„Drinkfláció” Nagy-Britanniában: alacsonyabb alkoholtartalommal csábítanák a sörfogyasztókat
Nagy-Britanniában a Grolsch sör alkoholtartalmának radikális csökkentése újabb lépés a sörgyártók költségcsökkentési intézkedései között. Az Asahi tulajdonában álló holland gyökerű márka új stratégiát alkalmaz, hogy megtartsa vásárlóit és alacsonyan tartsa az árakat: a korábbi 4%-os helyett 3,4%-os alkoholtartalommal kínálják a sört, így jelentősen mérsékelve az italra kivetett brit jövedéki adót – írja az Infostart.
A sörgyártók költségcsökkentése: nem a népjólét, hanem az adók miatt
A sörgyártók nem elsősorban a fogyasztók egészségének védelmében csökkentik az alkoholtartalmat. Egy tavalyi szabályozás értelmében az Egyesült Királyságban az 1,3% és 3,4% közötti alkoholtartalmú italokra alacsonyabb, 9 font 27 pennys jövedéki adót vetnek ki. Ha az alkoholtartalom 3,5%-ra emelkedik, az adó mértéke több mint duplájára, 21 font 1 pennyre nő. Így a Grolsch csökkentett alkoholtartalma révén egy pint sörre mindössze 16 pennys adó vonatkozik, szemben a magasabb alkoholtartalmú italok 43 pennys terhével.
A Grolsch nem az egyetlen sör, amelyet „vizeznek” az adók mérséklése érdekében: a Kronenburg már korábban 5%-ról 4,6%-ra csökkentette alkoholtartalmát, a Carlsberg pedig azt nyilatkozta, hogy a fogyasztók gyengébb sörre vágynak. Az újságírók ezt az új jelenséget „drinkflációnak” nevezték el, mivel a sörgyártók alacsonyabb alkoholtartalommal próbálják megvédeni áraikat az emelkedő adóktól.
A fogyasztói szokások és a „vizezett sör” új trendje
Az Asahi sörgyártó, amely olyan közép-európai márkákat is birtokol, mint a Kozel, a Pilsner Urquell és a Radegast, a Grocer brit ágazati magazinban elmondta, hogy a Grolsch alkoholtartalmának csökkentésével a „változó trendekre” kívánnak reagálni, így a fogyasztók szokásait és igényeit vették figyelembe a döntés meghozatalakor. A vásárlók egy része viszont szkeptikusan fogadta a bejelentést. A Sun bulvárlap egy közösségi médiafelhasználót idézve arról számolt be, hogy „így nincs értelme ilyet inni”, ami jól mutatja a hagyományos sörfogyasztók ellenérzését az „alacsony alkoholtartalmú” megoldással szemben.
Adópolitikai hatások: Nagy-Britannia távolodik a kontinentális ízléstől
A „vizezett” sörök jelensége az Egyesült Királyság adópolitikájának közvetlen következménye. A brexit után sok brit sörgyártó a költségvetési intézkedések és az adószabályok hatásait igyekszik mérsékelni, egyesek pedig már előre felkészülnek a költségvetési hiány miatt várható adóemelésekre. Az új munkáspárti kormány számos kisebb adónem szigorítását fontolgatja, és bár azt ígérte, hogy nem emelik a jövedelemadót, egyre valószínűbb, hogy a benzin- és alkoholadó is magasabb lesz a költségvetési hiány fedezésére.
A brit sörgyártók számára az alacsonyabb alkoholtartalmú italok előállítása tehát kifizetődőbb, így a költségmegtakarítás érdekében a „langyos, vizezett sör” új valóságot jelenthet a brit piacon, amely tovább távolodik a kontinentális ízléstől.
Kapcsolódó cikkeink
2025 lesz a magyar sörturizmus éve?
18 magyar, kisüzemi sörfőzdébe kalauzol el a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Bakancslista 2025: Országos Főzdetúra – ingyenes sörkóstolóval várják a sörkedvelőket
Egyedülálló kiadvány készült a sörkedvelők számára: a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Donald Trump tervezett vámjai kihívások elé állítják az amerikai alkoholipart
Donald Trump, az Egyesült Államok elnökjelöltje, 25%-os vámot javasolt a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >