásosnak látszó pénztárhoz. Elindítja az áruval megrakott szalagot. De ez nem akármilyen pénztár.
– A kasszánál szalagra tett árucikkek vonalkódját kamera szkenneli; percenként 60 cikkelemet. Ez duplája a forgalomban lévő hasonló eszközök teljesítményének – magyarázza kísérőnk. – A kamera az árucikkek átlag 98 százalékát ismeri fel. Ha valamelyik termék vonalkódját nem szkenneli, akkor lefényképezi, és automatikusan csenget az asszisztensnek.
Ő aztán megoldja a helyzetet.
Towerline a moduláris megoldás-platform neve. Használható különböző típusú és méretű üzletekben. Készpénzzel pénztárosnál fizethet a vevő, bankkártyával pedig automatánál.
A percenként 60 cikkelem vonalkódját szkennelő legnagyobb, 360 fokos scan portállal leghatékonyabban működő típust érdeklődő szakemberek szélesebb körének most először mutatják be, az EuroCIS keretében.
– Olyan gyorsan működik a Towerline, hogy a vevők nem a szalagra várva állnak sorba, hanem a végén, az áru leszedésénél keletkezik torlódás, amikor elrakják a vásárolt cikkeket – tájékoztat Alexandra Böddeker. – Helyigényes ez a megoldás, amelynél gondos tervezést igényel a szalag hossza és a csomagoló részleg kialakítása is.
Toshiba: innovációk tűzijátéka
„A világon az elektrotechnikai és elektronikus készülékek hetedik legnagyobb gyártóján, a Toshiba-csoporton belül önálló vállalat, a Toshiba Tec az innovációk tűzijátékát mutatja be, amelyeket a kereskedelem igényeihez szabtunk” – írja a sajtóanyagban Ulrich Hieber, a kereskedelem számára értékesítő divízió vezetője. – „Fejlesztési és gyártási know-how-jával a Toshiba rendelkezik olyan kompetenciával, hogy mindent egy helyen szerezhet be a kereskedelem, amire fejlesztéseihez szüksége van”.
Amikor személyesen találkozunk nagy, látványos és mozgalmas standjukon, egy eladásösztönző érintőképernyőt mutat:
– A vevő kiválaszt egy terméket, és a képernyőn kereshet hozzá recepteket. Amelyiket kiválasztja, azt rögtön elküldheti egy e-mail címre és helyben ki is nyomtathatja.
A készülék egy termékcsalád tagja. Különböző méretben és formában kínálják a kereskedelemnek. További újdonságuk egy nyomtató:
– Ha egy kereskedelmi vállalatnál termékekre vonatkozó, színes, információs posztereket akarnak nyomtatni, ezzel a készülékkel saját maguk is megtehetik, plakátpapírra, top minőségben – magyarázza Ulrich Hieber.
Motorola: Európában először
A Motorola Európában először mutatja be vezeték nélküli Linear-Imager LI4278-as készülékét; az önkiszolgáló pénztárnál mobiltelefonokról vonalkódokat lehet beszkennelni vele, és kuponos vagy más akciókat lebonyolítani.
Előnyeit Susanne Stier marketingvezető így foglalja össze:
– A készülék révén kereskedelmi vállalatok vevőik mobil- és okostelefonjairól vonalkódokat szkennelhetnek be, és rögzíthetnek vele vásárlási utalványokat vagy vevőkártyákat. Ezáltal vásárlóiknak marketingakciókat tudnak ajánlani vagy személyre szabott, esetleg rugalmas promócióval növelhetik lojalitásukat.
Integrálják a hagyományos
és online csatornát
Átfogó képet a fejlődés várható irányairól nyerhetnek az EuroCIS látogatói egy tanulmányból. A KPMG, a könyvvizsgáló és üzleti tanácsadó világcég egyike, valamint az Európai Kereskedelmi Intézet közösen végzett egy kutatást.
Abból indultak ki, hogy az elektronikus kereskedelem piaca Németországban két számjegyű növekedést ért el a legutóbbi években. Választ kerestek többek között arra, hogy az e-kereskedelem milyen módon hat a téglából, malterrel épült üzletek forgalmára.
– Megállapítottuk, hogy a hagyományos üzletek továbbra is a legfontosabbak lesznek a vásárlók számára. Közben az online kereskedelem erőteljesen növekszik. Ezért egyre inkább előtérbe kerül a két csatorna integrációja – foglalja össze az eredményeket Ulrich Spaan, akivel a KPMG standján találkozunk újra.
Az okostelefonok a fogyasztók számára eddig soha nem látott módon teszik átláthatóvá a piacot, a termékinformációkat és az árakat illetően. Új lehetőségek nyílnak a kereskedők előtt a vevőikkel való kommunikálásra.
Habár Németországban érzékelhetően csökken a lakosság száma, ez a városokra nem érvényes. Ott a belvárosi szupermarketek és bevásárlóközpontok reneszánszukat élik jelenleg.
Egyre gyakrabban használják
az okostelefont
A KPMG részéről Mark Sievers, a kereskedelmi és fogyasztási cikkek területének vezetője szerint élelmiszernél a hagyományos üzletek előnye megmarad azáltal, hogy a beszerzendő áru azonnal a vásárlók rendelkezésére áll:
– A hagyományos üzletek előnyhöz juthatnak az online lehetőségei révén. A fogyasztók ugyanis pozitívan értékelik azt a lehetőséget, hogy interneten rendelnek árut, amit azután a boltban vesznek át.
A megkérdezettek átlag 44 százaléka biztosan igénybe venne ilyen szolgáltatást. További 30 százalék pedig talán.
Közülük a válaszadók 74 százaléka vásárolna interneten elektromos készüléket, 63 százalék ruházati cikket, de csak 21 százalék tartja az élelmiszerek online beszerzését vonzónak.
Minden harmadik megkérdezett úgy gondolja, hogy a közeli években egyre gyakrabban használja okostelefonját arra, hogy vásárlás előtt tájékozódjon a termékkínálatról vagy a fogyasztói árakról.
(folytatjuk)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Üzleti tervezéshez egy kis segítség
A CEONET Klub és az Egyensúly Intézet újabb közös eseményre…
Tovább olvasom >Európai küldöttséget látott vendégül az NFFT és a BCSDH
Milyen európai szintű együttműködések segíthetik az európai és a hazai…
Tovább olvasom >Egyre sikeresebb a Modern gyárak éjszakája rendezvénysorozat
A Modern gyárak éjszakája országos online és élő rendezvénysorozat egyre…
Tovább olvasom >