Duplájára nőtt az energiaital bolti eladása
Több mint kétszer annyi energiaitalt adtak el a kiskereskedelemben 2008. május–2009. áprilisban, mint egy évvel korábban; több mint 190 ezer hektolitert. Ugyanakkor értékben is csaknem megduplázódott a forgalom; a piacméret meghaladta a 10 milliárd forintot, állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.A kiskereskedelmi forgalom mennyiségben egyik évről a másikra 114, értékben 96 százalékkal emelkedett. A mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagárak jelentősen csökkentek: a tavaly áprilisi, literenként 611 forint után idén a negyedik hónapban 512 forintot regisztráltunk.
Az árak részben a kereskedelmi márkák erősödése, részben pedig az olcsóbb gyártói márkás termékek megjelenése miatt csökkentek.
A kereskedelmi márkák növekedése nem csak a diszkontokból származik. Ugyanis szinte minden hipermarket kínál saját márkás energiaitalt, a márkázottaknál jóval alacsonyabb áron. A piac növekedésének egyik motorja a kereskedelmi márka. Piaci részesedése 66 százalékot ért el az áprilisi bolti eladásból, szemben a tavalyi negyedik hónap 62 százalékával.
Az ízeknél a tutti-frutti vezet, ugyanakkor növekszik a vegyes gyümölcs is. Az aktuális trendek közé tartozik, hogy a nagyobb kiszerelések érzékelhető szerepet játszanak a kiskereskedelmi forgalomban.
Mennyiségben a hipermarket részaránya 38-ról 34 százalékra csökkent, 2008. május–2009. áprilisban, az előző hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor 2-2 százalékponttal emelkedett az 50 négyzetméteres és kisebb, valamint a 101–200 négyzetméteres csatorna mutatója. A többi bolttípus részaránya változatlan maradt.
A sportital szintén dinamikusan fejlődik, de jóval alacsonyabb szinten. Értékben 69 százalékkal nőtt az eladása egyik évről a másikra. Így piacmérete meghaladja az évi 300 millió forintot. Eladása inkább koncentrálódik a hipermarketre. Mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára 11 százalékkal emelkedett, tavaly áprilistól idén áprilisig.
Energia- és sportital mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára az elmúlt időszakban, forint/liter
Termék 2008. április 2009. április
Energiaital 611 512
Sportital 425 473
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >