Dübörög a digitalizáció a patikákban
A digitális kor hajnalán a patikák világa is átalakulóban van. A hagyományos gyógyszertárak egyre inkább nyitnak a technológia felé, így a digitalizáció már nem csupán a jövő zenéje, hanem a jelen valósága is. A gyógyszertárakban zajló digitális forradalom új lehetőségeket teremt a gyógyszerkiadásban, a betegellátásban és a gyógyszerészeti tanácsadásban egyaránt, lehetővé téve a hatékonyabb, gyorsabb és személyre szabottabb szolgáltatást.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
Az innováció jegyében készült cikkünkben IT-cégek és patikák képviselői osztják meg tapasztalataikat arról, hogyan formálja át a digitalizáció a gyógyszertárak működését, milyen kihívásokkal és lehetőségekkel jár együtt ez a folyamat, és hogyan reagálhatnak a patikák a digitális kor elvárásaira.
Dr. Vámossy István, a Gollmann Magyarország/Pharmamatrix Kft. ügyvezetője úgy látja, hogy a digitalizáció és az automatizálás jelentős időt és humánerőforrás-kapacitást szabadít fel, amellyel egy gyógyszertári, illetve gyógyszerforgalmazással foglalkozó vállalkozás hatékonysága és fenntarthatósága nagymértékben növelhető.
– A patikában dolgozó szakemberek évek óta fokozódó adminisztrációs terhekkel és időhiánnyal küzdenek. Hiszünk abban, hogy a patikarobotizáció erre megoldást képes nyújtani, az így felszabadult időt pedig betegellátásra és edukációra fordíthatják az érintettek, ezzel támogatva a gazdaságos kereskedelmi működés melletti legmagasabb szakmai színvonalú szolgáltatást – hangsúlyozza a szakember.
Arra is emlékeztet, hogy számos nyugat-európai országban elérhetőek már olyan 0–24 órás terminálok, amelyek összeköttetésben állnak patikarobottal. Ezek segítségével a tartozások kezelését magasabb betegbarát szintre lehet emelni, hiszen a páciens a hiányzó gyógyszerét bármikor, sorban állás nélkül át tudja venni biztonságosan, közvetlenül a robotból.
De – mint mondja – kioszkrendszerek többféle formája is elérhető már számos európai országban, amelyeken keresztül a betegek maguk választhatják ki a szükséges nem vényköteles gyógyszerüket a patikákban anélkül, hogy várakozniuk kellene a kiszolgálásra. Miután a robot összegyűjti a választott készítményeket, a betegek expediáló szakembertől megfelelő szakmai támogatással soron kívül kaphatják meg gyógyszereiket.
A Gollmann Magyarország eltökélt a gyógyszertárak digitalizációs fejlődésében. Elsősorban a raktározás és az expediálás folyamatának automatizálását támogatja berendezéseivel.
– Jelenleg 17 gyógyszertár használ Gollmann robotot Magyarországon. Segítségükkel javulhat az expediálás biztonsága, mivel nincs tévesen kiadott gyógyszer, sem lejárt készítmény. Egyszerűbbé és gyorsabbá válik a raktározás folyamata, és munkaerőhiányos környezetben is stabil működést tesz lehetővé – avat be dr. Vámossy István.
A türelmetlen vevők álma
Dr. Nagy Gábor, a daxa™ és QB-Pharma patikai szoftvereket fejlesztő és üzemeltető Pharma Cloud Kft. ügyvezető igazgatója azt tapasztalja, hogy a gyógyszertárakban dolgozókra súlyos terhek nehezednek a munkaerőhiány, a növekvő versenyhelyzet, valamint az újabb és újabb terápiás lehetőségek megjelenésével.
– Olyan megoldásokat fejlesztünk, amelyek a patikák jövedelmezőségét növeli, egy-egy feladatra fordítandó idejüket pedig csökkenti. Ezek közül az egyik az Intelligens Árazó®, árazást támogató modul, egy másik pedig egy önkiszolgáló kasszarendszer integrálása szoftvereinkbe. Előbbit már több, mint 180 patika használja, utóbbit pedig a Natura Tököl gyógyszertárban helyeztük elsőként üzembe – fejti ki dr. Nagy Gábor.
