Dráguló gyümölcslevek: Narancs és alma a középpontban
Az elmúlt hónapokban jelentős áremelkedés tapasztalható mind a narancs-, mind az almalé esetében, ami a boltok polcain is jól látható. Az árak emelkedésének okai között több tényező is szerepel, a világpiaci helyzet, az alapanyagok drágulása, valamint az ágazati problémák egyaránt hatással vannak a fogyasztói árakra – írja a Pénzcentrum.
Narancslé: A világpiac hatása

Drágulnak a gyümölcslevek
A narancslé árának emelkedésében a világpiaci helyzet kulcsfontosságú szerepet játszik. A narancs globális szállíthatósága miatt a világpiaci árnövekedés közvetlenül begyűrűzik Magyarországra is. Az árak növekedésének egyik fő oka a narancszöldülés nevű növénybetegség, amely jelentős károkat okozott a legnagyobb termelő régiókban, például Brazíliában, Mexikóban és az USA-ban. A betegség elleni védekezés költséges, a hozamok pedig visszaestek, ami tovább súlyosbítja a helyzetet. A probléma Európát is elérte, és ha a betegség szélesebb körben elterjed a mediterrán térségben, még drasztikusabb áremelkedés várható.
Almalé: Hazai gondok és nemzetközi hatások
Az almalé drágulásának hátterében részben a hazai termelési problémák állnak. Magyarország almatermése hosszú évek óta kihívásokkal küzd, amelyeket az elavult technológia, az öreg ültetvények és az aszályos időjárás tovább súlyosbítanak. A modern ültetvények, amelyek képesek lennének ellenállni az időjárási szélsőségeknek, csak kis számban fordulnak elő. Ezért a hazai termelés már régóta nem fedezi sem az étkezési alma, sem a léalma iránti keresletet.
Az alacsony hazai termés miatt jelentős importigény alakult ki, főként Lengyelországból, Ausztriából és Németországból érkező almával. Ugyanakkor Braunmüller Lajos, az Agrárszektor főszerkesztője szerint a termelői árak stagnálnak, az almalé drágulását inkább a gyártási és szállítási költségek növekedése okozza.
Kilátások és jövőbeli hatások
A gyümölcslevek árának emelkedése nem csupán szezonális jelenség. A gyártási költségek, a csomagolóanyagok, az energia és a szállítási díjak drágulása tovább növelheti az árakat. Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz-, Gyümölcslé- és Üdítőital Szövetség titkára szerint a gyümölcslé iránti kereslet az elmúlt időszakban nem csökkent jelentősen, ami azt mutatja, hogy a fogyasztók egyelőre alkalmazkodtak az árakhoz.
A jelenlegi trendek alapján azonban a drágulás vége még nem látszik, és az is kérdés, hogy a fogyasztók meddig lesznek képesek megfizetni a gyümölcslevek egyre magasabb árait. A 2025-ös év kilátásai nem túl biztatóak, és úgy tűnik, a piac továbbra is nehézségekkel fog szembenézni.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: a tényadatban szereplőnél jóval komolyabb inflációt érzékelnek a középkorúak
A középkorú magyarok inflációs érzete továbbra is messze meghaladja a…
Tovább olvasom >Júniusban újra emelkedett az infláció – a gyümölcsök drágulása húzza felfelé az árakat
Júniusra 4,6 százalékra nőtt az éves infláció, szemben a májusi…
Tovább olvasom >Krisán László: A stabilizáció az első lépés, de a versenyképességhez új válaszokra van szükség
A vállalkozások számára 2024 a stabilizáció időszaka volt – de…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spanyolországban vezeti be első AI-alapú megoldását a Carrefour
A francia Carrefour Spanyolországot választotta első mesterségesintelligencia-alapú megoldásának bevezetésére. Az AI.Carrefour…
Tovább olvasom >Kétszeres POP világbajnok a magyar Gösser Spritz display
Idén két világbajnoki címre is büszke lehet a hazai POP-szakma.…
Tovább olvasom >Legendás olasz panettone-gyártót vett az ír Valeo Foods
Újabb olasz cég felvásárlását jelentette be az ír székhelyű Valeo…
Tovább olvasom >