Dráguló gyümölcslevek: Narancs és alma a középpontban
Az elmúlt hónapokban jelentős áremelkedés tapasztalható mind a narancs-, mind az almalé esetében, ami a boltok polcain is jól látható. Az árak emelkedésének okai között több tényező is szerepel, a világpiaci helyzet, az alapanyagok drágulása, valamint az ágazati problémák egyaránt hatással vannak a fogyasztói árakra – írja a Pénzcentrum.
Narancslé: A világpiac hatása

Drágulnak a gyümölcslevek
A narancslé árának emelkedésében a világpiaci helyzet kulcsfontosságú szerepet játszik. A narancs globális szállíthatósága miatt a világpiaci árnövekedés közvetlenül begyűrűzik Magyarországra is. Az árak növekedésének egyik fő oka a narancszöldülés nevű növénybetegség, amely jelentős károkat okozott a legnagyobb termelő régiókban, például Brazíliában, Mexikóban és az USA-ban. A betegség elleni védekezés költséges, a hozamok pedig visszaestek, ami tovább súlyosbítja a helyzetet. A probléma Európát is elérte, és ha a betegség szélesebb körben elterjed a mediterrán térségben, még drasztikusabb áremelkedés várható.
Almalé: Hazai gondok és nemzetközi hatások
Az almalé drágulásának hátterében részben a hazai termelési problémák állnak. Magyarország almatermése hosszú évek óta kihívásokkal küzd, amelyeket az elavult technológia, az öreg ültetvények és az aszályos időjárás tovább súlyosbítanak. A modern ültetvények, amelyek képesek lennének ellenállni az időjárási szélsőségeknek, csak kis számban fordulnak elő. Ezért a hazai termelés már régóta nem fedezi sem az étkezési alma, sem a léalma iránti keresletet.
Az alacsony hazai termés miatt jelentős importigény alakult ki, főként Lengyelországból, Ausztriából és Németországból érkező almával. Ugyanakkor Braunmüller Lajos, az Agrárszektor főszerkesztője szerint a termelői árak stagnálnak, az almalé drágulását inkább a gyártási és szállítási költségek növekedése okozza.
Kilátások és jövőbeli hatások
A gyümölcslevek árának emelkedése nem csupán szezonális jelenség. A gyártási költségek, a csomagolóanyagok, az energia és a szállítási díjak drágulása tovább növelheti az árakat. Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz-, Gyümölcslé- és Üdítőital Szövetség titkára szerint a gyümölcslé iránti kereslet az elmúlt időszakban nem csökkent jelentősen, ami azt mutatja, hogy a fogyasztók egyelőre alkalmazkodtak az árakhoz.
A jelenlegi trendek alapján azonban a drágulás vége még nem látszik, és az is kérdés, hogy a fogyasztók meddig lesznek képesek megfizetni a gyümölcslevek egyre magasabb árait. A 2025-ös év kilátásai nem túl biztatóak, és úgy tűnik, a piac továbbra is nehézségekkel fog szembenézni.
Kapcsolódó cikkeink
Fagy sújtotta a hazai gyümölcsösöket – áremelkedéssel és kínálati hiánnyal indul a szezon
Május beköszöntével egyre több szezonális gyümölcs jelenik meg a boltokban…
Tovább olvasom >Törökországban némileg lassult az élelmiszerinfláció áprilisban
Törökországban 2021 decembere óta legalacsonyabbra, 37,86 százalékra lassult az éves…
Tovább olvasom >Áprilisban emelkedett kissé az euróövezeti infláció
A vártnál nagyobbnak, az előző havival megegyezőnek bizonyult az euróövezeti…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fagylalt-komp és balatoni ízek csatája – jön a Balaton Fagyija választás
Május 9-én nemcsak a Tihany és Szántód közötti kompjárat indul…
Tovább olvasom >Gulyáságyúval és tacskófutammal indul a food truck szezon
Több száz éves „food truckok” érkeznek a Kincsem Parkba –…
Tovább olvasom >Táblás KitKat csokoládékat dob piacra a Nestlé Romániában
A Nestlé új, 99 grammos KitKat táblás csokoládékat vezetett be…
Tovább olvasom >