„Drinkfláció” Nagy-Britanniában: alacsonyabb alkoholtartalommal csábítanák a sörfogyasztókat
Nagy-Britanniában a Grolsch sör alkoholtartalmának radikális csökkentése újabb lépés a sörgyártók költségcsökkentési intézkedései között. Az Asahi tulajdonában álló holland gyökerű márka új stratégiát alkalmaz, hogy megtartsa vásárlóit és alacsonyan tartsa az árakat: a korábbi 4%-os helyett 3,4%-os alkoholtartalommal kínálják a sört, így jelentősen mérsékelve az italra kivetett brit jövedéki adót – írja az Infostart.
A sörgyártók költségcsökkentése: nem a népjólét, hanem az adók miatt
A sörgyártók nem elsősorban a fogyasztók egészségének védelmében csökkentik az alkoholtartalmat. Egy tavalyi szabályozás értelmében az Egyesült Királyságban az 1,3% és 3,4% közötti alkoholtartalmú italokra alacsonyabb, 9 font 27 pennys jövedéki adót vetnek ki. Ha az alkoholtartalom 3,5%-ra emelkedik, az adó mértéke több mint duplájára, 21 font 1 pennyre nő. Így a Grolsch csökkentett alkoholtartalma révén egy pint sörre mindössze 16 pennys adó vonatkozik, szemben a magasabb alkoholtartalmú italok 43 pennys terhével.
A Grolsch nem az egyetlen sör, amelyet „vizeznek” az adók mérséklése érdekében: a Kronenburg már korábban 5%-ról 4,6%-ra csökkentette alkoholtartalmát, a Carlsberg pedig azt nyilatkozta, hogy a fogyasztók gyengébb sörre vágynak. Az újságírók ezt az új jelenséget „drinkflációnak” nevezték el, mivel a sörgyártók alacsonyabb alkoholtartalommal próbálják megvédeni áraikat az emelkedő adóktól.
A fogyasztói szokások és a „vizezett sör” új trendje
Az Asahi sörgyártó, amely olyan közép-európai márkákat is birtokol, mint a Kozel, a Pilsner Urquell és a Radegast, a Grocer brit ágazati magazinban elmondta, hogy a Grolsch alkoholtartalmának csökkentésével a „változó trendekre” kívánnak reagálni, így a fogyasztók szokásait és igényeit vették figyelembe a döntés meghozatalakor. A vásárlók egy része viszont szkeptikusan fogadta a bejelentést. A Sun bulvárlap egy közösségi médiafelhasználót idézve arról számolt be, hogy „így nincs értelme ilyet inni”, ami jól mutatja a hagyományos sörfogyasztók ellenérzését az „alacsony alkoholtartalmú” megoldással szemben.
Adópolitikai hatások: Nagy-Britannia távolodik a kontinentális ízléstől
A „vizezett” sörök jelensége az Egyesült Királyság adópolitikájának közvetlen következménye. A brexit után sok brit sörgyártó a költségvetési intézkedések és az adószabályok hatásait igyekszik mérsékelni, egyesek pedig már előre felkészülnek a költségvetési hiány miatt várható adóemelésekre. Az új munkáspárti kormány számos kisebb adónem szigorítását fontolgatja, és bár azt ígérte, hogy nem emelik a jövedelemadót, egyre valószínűbb, hogy a benzin- és alkoholadó is magasabb lesz a költségvetési hiány fedezésére.
A brit sörgyártók számára az alacsonyabb alkoholtartalmú italok előállítása tehát kifizetődőbb, így a költségmegtakarítás érdekében a „langyos, vizezett sör” új valóságot jelenthet a brit piacon, amely tovább távolodik a kontinentális ízléstől.
Kapcsolódó cikkeink
SAP: A felhős fejlesztéssel a sör is finomabb
A 130 éves Budweiser Budvar kiváló söreiről ismert, azonban vállalatirányítási…
Tovább olvasom >Átalakuló ízlés, növekvő kihívások – ilyen sörös évre készülhetünk 2025-ben
Bár 2024-ben 2,8%-kal bővült a hazai sörpiac, 2025 első hónapjai…
Tovább olvasom >130 éves Soproni Sörgyár
A kormány továbbra is stratégiai ágazatként tekint az élelmiszeriparra, ezért…
Tovább olvasom >További cikkeink
PwC E-toplista: A legnagyobb és legismertebb online kereskedők
4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb – 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek…
Tovább olvasom >Krízistérkép 2024: Jelentősen nőtt az elhúzódó válságok száma
450 válsághelyzetet regisztrált és elemzett kommunikációs szempontok szerint az MPRSZ…
Tovább olvasom >A magyarok adnak a leggyakrabban online borravalót az ételfutároknak
Továbbra is népszerű a magyarok körében a borravaló adása, ami…
Tovább olvasom >