Duplájára nőtt az energiaital bolti eladása
Több mint kétszer annyi energiaitalt adtak el a kiskereskedelemben 2008. május–2009. áprilisban, mint egy évvel korábban; több mint 190 ezer hektolitert. Ugyanakkor értékben is csaknem megduplázódott a forgalom; a piacméret meghaladta a 10 milliárd forintot, állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.A kiskereskedelmi forgalom mennyiségben egyik évről a másikra 114, értékben 96 százalékkal emelkedett. A mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagárak jelentősen csökkentek: a tavaly áprilisi, literenként 611 forint után idén a negyedik hónapban 512 forintot regisztráltunk.
Az árak részben a kereskedelmi márkák erősödése, részben pedig az olcsóbb gyártói márkás termékek megjelenése miatt csökkentek.
A kereskedelmi márkák növekedése nem csak a diszkontokból származik. Ugyanis szinte minden hipermarket kínál saját márkás energiaitalt, a márkázottaknál jóval alacsonyabb áron. A piac növekedésének egyik motorja a kereskedelmi márka. Piaci részesedése 66 százalékot ért el az áprilisi bolti eladásból, szemben a tavalyi negyedik hónap 62 százalékával.
Az ízeknél a tutti-frutti vezet, ugyanakkor növekszik a vegyes gyümölcs is. Az aktuális trendek közé tartozik, hogy a nagyobb kiszerelések érzékelhető szerepet játszanak a kiskereskedelmi forgalomban.
Mennyiségben a hipermarket részaránya 38-ról 34 százalékra csökkent, 2008. május–2009. áprilisban, az előző hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor 2-2 százalékponttal emelkedett az 50 négyzetméteres és kisebb, valamint a 101–200 négyzetméteres csatorna mutatója. A többi bolttípus részaránya változatlan maradt.
A sportital szintén dinamikusan fejlődik, de jóval alacsonyabb szinten. Értékben 69 százalékkal nőtt az eladása egyik évről a másikra. Így piacmérete meghaladja az évi 300 millió forintot. Eladása inkább koncentrálódik a hipermarketre. Mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára 11 százalékkal emelkedett, tavaly áprilistól idén áprilisig.
Energia- és sportital mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára az elmúlt időszakban, forint/liter
Termék 2008. április 2009. április
Energiaital 611 512
Sportital 425 473
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >