Drágulás és árcsökkenés egyszerre – az árrésstop hatása már az első héten érezhető
Jelentős átrendeződés indult el az élelmiszerárakban a március 17-én bevezetett árrésstop nyomán. Bár a hatósági intézkedés célja az alapvető élelmiszerek árának mérséklése volt, a kereskedelmi láncok gyorsan reagáltak – több száz termék ára ugrott meg látványosan, miközben az érintett csoportokban valóban komoly árcsökkenés történt – írja a Pénzcentrum.
Célzott beavatkozás, kiszámíthatatlan mellékhatásokkal
A rendelet szerint 30 alapélelmiszer árának kereskedelmi árrése nem haladhatja meg a januári átlagot, és maximum 10% lehet május végéig. Az első heti adatok azonban azt mutatják, hogy a láncok egy része más termékek árának emelésével kompenzálja a kiesést – ez a jelenség a keresztárazás, amit a szabályozás bírálói már korábban is jósoltak.
Árcsökkenés: tejföl, vaj, néhány tejtermék
A hatósági korlátozással érintett termékek ára látványosan csökkent:
– Tejfölök ára 30–50%-kal esett vissza, egyes esetekben még ennél is többel.
– Vajak esetében 10–50%-os csökkenést tapasztaltak.
Áremelkedés: tészta, virsli, kukorica, uborka
A Portfolio által elemzett online árfigyelő adatok szerint:
– 319 termék ára nőtt, míg
– 1044 termék ára csökkent.
A legnagyobb, 40% feletti drágulás 33 terméket érintett, leginkább a Sparban (17), de az Auchanban (8) és a Tescóban (5) is tapasztalható volt. Példák:
- Pick téliszalámi: 6999 Ft → 9889 Ft
- Gyermelyi spagetti (500g): 599 Ft → 849 Ft
- Bonduelle csemegekukorica: 599 Ft → 989 Ft
30–40%-os emelkedés is gyakori volt, különösen virsli, uborka és mirelit hasábburgonya esetében.
Egységes áremelés, eltérő stratégiák
Érdekes jelenség, hogy több termék ára szinte azonos mértékben drágult különböző üzletláncoknál, például a Bonduelle uborka és a Wiesbauer prémium virsli több láncban is ugyanakkorára nőtt. Ez felveti a kérdést, mennyire egyeztetett stratégiák állhatnak az árazás mögött.
Korrekció helyett pótlás más termékeken?
Miközben az Aldi például nem vezetett be mennyiségi korlátozásokat, más láncok – köztük a Spar, a Tesco és a Lidl – szigorították az egyszerre megvásárolható mennyiséget. A cél ugyan a vásárlók védelme, de az eddigi tapasztalatok szerint az egyik oldalon keletkezett „nyereség” gyorsan elvész máshol.
Kapcsolódó cikkeink
A gazdasági fellendülés ellenére nőtt a fizetésképtelenségek száma a közép-kelet-európai régióban
Ellentmondásos képet fest a Coface nemzetközi hitelbiztosító éves Közép- és…
Tovább olvasom >Májusban lassult az éves infláció az euróövezetben és az EU-ban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult az éves…
Tovább olvasom >K&H: jövőre 2,5-3 százalékkal bővülhet a magyar gazdaság
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5…
Tovább olvasom >További cikkeink
Berobbant a Rossmann az e-kereskedelmi toplistára
Először szerepel a Rossmann a PwC által összeállított 2024-es E-toplistán…
Tovább olvasom >K&H fenntarthatósági index: több a jó szándék, de a tettek még váratnak magukra
A 300 millió forintnál nagyobb árbevételű hazai vállalatok körében végzett…
Tovább olvasom >75 év szenvedély, teljesítmény és innováció – a Shell és a Scuderia Ferrari HP ikonikus együttműködését ünneplik világszerte
A Shell idén ünnepli a Scuderia Ferrari HP-vel való legendás…
Tovább olvasom >