Elmondása szerint az Intelligens Árazó® a patikák jövedelmezőségét javíthatja, a Szabadkassza szolgáltatás pedig enyhítheti a munkaerőhiány okozta nehézségeket és akár pluszbevételt generálhat, mert így olyanok is vásárolhatnak, akik esetleg nem várnák ki a sort a patikában.
– Gyógyszerészként szívügyem, hogy olyan szoftvereket adjak a kollégáknak, amelyek valós támogatást nyújtanak problémáik megoldására – jegyzi meg az ügyvezető igazgató.
Intim kiszolgálás
A szabad polcok megjelenése és a patikákban megvásárolható termékek köre folyamatosan bővül, eltolódik a nem vényköteles cikkekre, azon belül is a gyógyszernek nem minősülő árukra. Ez magával hozza a kereskedelmi informatikai megoldások iránti igényt, ahol már jó ideje fókuszban van a digitalizáció.
– A szabadpolcok bővülése nemzetközi szinten meghozta a patikák átalakulását, az alaptevékenység megtartásán és fejlesztésén túl fontos lett a kereskedelmi tevékenység is – mutat rá Szabó Dávid, a Szintézis Informatikai Zrt. vezérigazgatója, aki azt is elárulja, hogy szabadpolcos területekre elhelyezhető Pricer elektronikus polccímkerendszerrel és önkiszolgáló pénztárgéprendszerekkel állnak ügyfeleik rendelkezésére, amelyek az automatizáció és a munkaerő-megtakarítás mellett a vevők által egyre jobban igényelt intim kiszolgálást is támogatják. Tíz éve több mint 500 patikában, az összes patikaláncban jelen vannak berendezéseikkel. Önkiszolgáló kasszájuk a Gyöngy Prémium patikaláncban már két éve megtalálható.
– Az automatizáció folytatására a határ a csillagos ég. Egy jövőben megvalósítandó cél lehet például a Pricer címkéknél az NFC bevezetése. Ha a vásárló odaérinti a telefonját a címkéhez, hasznos információkat kaphat a termékekről, így nem szükséges minden alkalommal a gyógyszerésszel konzultálnia – mondja Szabó Dávid.
Komplex megoldás
Hosszú Dániel, a H&H Innovation Kft. ügyvezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy Magyarországon egyre nagyobb igény van a digitális megoldásokra, mind eladói, mind vevői oldalon. Az ötletek és az elképzelések megvalósulásának a befektethető tőke szab határt.
– Sok patika úgy gondolja, számukra ez nem rentábilis, nem látják a hosszabb távú megtérülést. A nagyobb patikai láncok próbálkoznak új megoldásokkal, viszont szerintünk még számtalan új lehetőség rejlik ezen a piacon. Az ATPS koncepció is ezt tükrözi. Ha teljes egészében elkészül az offline és online verzió, akkor egy olyan egyedi, komplex megoldás lesz a piacon, ami szakmai és technológiai téren is megállja majd a helyét – világít rá Hosszú Dániel.
A cégnél törekednek arra, hogy a felmerülő igények teljes skáláját lefedjék, úgymint szoftverfejlesztés, mobilalkalmazás-fejlesztés, automatizációs folyamatok tervezése, valamint automaták és információs terminálok gyártása. Speciális digitális kijelző kínálatukkal és szakmai tudásukkal igyekeznek segíteni az ügyfelek elvárásainak megvalósításában.
– Egyedi szoftver- és hardverfejlesztésekkel foglalkozunk, az ATPS koncepció megvalósítása lesz a belépőnk a patikák piacára. A rendszerhez szükséges teljes telepítési és szerelési munkálatokat el tudjuk látni, emellett minden esetben részt veszünk a rendszer átállásához szükséges tervezési feladatokban. Célunk, hogy olyan rendszert adjunk át, amely napi használata során elősegíti a patikák működését, növeli a dolgozói és vevői elégedettséget. Az eszközparkok esetében kész kínálatunk van, amelyekből összeválogathatók az igényeknek megfelelő eszközök – informálja lapunkat a H&H Innovation Kft. ügyvezetője.
Digitális polckép, és annál sokkal több
A gyógyszertárak viszonylag sokáig megmaradtak a hagyományos értékesítési eszközöknél, de idővel, ahogy a piaci trendek elindultak a digitalizáció irányába, meglátták az ebben rejlő óriási lehetőséget.
– Egy digitalizált polckép például ugyanakkora területen átláthatóbb módon, sokkal több termék megjelenítésre alkalmas, mint a hagyományos polc. Nem beszélve arról, hogy extrainformációkat lehet elhelyezni rajta, ami fontos a betegnek, de segítséget nyújthat az expediálónak is – állapítja meg Hegyi Balázs és Dobó Gábor, a Medirobot két ügyvezetője, akik 105 patikában vannak jelen technológiájukkal Magyarországon.
Digitális vonalon zászlóshajó termékük az úgynevezett RowaTM Vmotion, amely modernizálja a hagyományos polcképeket és számos plusz tartalmat, információt tesz elérhetővé a betegek és a dolgozók számára. Ennek köszönhetően nem kell a készítményt a gyógyszertári polcokon tartani, sem folyamatosan pótolni a polcokról értékesített tételeket, hiszen erre ott a komissiózó robot, és a digitális kijelzőről akár kikérést is tudunk indítani a robot felé. Nem szükséges továbbá azon sem aggódni, hogy minden készítmény a forgalmazó, vagy gyártó által meghatározott rendszerben, mennyiségben és formában van-e kihelyezve ezekre a polcokra, hiszen a virtuális kijelzőn ezeket be tudjuk állítani, időzíteni akár napszakokra bontva – magyarázza Hegyi Balázs.
Keresett rendszerük még a teljesen automata betöltő rendszer, amelynek köszönhetően a gyógyszertáron áthaladó készítményeket csak az értékesítésnél kell fizikailag érinteni.
Mindemellett az adatkezeléssel sem kell időzni, mert minden, a gyógyszertári termékhez kötött adatforgalom (lejárati idő, egyedi azonosító) automatizáltan történik.
– 105 patikában vagyunk jelen a technológiánkkal Magyarországon. Az ügyfélkörünkben található nagyforgalmú pláza gyógyszertár, rendelőintézethez közeli, kórházi, hálózatos és teljesen független patika is – teszi hozzá az ügyvezető.
Új generációs rendszerek
Az Enelis (korábban Novodata – LX-Line) elektronikus laborálási naplók vezetésére és a beteg-együttműködést megkönnyítő másodlagos kijelzők használatára nyújt lehetőséget. Emellett megtalálható portfóliójukban egy android alapú digitális leltározó és áruátvevő eszköz is. Gyógyszertári rendszereik alkalmasak az eSzámla-kezelésre és az intelligens megrendelésre. Megközelítőleg 1800 ügyféllel rendelkeznek.
– A gyógyszerész idejének felszabadításával több idő jut a gyógyszerészi gondozásra, a technológiának hála pedig kisebb az emberi hibázás lehetősége. Beteginformációs monitorjaink megkönnyítik a betegek életét a receptköteles készítmények kiváltásakor. A gyógyszertári munka minőségét a humán-humán kapcsolatok adják, így amikor technológiáról esik szó, a szakemberek sokszor úgy érzik, hogy ezt akarják tőlük elvenni, holott erről szó sincs. Ezért sokan nehezen nyitnak a digitalizáció felé – jelzi dr. Szepesi-Palik Anett, az Enelis gyógyszerész vezetője.
Az idei évben vezetik be Enelis Gyógyszertár nevű, újgenerációs gyógyszertári rendszerüket, mely a mesterséges intelligencia által támogatott. Szintén az idei év újdonsága a betegedukációt segítő önkiszolgáló pénztárgéprendszerük.
– A fejlődés elengedhetetlen, a betegek-vásárlók attitűdje is nagyot változott a pandémiai óta. A munkaerőhiány miatt, aki most lemarad, az nemcsak technológiai, hanem anyagi vonatkozásban is lemarad – emeli ki dr. Szepesi-Palik Anett.
//
Modern berendezések tárháza
Dr. Sike Anita, a Siker-Pharma Kft. ügyvezetője elmondja, hogy az elmúlt években igyekeztek a mindennapok részévé tenni a gyógyszertárakban még újdonságnak számító, de a kiskereskedelem más területén már bevált digitális eszközöket, rendszereket.
– Kezdő lépés volt a szabadpolcos betegtér, officina kialakításával létrejött patikashop részlegen a gondolákról, nyitott polcról elvehető közel 2500-féle termék naprakész árkarbantartása, kijelzése, amit manuálisan már lehetetlen volt elvégezni. A megoldást a papírcímkék helyett a digitális kijelzők jelentették. A Pricer elektronikus polccímkerendszer a bevezetett egységes, modern megjelenés mellett a fogyasztóvédelmi előírásoknak is megfelelő, mindig naprakész árak várják a vásárlókat – nyújt betekintést dr. Sike Anita
A patikai folyamatok modernizálásának, automatizálásának részeként valósult meg a gyógyszerkiadó automata telepítése. Ma már szinte elképzelhetetlen az áruátvétel, raktározás, expediálás folyamata a patikai szoftverrendszerrel összehangolt komissiózó rendszer nélkül.
– Az egyik leginnovatívabb, a hazai gyógyszertári viszonylatban elsőként nálunk, a tököli Natura Gyógyszertárban megvalósult projekt, az immáron másfél éve bevezetett automata okoskassza – Pharma Smart SelfCheckOut, a nyitott polcról elvehető termékek részére, mely előrevetíti a jövőt – vázolja a Siker-Pharma Kft. ügyvezetője.
Az első hazai gyógyszertári adaptáció megalkotása a Szintézis Informatikai Zrt. által fejlesztett SCO-rendszerekkel, az NCR Magyarország Kft. nemzetközi gyártói hátterével, valamint a PharmaCloud Kft. patikai szoftverével valósulhatott meg.
– Jelenleg az érintőképernyős, interaktív e-sínek bevezetésén dolgozunk, melyek mintegy digitális kategória menedzsmentként is felhasználhatók. További terveim között szerepel a gyógyszer-házhozszállítás megújítása online webpatikai alapokon, melynek létjogosultsága az elmúlt években, a pandémia következtében felgyorsult, és a vásárlói szokások megváltozásához való alkalmazkodást teszi szükségessé a gyógyszertáraknál is – vetíti előre dr. Sike Anita. //
Fontos marad a személyes kapcsolat és a bizalom
Az Evol-Pharma Kft. alapvető digitális eszköze a számítógép, amelyen a számlázás, rendelés, készletnyilvántartás, valamint az egészségügyi adatok adminisztrációja zajlik. Mobil digitális eszközöket, például úgynevezett ZEBRA készüléket is használnak vonalkód-karbantartásra, leltározásra és legnagyobb digitális eszközükkel, a ROWA komissiózó robottal való kommunikációra.
– A ROWA nagyon pontossá és egyszerűvé teszi a patikai munkát, mindig a megfelelő gyógyszert, a megfelelő lejárattal az expediáló kezébe adva. Gyorsabb, mintha a fiókokból magunk keresnénk meg a szükséges patikaszert. Igyekszünk minden platformot és lehetőséget megragadni, ezért két webáruházat is üzemeltetünk, ahol online rendelhetnek tőlünk, továbbá egyik gyógyszertárunkban a Foodora appon keresztül is elérhetőek vagyunk. Mindezeken túl a social media felületeken is igyekszünk aktívak lenni – közli dr. Kóró András, az Evol-Pharma Kft. ügyvezetője. – A digitalizáció, a felgyorsult élet, az „azonnal szeretném”, biztos, hogy további, innovatív megoldásokat fog kínálni a nagyon közeli jövőben, de amire mindig is szükség lesz, az a személyes kapcsolat, a bizalom. A gyógyszerész, aki tanácsaival segít a táránál, feltárja a problémát és megoldást kínál, mert sokszor a beteg, a vásárló már nem tud vagy nem akar orvoshoz fordulni a problémájával, hanem bemegy egy gyógyszertárba… – avat be dr. Kóró András. //
Digitalizáció, de csak módjával
Dr. Harmatha Levente István, a Sipo Patikák ügyvezetője azt idézi fel, hogy a patikák az elsők között voltak a digitalizáció tekintetében a retail szektorban.
– A 90-es években a butikok, kisboltok még számlatömbön bonyolítottak le tranzakciót, a patikus viszont már DOS-os rendszerű számítógépen rendelt a nagykertől, és blokkot nyomtatott. Ugyan elsők között használták a számítógépet pénztárgépnek, készletgazdálkodásra és irodai munkára, a folyamat itt többé kevésbé megállt. Ritka az önszántából digitális útra lépő gyógyszerész. Mi innovatívnak számítunk, de nem vagyunk tech geekek. Nálunk biztosan nem lesz ügyvezetésem alatt automata raktárrendszer, sem digitális termékpolc. A kereskedelemnek vannak évezredes íratlan szabályai, melyről azt hitték, a digitalizáció felülírja. Ez igazolhatóan nem így alakult. Minket nem csábít feltétlenül a teljes vagy a teljességre törekvő digitalizáció – osztja meg álláspontját dr. Harmatha Levente István.
Azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy gyógyszertárukban az elsők között jelent meg az országban olyan SCO (önkiszolgáló kassza), melyen vénynélküli gyógyszer is kifizethető, illetve elsőként léptek az internetes gyógyszer-kereskedelem területére is. Használnak integrált beteghívó rendszert, és Rx-től elkülönített gyorskasszát, valamint hamarosan tesztelni kezdik a digitális árkijelzőket is.
– Ami nálunk fellelhető vagy bevezetésre vár, mind a napi rutint hivatott egyszerűsíteni. A beteg ebből azt érzi, hogy a SIPO Patikákban minden gördülékenyebb, gyorsabb, sorban állás nélkül halad – tudjuk meg az ügyvezetőtől. //
Nincs felesleges adminisztráció
A budapesti Somfa Gyógyszertár vezetése számára már 2021-ben nyilvánvalóvá vált, hogy a jelenleg alkalmazott szakmai munkafolyamatok fejlesztése nélkülözhetetlen. Annak megkerülhetetlen iránya pedig mindenképpen a gyógyszerkiadás digitalizációja és optimalizációja.
– Ennek oka, hogy az expediálással összefüggő napi rutinfeladatok messze eltávolodtak a valódi szakmai munkától, ami akadálya a magasan képzett, diplomás szakemberek tevékenységének a gyógyszerész-beteg találkozások során. Ennek felismerése motivált arra, hogy megalkossam az ATPS fantázianevű koncepciómat, amelynek mentén digitalizáltuk és optimalizáltuk a Somfa Gyógyszertár expediálási folyamatait – nyilatkozza dr. Potornai Lajos, a Somfa Gyógyszertár vezetője.
A fejlesztés során eltávolítottak minden terméket a maguk fizikai valóságában az officinából és egy olyan raktári robotban (Gollmann robot, Pharmamatrix Kft.) helyeztek el, amely gondoskodik a készítmények szakmai szempontok szerinti tárolásáról.
– A robotot összekötöttük a gyógyszertár informatikai rendszerével (QB-Pharma, Pharma Cloud Kft.), ami megvalósítja a termékek emberi kéz érintése nélküli expediálását. Lehetővé tettük a betegeink számára, hogy az officinában elhelyezett érintőképernyős konzolokon szabadon kaphassanak információt a vény nélkül is megvásárolható termékek tulajdonságairól, árairól még a vásárlás megkezdése előtt (ATPS-szoftver, H&H Innovation Kft.). Vásárlási szándék esetén a betegnek/vásárlónak lehetősége van a termékek előválasztására (kosárba helyezésére) is. A tájékozódás, illetve az előválasztás befejeztével a beteg/vásárló az officinai táránál találkozik az expediáló szakemberrel, aki megfelelő segítséget nyújt az előválasztott termékek, valamint vényköteles gyógyszerek kiváltása esetén azok használatát illetően – részletezi dr. Potornai Lajos. //
Felgyorsult a vásárlás
A Kulcs Patikák hálózat tagjaként üzemelő újpesti Szent Borbála Gyógyszertárban az OTC gyógyszerekkel és az egyéb termékekkel berendezett polcok hatalmas (5×2 m) ledfalakon jelennek meg. A ledfalak előtt 4, vásárlást segítő kioszk áll, melyen a betegek össze tudják állítani virtuális kosaraikat. A termékek áráról, készletről, képéről és a leírásáról tájékozódhatnak a vásárlás előtt. Az összeállított kosár tartalmáról vonalkód azonosítót tartalmazó blokkot-nyomtat, amellyel a táráknál tudja a beteg átvenni a kosarába rakott termékeket. Ezen kívül tájékoztatást kérhet a gyógyszerésztől is. A kioszkokon időpontot tud foglalni a beteg különböző jogszabályban engedélyezett gyógyszerészi gondozás szolgáltatásokra.
