Durva a különbség tojás termelői és fogyasztói ára között
Az árstop megszűnése után olyan jogszabály lépett életbe, amely a nagy forgalmú áruházláncokat arra kötelezi, hogy bruttó beszerzési áron értékesítsék a tojást. Ennek következtében a bolti ár nem tükrözi a valós önköltségeket, mivel az árstop és a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmának eltörlése lehetővé tette az alacsonyabb áron történő értékesítést. Ez a helyzet azonban a termelői piacokon működő szereplőknek nehézségeket okoz, mivel az árverseny közepette egyre nehezebb az áru értékesítése.
A kereskedelmi láncoknak azonban lehetőséget ad ez a jogszabály arra, hogy vonzóbb akciókat hirdessenek a húsvét előtti időszakban. A beszerzési ár alatti értékesítés tilalmának feloldása némi mozgásteret biztosít a kereskedelmi láncoknak, de ez a lehetőség nem minden piaci szereplő számára jelent megoldást.
A termelői piacokon működő szereplők számára ugyanis ez nem jelent javulást, mivel számukra nem vonatkozik a kötelező akciózás, és a beszerzési árra szokásos hasznot sem számolhatnak rá, ami növeli a kiskerláncokhoz képest versenyhátrányukat. A fogyasztók által fizetett ár tehát nagyban függ az éppen aktuális akciózási kényszertől, és az árak közötti különbségek jelentős problémát jelenthetnek a piaci szereplők számára.
„A tojás fogyasztói ára elszakadt a termelői ártól, a kettő között nagyon kicsi a korreláció jelenleg, mert az árstop megszűnése után olyan jogszabály lépett életbe, amely a nagy forgalmú áruházláncokat arra kötelezi, hogy bruttó beszerzési áron értékesítsék a tojást. Ez azt jelenti, hogy annyiért kell neki adni, amennyiért kapja. Ráadásul ebből az árból kell a kereskedőknek a kötelező akciózást is végrehajtaniuk, figyelembe véve, hogy eltörölték a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmát is”
– mondta el az Agrárszektornak Pákozd Gergely, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének alelnöke.
Kapcsolódó cikkeink
A tojás ára továbbra is alatta marad az egy évvel ezelőttinek
Az Európai Bizottság adatai szerint az unióban az étkezési tojás…
Tovább olvasom >„Környezetbarát” fehér tojás bevezetésével támogatja a Morrisons a gazdákat
Chuckle Eggs termékcsaládját fehér tojásokkal bővíti a Morrisons a „For…
Tovább olvasom >Az élelmiszergazdaság meghatározó ágazata a tojástermelés
A tojástermelés az élelmiszergazdaság meghatározó ágazata, amelynek versenyképességét számos eszközzel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >