Durván csökkent a magyar borexport
Az elmúlt évhez képest a borok termelői árai emelkedtek, különösen a belföldi értékesítés során. Az exportpiacokon az árnövekedés mértéke jóval alacsonyabb. Az idei év első háromnegyedévében a belföldön értékesített borok hektoliterenkénti termelői ára közel 14% -kal növekedett, elérve a 29,5 ezer forintot.
Az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott fehérborok esetében a növekedés mintegy 17% volt, míg a vörös- és rozéboroknál 13% -os áremelkedést tapasztaltunk. Az exportált borok ára 2% -kal növekedett az előző évhez képest, ami hektoliterenként 28,3 ezer forintot jelentett. Az oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott fehérborok ára gyakorlatilag nem változott, míg a vörös- és rozéboroknál 10% -os áremelkedést láttunk.
Az eredetmegjelöléssel ellátott borok között a tokaji fehérborok belföldi átlagára 23% -kal nőtt az előző évhez képest, elérve a 147,5 ezer forintot hektoliterenként. Az egri vörös- és rozéborok ára is emelkedett, közel 15% -kal, 57,8 ezer forintra. Az exportban a minőségi eredetmegjelöléssel ellátott borok ára továbbra is kisebb mértékben emelkedik, mint a belföldi ár, például a tokaji fehérborok esetében 13% -kal nőtt.
A magyar borok külkereskedelmi egyenlege 2023-ban pozitív volt, bár mennyiségben és értékben is csökkent az előző évhez képest. A borexport volumene 10% -kal csökkent, értéke pedig 4% -kal mérséklődött. A lédig borok exportja 4% -kal csökkent, míg a palackos boroké 24% -kal csökkent. A magyar fehérborok továbbra is keresettek voltak a nemzetközi piacon, a kivitel mintegy 87% -át tették ki.
Magyarország borimportja az idei év első hét hónapjában 21% -kal csökkent az egy évvel korábbihoz képest, főként palackos kiszerelésű borok érkeztek. Azonban júliusban megfigyelhető volt a behozott mennyiség növekedése, miután június végéig alacsonyabb volt.
Kapcsolódó cikkeink
Nagyot változtak a borfogyasztási szokások: ma már a könnyedebb, gyümölcsös vörösborokat vásároljuk szívesen
Az ünnepi asztalról nem hiányozhat egy palack kiváló vörösbor, amely…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >8 millió palack szeszesital és 225 visszaváltó automata várja a vásárlókat
8 millió palack, illetve doboz alkoholos itallal készült a Tesco…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >