Drágulást vár a Tojásszövetség
A húsvét egyik hagyományos élelmiszere a tojás. Ez kerül a sültekbe és a süteményekbe, de a hidegtálakon és főtt ételekben is egyaránt megtalálható, és ekkor még a tojásfestéséről egy szót se ejtettünk – írja az agrarszektor.hu. Érthető módon érdekli az embereket, hogy lesz-e elég tojás, illetve lesz-e elég hazai tojás húsvétkor, és ha igen, mennyiért. Az Agrárszektor erről kérdezte a Baromfi Termék Tanácson belül működő Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségét (Tojásszövetség). A szervezet mezőgazdasági titkára, Dr. Molnár Györgyi elmondta, hogy ha a húsvétkor még nem is, a következő hónapokban mindenképp emelkedni fog a tojás ára.
Dr. Molnár Györgyi az Agrárszektor kérdésére elmondta, hogy idén a 9-10. héten vidéken és a nagyvárosok piacain 35-50 forintba került a tojás darabja, Budapesten pedig 45-46 forintba. Azonban az áruházláncok már elkezdték leárazni a tojást, így ezeken a helyeken ennél alacsonyabb árakat találhatnak a vásárlók. A szakember elmondta, hogy a tojás idei árai valahol ott vannak, mint 2020-ban, vagy valamivel alatta.
Ez pedig azért fájdalmas, és nemcsak a tojástermelőknek, hanem minden állattenyésztésben dolgozónak, mert az elmúlt hónapokban óriásit emelkedtek a takarmányalapanyag-árak és a takarmányárak, és sajnos még ez várható is
– mondta Dr. Molnár Györgyi.
A Tojásszövetség mezőgazdasági titkára szerint ha életben akarnak maradni az állattenyésztésben dolgozók, akkor rövidebb és hosszabb távon is árat kell emelniük, mert az önköltséget ki kell termelniük. A takarmányos szakértők, összehasonlítva a 2020-as második félévi árakat a 2021-es várható második félévi árakkal 150-170%-os alapanyag-áremelkedést prognosztizálnak. Ez pedig igen megnehezíti az állattenyésztők életét, mutatott rá Dr. Molnár Györgyi.
Arra a kérdésre, hogy milyen méretű tojásokat kedvelnek a leginkább a magyarok, a szakember elmondta, hogy a Tojásszövetség négy méretkategóriát különböztet meg: kicsi, közepes, nagy és nagyon nagy (S, M, L, XL). A fiatal tyúk még a kis méretű tojást termeli, majd élete nagy részében az M és az L méretűeket rak, de ennek az arányát egy kicsit lehet szabályozni a tartással és a takarmányozással. XL-es méretű tojásokat pedig az öregebb tyúkok termelik. Dr. Molnár Györgyi szerint ezek a tojásméretek évezredek óta nem változtak, és nem véletlen, hogy az M-es és az L-es méretű tojásokra vannak kitalálva a receptek is, tehát a „végy hat tojást” instrukció az valójában azt jelenti, hogy hat darab közepes méretű tojás kell ahhoz, hogy szép nagy legyen például a piskóta. A vásárlók ezért ezeket is keresik a boltokban. Ami még prioritás Magyarországon, az a barna héjú tojás, mert ehhez szoktak hozzá az emberek, illetve az, hogy a tojás sárgájának szép mélysárga legyen a színe, ami pedig a kukorica alapú takarmányból következik.
Dr. Molnár Györgyi beszélt arról is, hogy a két fő szezonban (húsvét, karácsony) sosincs probléma a tojásellátással, mert a termelők úgy állítják be az állományaikat, hogy azok középkorú, „rutinos” tojókból álljanak. A szakember elárulta, hogy az a megfigyelés, hogy húsvét előtti időszakban a vásárlók családonként 30-60 tojással térnek haza, és ez idén is meglesz. A húsvéti időszakban 100-150 millió tojás fogy, ami az éves termelésnek a 4-7%-át jelenti – jelentette ki a Tojásszövetség mezőgazdasági titkára. (agrarszektor.hu, Szedlák Levente)
Kapcsolódó cikkeink
75 ezer tojásból készült rántottával várt minden debrecenit a piacvezető Tranzit Csoport
600 liter olaj, 70 kg étkezési só és 2, 2…
Tovább olvasom >75 ezer tojásból készít rántottát a debreceni Tranzit-csoport kényelmi élelmiszereket gyártó cége
A világ legnagyobb tojásrántottájával vár minden debrecenit a piacvezető Tranzit…
Tovább olvasom >A PENNY Magyarország állásfoglalása a magyar tojás fontosságával kapcsolatban
A PENNY Magyarország az alábbi állásfoglalást juttatta el szerkesztőségünkbe, a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megvette az Estée Lauder a DECIEM-et
Lezárult a The Ordinary márkájáról ismert kanadai multibrand cég, a…
Tovább olvasom >A romániai városok meghódítására tör a lengyel Żabka
A Żabka romániai leányvállalata, a Froo az év végéig kétszáz…
Tovább olvasom >Pékáru-stratégiájával nyerhet a Lidl az Egyesült Királyságban
Kritika érte a brit szupermarketeket pékáru részlegeik állítólagosan félrevezető marketingje…
Tovább olvasom >