Durva a különbség tojás termelői és fogyasztói ára között
Az árstop megszűnése után olyan jogszabály lépett életbe, amely a nagy forgalmú áruházláncokat arra kötelezi, hogy bruttó beszerzési áron értékesítsék a tojást. Ennek következtében a bolti ár nem tükrözi a valós önköltségeket, mivel az árstop és a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmának eltörlése lehetővé tette az alacsonyabb áron történő értékesítést. Ez a helyzet azonban a termelői piacokon működő szereplőknek nehézségeket okoz, mivel az árverseny közepette egyre nehezebb az áru értékesítése.
A kereskedelmi láncoknak azonban lehetőséget ad ez a jogszabály arra, hogy vonzóbb akciókat hirdessenek a húsvét előtti időszakban. A beszerzési ár alatti értékesítés tilalmának feloldása némi mozgásteret biztosít a kereskedelmi láncoknak, de ez a lehetőség nem minden piaci szereplő számára jelent megoldást.
A termelői piacokon működő szereplők számára ugyanis ez nem jelent javulást, mivel számukra nem vonatkozik a kötelező akciózás, és a beszerzési árra szokásos hasznot sem számolhatnak rá, ami növeli a kiskerláncokhoz képest versenyhátrányukat. A fogyasztók által fizetett ár tehát nagyban függ az éppen aktuális akciózási kényszertől, és az árak közötti különbségek jelentős problémát jelenthetnek a piaci szereplők számára.
„A tojás fogyasztói ára elszakadt a termelői ártól, a kettő között nagyon kicsi a korreláció jelenleg, mert az árstop megszűnése után olyan jogszabály lépett életbe, amely a nagy forgalmú áruházláncokat arra kötelezi, hogy bruttó beszerzési áron értékesítsék a tojást. Ez azt jelenti, hogy annyiért kell neki adni, amennyiért kapja. Ráadásul ebből az árból kell a kereskedőknek a kötelező akciózást is végrehajtaniuk, figyelembe véve, hogy eltörölték a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmát is”
– mondta el az Agrárszektornak Pákozd Gergely, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének alelnöke.
Kapcsolódó cikkeink
Szárnyalnak az árak a baromfipiacon: drágult a csirke, a pulyka és a tojás is
Az elmúlt hónapokban látványos áremelkedés zajlott le a hazai baromfi-…
Tovább olvasom >Ezek a tényezők befolyásolták az árakat a tej- és a tojáspiacon
Két gyorsított ágazati vizsgálatot is lezárt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).…
Tovább olvasom >Áremelkedés, exportcsökkenés, új fogyasztói szokások – így alakult a baromfi- és tojáspiac 2025 első felében
Látványos változások jellemezték 2025 első félévét a hazai baromfi- és…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >