Durva a különbség tojás termelői és fogyasztói ára között
Az árstop megszűnése után olyan jogszabály lépett életbe, amely a nagy forgalmú áruházláncokat arra kötelezi, hogy bruttó beszerzési áron értékesítsék a tojást. Ennek következtében a bolti ár nem tükrözi a valós önköltségeket, mivel az árstop és a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmának eltörlése lehetővé tette az alacsonyabb áron történő értékesítést. Ez a helyzet azonban a termelői piacokon működő szereplőknek nehézségeket okoz, mivel az árverseny közepette egyre nehezebb az áru értékesítése.
A kereskedelmi láncoknak azonban lehetőséget ad ez a jogszabály arra, hogy vonzóbb akciókat hirdessenek a húsvét előtti időszakban. A beszerzési ár alatti értékesítés tilalmának feloldása némi mozgásteret biztosít a kereskedelmi láncoknak, de ez a lehetőség nem minden piaci szereplő számára jelent megoldást.
A termelői piacokon működő szereplők számára ugyanis ez nem jelent javulást, mivel számukra nem vonatkozik a kötelező akciózás, és a beszerzési árra szokásos hasznot sem számolhatnak rá, ami növeli a kiskerláncokhoz képest versenyhátrányukat. A fogyasztók által fizetett ár tehát nagyban függ az éppen aktuális akciózási kényszertől, és az árak közötti különbségek jelentős problémát jelenthetnek a piaci szereplők számára.
„A tojás fogyasztói ára elszakadt a termelői ártól, a kettő között nagyon kicsi a korreláció jelenleg, mert az árstop megszűnése után olyan jogszabály lépett életbe, amely a nagy forgalmú áruházláncokat arra kötelezi, hogy bruttó beszerzési áron értékesítsék a tojást. Ez azt jelenti, hogy annyiért kell neki adni, amennyiért kapja. Ráadásul ebből az árból kell a kereskedőknek a kötelező akciózást is végrehajtaniuk, figyelembe véve, hogy eltörölték a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmát is”
– mondta el az Agrárszektornak Pákozd Gergely, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének alelnöke.
Kapcsolódó cikkeink
Ezek a tényezők befolyásolták az árakat a tej- és a tojáspiacon
Két gyorsított ágazati vizsgálatot is lezárt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).…
Tovább olvasom >Áremelkedés, exportcsökkenés, új fogyasztói szokások – így alakult a baromfi- és tojáspiac 2025 első felében
Látványos változások jellemezték 2025 első félévét a hazai baromfi- és…
Tovább olvasom >Tojásválság küszöbén állunk?
Az amerikai és európai piacokon egyaránt áremelkedést tapasztalnak – a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A gyerekek jövője most a tét – 198 Tesco-üzletben lehet szavazni
Országszerte 198 Tesco üzletben szavazhatnak a vásárlók elsősorban gyerekeket és…
Tovább olvasom >Digitális korszakváltás a Rossmann-nál – újabb 30 digital signage eszközt helyez ki a drogéria
A Rossmann Magyarország újabb mérföldkőhöz érkezett digitális fejlesztései terén: július…
Tovább olvasom >MOHU: Több száz millió forintot adományoztak a visszaváltók
Ünnepélyes keretek között adta át a MOHU a kötelező visszaváltási…
Tovább olvasom >