– A digitalizáció bevezetésével a betegeket/vásárlókat meg kellett ismertetni, de egyszerű felépítése miatt nagyon gyorsan megszokták és használják. Pontos képet kapunk a vásárlási szokásokról, a kioszkhasználatról, így a tervezhetőség jelentősen javult. Mivel a kioszkhasználat semmilyen személyes adatot nem kér a vásárlás előtt, ezért a vásárlási adatok a patikában szabad polcon keresett termékek mérésére kiváló lehetőséget teremtenek.
A kioszkot használó betegek gyorsabb kiszolgálásban részesülnek, mivel külön tára fogadja őket. Így nem kell kivárnia a sort egy olyan betegnek/vásárlónak, aki csak vény nélküli terméket vásárol. Ezáltal kényelmesebbé vált a betegek számára a várakozás, és az ideje is lecsökkent. Ugyanakkor, minden esetben (még a kioszkos vásárlásnál is) találkozik a beteg a gyógyszer/termék kiadása előtt szakemberrel. Így a tájékoztatás és a gyógyszerszakmai rész nem sérül – fogalmazza dr. Kresznovszki Miklós, a Szent Borbála Gyógyszertár vezetője.
Keresik azokat a további lehetőségeket, amelyek a gyógyszertárakat szabályzó rigid szabályozás ellenére bevezethetők. Itt főként a szakemberi jelenlét növelése lenne a cél a gyógyszeres terápia terén, amit máshol nem kap meg. Ezt a fejlesztést a vény nélkül kapható termékekre is ki szeretnék terjeszteni. //
A gyógyszert igen, de a gyógyulást nem a neten keressük
Egy korábban nem tapasztalt egészségügyi panasz esetén a betegek saját bevallásuk szerint leginkább személyesen vagy telefonon keresztül, háziorvosuknál tájékozódnak a kezelési lehetőségekről, derül ki a GKID a Publicis Groupe Hungary megrendelésére, online vásárlók körében végzett kutatásból.
Az idén februárban több mint 5000 fő megkérdezésével készült felmérés azt mutatja, hogy az ügyfelek vásárlási döntéseit átlagosan három fő szempont határozza meg: 54%-uk korábbi tapasztalatait helyezi előtérbe, 49%-uk a gyógyszerész ajánlását követi, míg 39%-uk a termék árát tekinti meghatározónak.
Bár a betegek egyre gyakrabban fordulnak online keresőmotorokhoz, mégis sokkal nagyobb arányban használják nem vényköteles készítmények vásárlására, mint önmaguk diagnosztizálására. A kutatásból az is kiderül, hogy a betegek 16%-a kérdezi meg családtagjait vagy barátait panaszával kapcsolatban, de az egyre divatosabb Google-diagnózist is csak kevesebb mint a betegek harmada választja eszközként. A háziorvos élvezi a legnagyobb bizalmat ebben a tekintetben, a betegek 40%-a először a háziorvosát keresi fel probléma esetén.
A legtöbb vásárló, a válaszadók 93%-a, elsődleges beszerzési forrásnak a hagyományos patikákat tekinti. A gyógyszertár kiválasztásánál az egyik legkritikusabb szempont, hogy az könnyen elérhető legyen a lakó- vagy munkahelyükről, ezt 67% tartja elsődlegesnek.
Bár az ár fontos szempont, a gyógyszervásárlók csak kis része, mindössze 10%-a választ gyógyszertárat az árak vagy akciók alapján. A vásárlók közel fele csak szükség esetén vesz recept nélkül kapható készítményeket, és azokból is csak annyit, amennyi biztosan kell.
A GKID kutatásából az is látszik, hogy a gyógyszervásárlók több mint fele nem az online csatornákat részesíti előnyben, annak ellenére, hogy minden harmadik válaszadó már kipróbálta ezt a vásárlási módot. A fogyasztók 16%-a nyitott arra, hogy a korábban személyesen megvásárolt termékeket a jövőben online is beszerezze. //
Kapcsolódó cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Az állam megteheti, hogy digitalizál, kérdés, hogy miként fogjon hozzá
A modern közigazgatás támogatja a modern gazdaságot, és a kormányok…
Tovább olvasom >Kiberbiztonság = üzleti érdek
A digitalizáció mindennapjaink szerves részévé vált, ám a technológiai fejlődés…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >